Jag vill ha ett RIKTIGT bidragsparti!

Politiska diskussioner
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jag vill ha ett RIKTIGT bidragsparti!

Post by gammalhardrockare »

Jag har suttit här och funderat en stund. Eftersom jag är en alldeles vanlig arbetare utan krusiduller i form av kostym, gubbskjorta, fin examen och rakad kuk så borde jag ju rösta på ett arbetarparti, eller hur?
Men så slog det mig ju - Jag gillar inte att arbeta! Jag är inte ens stolt över att jag är en arbetare. Idioter arbetar, de andra med lite i huvudet blir rika och fixar sig en arbetsfri tillvaro.
Så egentligen så borde jag ju sky arbetarpartier som pesten. För jag vill ju inte arbeta! Jag måste arbeta och jag känner ingen som helst stolthet över detta.

Min fråga är: Ponera att ett äkta bidragsparti startade som hade som vallöfte att alla som inte ville arbeta behövde bara säga upp sig och sedan så skulle de bli garanterade en livslång pension som låg på exakt den summa som de tidigare hade fått i lön.
Låter inte det härligt?
Nu vet jag naturligtvis att detta inte är genomförbart. Det skulle bli den sista spiken i kistan för det här ruttna landet. Detta är skrivet med glimten i ögat, som man säger.
Men både högern och vänstern hävdar ju att alla vill jobba, att alla har som högsta önskan att få jobba och den ena idiotiska åtgärden efter den andra sjösätts för att hjälpa ungdomarna in på arbetsmarknaden.
Jag personligen har aldrig träffat en enda ung kille eller tjej som vill jobba. De trivs alldeles utmärkt med att gå omkring och drälla och vem skulle inte göra det?

Min fråga är: Eftersom politikerna inbillar sig att alla vill jobba så skulle detta bidragsparti inte få en enda röst, ja förutom min då.
Eller vad tror ni?
Last edited by gammalhardrockare on 06 Nov 2009, 07:51, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jag vill ha ett RIKTIGT bidragsparti!

Post by ozzman »

Du får då bra underliga idéer ibland.
Antagligen skulle ett sådant parti kunna få en bra hög med röster. Att ett partis politik inte är genomförbar finns det många som inte bryr sej om alls.
Titta bara på Vänsterpartiet, deras politik har misslyckats å det grövsta överallt där man provat den men det hindrar inte att flera hundratusen röstar på dem i alla fall.

Själv skulle jag vilja ha ett parti som sänkte inkomstskatten och arbetsgivaravgiften till 15% totalt dessutom skulle de ta bort momsen och alla punktskatter. Det skulle vara mumma.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jag vill ha ett RIKTIGT bidragsparti!

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Bara femton procent i skatt?! Nämen va fan! Då rasar ju hela min idé med att få livslångt, högt bidrag!
Men vi säger så här: Ett parti som har som agenda att införa endast femton procent i skatt men som även lovar att JAG aldrig mer ska behöva jobba utan ska få ut ett bidrag på femtontusen i månaden livet ut.
Det låter väl bra?
Ska du eller jag starta partiet?
Va fan, kan de ge en korkad halvanalfabet apanage på flera miljoner om året så kan de väl ge mig lite stålar också, eller hur? Jag kan i alla fall läsa och föra en normal konversation på någorlunda hög nivå.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jag vill ha ett RIKTIGT bidragsparti!

Post by ozzman »

Visst för helvete, vi kör på både livslångt bidrag och tar bort skatten. Vad fan, när vi ändå är igång så kan vi ju lägga in i partiprogrammet att bensin och sprit skall vara gratis också. För folkets rekreation och välbefinnande.

Du kan vara partiledare så kan jag vara den grå eminensen bakom kullisserna som drar i trådarna, naturligtvis så skall vi ha väl tilltagna ersättningar och mycket korta arbetsdagar.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Jag vill ha ett RIKTIGT bidragsparti!

Post by ELN »

ArbetsdagarImage Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jag vill ha ett RIKTIGT bidragsparti!

Post by ozzman »

ELN wrote:ArbetsdagarImage Image
I pöbelns ögon så skall det naturligtvis se ut som om vi jobbar hårt och länge, därav arbetsdagar. Medan vi i själva verket vräker i oss Rom och Eau de vie och äter oxfilé.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Jag vill ha ett RIKTIGT bidragsparti!

Post by ELN »

Josey Wales wrote:I pöbelns ögon så skall det naturligtvis se ut som om vi jobbar hårt och länge, därav arbetsdagar. Medan vi i själva verket vräker i oss Rom och Eau de vie och äter oxfilé.
Ja, men då förstår jag Image tyckte väl de var något lurt annars
Post Reply