Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by ozzman »

Du har då en riktigt munter syn på framtiden.

I vissa bitar håller jag med dej. Vi har ett hästjobb framför oss om vi skall få ordning på samhället men jag tror inte alls att det är kört.
Om människan lyckats komma tillbaka efter digerdöd, 30-åriga kriget och världskrigen så skall väl lite ordning och reda på ungdomen, lite mer eget ansvar och att styra upp en hoper självmordsbombare vara en "walk in the park".

Däremot tror jag att det blir oerhört viktigt för den uppväxande generationen att skaffa sej en bra universitetsutbildning för att få bra och välbtalt jobb eftersom jag tror att löneskillnaderna kommer att öka drastiskt.
Det kan aldrig vara hållbart i längden för ett samhälle att betala ex. sopgubbar över 35' i månaden. Serviceyrken måste, tror jag, generellt sett vara lågt betalda för att någon skall ha råd att utnyttja servicen.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by hakan »

GH:

Riktigt så pessimistisk är inte jag. Sverige har mycket om vi bara tar hand om det vi har, och inte ger bort det till kreti och pleti.

JW:

Jag tycker inte att man kan säga så, löner ska vara marknadsanpassade. Om t.ex. vårdpersonal flyttar till norge för att få högre lön, blir det brist i sverige - då måste man höja lönerna för att överhuvudtaget få utbildat folk att arbeta inom vården.

Om en sopgubbe plockar ut 30.000 i månaden, kommer han snart att få en konkurrent som plockar ut hälften, och tar alla hans jobb, han kommer då att ha att välja på att sänka sin lön eller bli arbetslös. Jag tror inte på överstatlighet när det gäller lönesättning.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by ozzman »

Hakan:

Men någon marknadsanpassning av lönerna kan ju inte ske så länge många serviceyrken verkar på i stort sett monpoliserade områden eller områden där facket är allenarådande.
Det var ju en privat aktör i sopbranschen här i Stockholm som ville skriva nya avtal med marknadsanpassade löner. Men då drog ju facket igång för fullt med strejker, blockader och diverse hot så att det fick dras tillbaka.

Just vården tror jag heller inte är ett av områdena där lönerna måste gå ner eftersom det inte är en form av service man väljer själv att utnyttja och där kompetensen är extremt avgörande för kvaliteten på den vård man får (kompetensen är knappast livsavgörande när det handlar om att baxa hushållssopor). Det jag tänker mer på är restauranger, städning, trädgårdarbete, vissa typer av hantverk och liknande. Alltså sådant som inte är livsavgörande och som de flesta till skulel kunna göra själva men om det är ekonomiskt fördelaktigt så väljer man hellre att låta någon annan göra det.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by gammalhardrockare »

JW:
Men någon marknadsanpassning av lönerna kan ju inte ske så länge många serviceyrken verkar på i stort sett monpoliserade områden eller områden där facket är allenarådande.
Men eftersom du tycks anse att löntagare ska tjäna mindre så förstår jag inte varför du inte föregår med gott exempel och sänker din lön?
Överhuvudtaget så är det folk som knappt jobbar för sin lön (inte på riktigt i alla fall) som borde få sina löner omprövade.
En svetsare, städare på ISS eller valfri idiot i ett kök sliter, stressar och svettas långt mycket mer än en kontorsfjant.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by ozzman »

on 10/08/2009 at 18:20:31, GammalHardrockare wrote:JW:



Men eftersom du tycks anse att löntagare ska tjäna mindre så förstår jag inte varför du inte föregår med gott exempel och sänker din lön?
Överhuvudtaget så är det folk som knappt jobbar för sin lön (inte på riktigt i alla fall) som borde få sina löner omprövade.
En svetsare, städare på ISS eller valfri idiot i ett kök sliter, stressar och svettas långt mycket mer än en kontorsfjant. [/quote]

Om du kan hitta någonstans på det här forumet där jag skrivit att jag tycker lönerna skall sänkas för serviceyrken så är du mer än välkommen att citera det här.

Jag skrev så här:
Det kan aldrig vara hållbart i längden för ett samhälle att betala ex. sopgubbar över 35' i månaden. Serviceyrken måste, tror jag, generellt sett vara lågt betalda för att någon skall ha råd att utnyttja servicen.
Ingenstans där står det att jag vill sänka lönerna. Det står att jag tror att man kommer att vara tvungen att göra det.
Det är en jävla skillnad!

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by gammalhardrockare »

JW:

Du skrev tidigare:

"Men någon marknadsanpassning av lönerna kan ju inte ske så länge många serviceyrken verkar på i stort sett monpoliserade områden eller områden där facket är allenarådande."

Både du och jag vet att när man marknadsanpassar något och samtidigt minskar fackets makt så betyder det alltid lägre löner för folk som har de tuffaste och stressigaste jobben.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by hakan »

GH:

Du menar väl inte på fullt allvar att en svetsare ska ha mer betalt än den som ser till att svetsaren har ett jobb att gå till?

Som det är nu, i sverige, så lönar det sig att fuska, leva på bidrag, gå på soc., lyfta A-kassa, och andra snyltåtgärder istället för att arbeta. Det är sjukt. Jag förstår inte:

Om man är på en öde ö, och har två brödbitar som räcker en vecka, då delar man väl bröden mellan de som sitter på ön - i hopp om att någon ska rädda dem under tiden. Man tar inte dit 500 nya strandsatta, så att alla svälter på en tiondel av tiden? Invandrarfrågan är central i de flesta resonemang. Just därför kommer SD att få en raketuppgång 2010, folk är trötta på allt hymlande och mespolitiker som inte vågar ta tag i problemet.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by gammalhardrockare »

Hakan:
Du menar väl inte på fullt allvar att en svetsare ska ha mer betalt än den som ser till att svetsaren har ett jobb att gå till?
Nej, det menar jag inte. Vad jag menar är att de har en bra lön som de har, den ska inte vara lägre som högerfanatikerna anser.
Som det är nu, i sverige, så lönar det sig att fuska, leva på bidrag, gå på soc., lyfta A-kassa, och andra snyltåtgärder istället för att arbeta. Det är sjukt. Jag förstår inte:
Vilket av dessa bidrag ger högre ersättning än ett heltidsjobb? Det måste du berätta så att jag kan säga upp mig och leva på detta bidrag!
Om man är på en öde ö, och har två brödbitar som räcker en vecka, då delar man väl bröden mellan de som sitter på ön - i hopp om att någon ska rädda dem under tiden. Man tar inte dit 500 nya strandsatta, så att alla svälter på en tiondel av tiden? Invandrarfrågan är central i de flesta resonemang. Just därför kommer SD att få en raketuppgång 2010, folk är trötta på allt hymlande och mespolitiker som inte vågar ta tag i problemet.
Helt rätt! Men det handlar inte om invandrare, för det har vi knappt några. Det handlar som s.k. "flyktingar" och anhörigflyktingar. Det är alltså en flyktingfråga, ingen invandrarfråga.
Last edited by gammalhardrockare on 08 Oct 2009, 21:20, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by ozzman »

on 10/08/2009 at 20:02:36, GammalHardrockare wrote:JW:

Du skrev tidigare:

"Men någon marknadsanpassning av lönerna kan ju inte ske så länge många serviceyrken verkar på i stort sett monpoliserade områden eller områden där facket är allenarådande."

Både du och jag vet att när man marknadsanpassar något och samtidigt minskar fackets makt så betyder det alltid lägre löner för folk som har de tuffaste och stressigaste jobben. [/quote]

Så bara för att jag tror att man inte kommer att kunna marknadsanpassa lönerna inom många sektorer så vill jag att det skall hända. Den logiken får du gärna förklara för mej.
Att anse något vara nödvändigt och att vilja något är två helt olika saker.
Det finns massor av saker som man måste göra, utan att därför vilja göra det. Exempel på det är jobba, gå till tandläkaren eller för den delen marknadsanpassa löner för att motverka ungdomsarbetslöshet.

För övrigt har vi inte heller ett flyktingproblem, det är snävare än så. Vi har ett muslimproblem.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by hakan »

GH:

Eftersom de s.k. "flyktingarna" inte har legitima skäl att stanna utan hittar på, ljuger, spolar ner sina pass i avloppet påväg hit, gör sina barn sjuka för att få stanna, m.m. så handlar det inte om flyktingar utan om invandrare.

JW:

Det finns bra många invandrare och flyktingar som beter sig som riktiga svin trots att de inte tillkänner sig till Islam. Problemet är anpassning, kan man inte anpassa sig, lära sig svenska (krav!), någorlunda följa lagar och regler, hålla sig till sanningen, vilja lära sig sveriges kultur, så är man olämplig som svensk medborgare. Problemet är att implementera detta system.
Last edited by hakan on 09 Oct 2009, 11:11, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by ozzman »

Hakan:

Det är inte hinduer, katoliker och judar som bränner bilar i Rosengård, gruppvåldtar 15-åringar i Södertälje, inrättar religiös polis i Rinkeby, tvingar på småflickor burkha och hedersmördar sina egna döttrar.
Last edited by ozzman on 09 Oct 2009, 13:39, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by hakan »

Josey, nu drar du religionen för långt i mitt tycke, "Fadime"'s pappa var inte någon rättrogen muslim, och jag tror i ärlighetens namn inte på att Islam förespråkar gruppvåldtäkt. Image

All religion är skit och borde förbjudas, religionsfrihet är helt onödigt och skapar bara konflikter enligt min erfarenhet. MEN att påstå att sverige "bara" har ett muslimproblem är att förenkla för mycket. Problemet är större, svårigheten att anpassa sig finns hos de flesta invandrargrupperingar idag. Därför ska de inte tas in.
Last edited by hakan on 09 Oct 2009, 16:41, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by gammalhardrockare »

JW har helt rätt. Det är ett muslimproblem. Vad JW menar är att alla de som vi har problem med kommer från Mellanöstern och Somalia. Uteslutande muslimska länder.
Det är som JW säger inte vietnameser, judar, kineser och norrmän som hänger i väntrummen på socialkontoren, som bränner bilar och spottar på både poliser och svenskar.
Man behöver inte vara rättrogen muslim, det är deras kultur som är helt åt helvete.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by ozzman »

Vad gäller religion så tycker jag att det svenska samhället skall vara uppbyggt på kristna normer och värderingar. Att skilja kyrkan från staten var med facit i hand direkt idiotiskt.

Islam däremot skall utan undantag förbjudas.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Jättebebisens syn på Sverige och svenskarna.

Post by hakan »

Alltså.. det är ju inte att de tror på Muhammed som är problemet, utan deras beteende.

Sen om det är kulturellt betingat, socialt, psykologiskt eller religiöst, det spelar i sammanhanget ingen roll.

Att staten skildes från kyrkan är mycket mycket bra, vem vill ha en religiös extremist som statsminister?
Post Reply