Vila i frid, Satoru Iwata

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Vila i frid, Satoru Iwata

Post by uy »

Under dagarna nåddes vi av beskedet att Nintendos VD Satoru Iwata har gått bort i cancer, endast 55 år gammal.

När Iwata tog över som VD 2002 var nintendo på nedgång då både Nintendo 64 och Gamecube sålt under förväntan. Iwata lyckades dock vända på skutan, mycket tack vare den innovation man uppvisade med Nintendo Wii och Nintendo DS. utan Iwata hade dessa konsoler troligtvis aldrig sett dagens ljus, och kanske hade Nintendo i dag varit lika bortglömde som den gamla ärkerivalen SEGA?

Inna nIwata blev VD på Nintendo jobbade han som programmerare åt dotterbolaget HAL laboratory, där han bland annat var med och utvecklade spel som Baloon Fight, Super Smash Bros, och även de första Pokemoon-spelen hade han en stor roll i.
Iwata lämnar ett stort tomrum efter sig, och Nintendo har inte bara mist en spelutvecklare och ledare, utan även en stor profil då Iwata under senare år agerade som Nintendos ansikte utåt.

Vila i frid, och tack för alla tusentals timmar av underhållning du gett mig!
https://www.youtube.com/watch?v=NDGUixiK5g4&app=desktop" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Vila i frid, Satoru Iwata

Post by retepnoslack »

Vila i frid! Cancer börjde FÖRBJUDAS, som en liten flicka i min bekantskapskrets sade en gång.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Vila i frid, Satoru Iwata

Post by Evert Meduza »

Han har medverkat till för mycket underhållning för mig också, må han sova gott.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply