Sverige kollapsar...

Politiska diskussioner
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sverige kollapsar...

Post by gammalhardrockare »

Kollade på TV:n igår, en av kabelkanalerna som jag har men som jag av någon mystisk anledning slipper att betala för. Ni vet, Kunskapskanalen, CNN och allt vad de nu heter. Hur som helst, jag knäppte på mitt i ett diskussionsprogram och där var det några forskare som hävdade att den totala kollapsen för Sverige och även resten av Västeuropa kommer om ca 25 år. Man snackade då om totalt sammanbrott, såväl ekonomisk som samhällsmässig.
Redan idag nedmoteras våra stora basindustriföretag och vi förväntas gå emot en "kunskapsbaserad" tjänsteindustri. Samtidigt importerar Sverige människor från främst Mellanöstern som har sämre utbildning och kunskapskapacitet än vad sverige hade redan vid förrförra sekelskiftet.

Kineserna köper upp alla naturresurser i Afrika av värde, samtidigt som de köper upp, monterar ner och skeppar hem industier och maskiner.
Sverige är en dubbel förlorare, vi dödar vår egen basindustri. Vi importerar lågpresterande bönder från tredje världen och anpassar vårt land efter en kultur som hör hemma i stenåldern.

Jag tror att forskarna har fel, Sverige kollapsar inte om tjugofem år. Sverige brakar ihop om femton år. Allt tyder på det. Jag har fått rätt i alla mina tidigare spådomar, första gången jag fick rätt var vid slutet av åttiotalet - Ingen trodde mig. Andra gången vid slutet av nittiotalet - Ingen trodde mig då heller. Nu är det 2010 och ingen kommer naturligtvis att tro mig.
Kommer jag att få rätt en tredje och sista gång?
Dessvärre tror jag det.
Sverige kommer att stå med mössan i hand och tigga nödhjälp från Kina och Indien redan om 15 år. Kineser avskyr islam och folk från Mellanöstern utan någon som helst arbetsmoral. Redan nu anses svenskarna som ett ryggladslöst folk som kryper för islam. Inget annat land tar emot och försörjer så mycket muslimska analfabeter som Sverige. Om femton år är Sverige ännu mer anpassat efter islam. Idag ser man inte längre många svenskar på gatorna i Sveriges storstäder. Om femton år är det etter jävligare.

En av forskarna drog paralleller till Romarrikes kollaps och Västeuropas och Sveriges kommande sammanbrott.
"Man kan dra paralleller till Romarrikets kollaps. Om vi t.ex. tänker på de "storindustrier" som fanns i Romarriket, dessa industrier ersattes inte alls när Romarriket kollapsade. I stället så gick man tillbaka till ett utpräglat "tiggarsamhälle". De få som ägde mark fick lägga sin energi på att försvara sin mark istället för att odla upp den. Föremål som tidigare hade massproducerats och varit gemene mans egendom kunde efter det knappt produceras ens i små serier för kungar o.dyl. Jag tänker då på exempelvis högkvalitativa husgeråd som var både väldigt vanliga och billiga under romartiden. Dessa massproducerades och såldes i ett stort geografiskt område, dvs hela riket. Efter kollapsen, ingenting. Folk svalt och dog som flugor. Anarkin bredde ut sig.
I vissa avseenden så återhämtade man sig inte förrän 1800-talet, t.ex. när det gäller kvaliteten på byggnader i Italien. Under romartiden hade till och med det enklaste skjul ett rejält tegeltak. Efter kollapsen var det många som fick överleva ute på vägarna. Flera generationer fick tigga sig fram i livet och kände inte till någon annan tillvaro."

Skrämmande, eller vad säger ni?
Vad som är riktigt otäckt är att våra kära folkvalda politiker mycket väl känner till detta men kniper käft. Folket ska hållas i okunskap och samtidigt fortsätter dårskapen. Utförsäljningen accelererar med politikernas goda minne, importen av halvanalfabeter fortsätter och det värsta av allt: Vid valet kommer väljarna troget gå till valurnorna och lägga sin röst på sjupartiregeringen för fortsatt nedmontering och avveckling av Sverige och svenska folket.
Och nej, jag tänker inte skriva att man ska rösta på SD. Det hjälper inte. Det har redan gått för långt. Spelar ingen som helst roll längre. Men jag tänker inte lägga min röst på sjupartiregeringen i vilket fall som helst. Det är kört, men så fan att jag tänker vara delaktig i dårskapen. Man skulle kunna säga att jag har hoppat av.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Sverige kollapsar...

Post by ozzman »

Du är en riktig muntergök du.
Jag tror också att vi i väst har ett riktigt stålbad framför oss och att den massinvandring av folk vi inte har någon nytta av som pågår nu inte kommer att göra det lättare.
Däremot tror jag att vi i västvärlden ändå ligger bättre till än vad Kina och Indien gör i det långa loppet.
Och nedan skall jag förklara varför

När industrialiseringen kom till Väst så ersatte den de jobb som försvann inom det effektiviserade jordbruket och även om en del folk säkert kom i kläm i skiftet så fanns det mängder av nya jobb att gå till inom industrin för de bonddrängar och pigor som blev övertaliga. Dessa jobb var tunga, skitiga och otroligt uselt betalda men det gav folk ett uppehälle och allt eftersom så steg lönerna inom industrin till en hög nivå och jobben blev renare och mindre tunga.
Denna utveckling kommer vi nog också att se när skiftet till tjänstejobb kommer, till en början kommer det mest att vara uselt betalda skitjobb. Men allteftersom så kommer den marknaden också att utvecklas och leda till bättre betalda jobb, och det skiftet pågår redan nu.
Men, och här är ett stort men, i väst kan det åtminstone skapas jobb inom tjänstesektorn som är anständigt betalda eftersom det finns så hög köpkraft hos befolkningen. Till och med vanliga arbetare i väst har råd med städhjälp och att anlita hantverkare. Med utveckling av nya typer av tjänster så kommer både behovet och viljan av att få olika tjänster utförda dessutom att öka lavinartat och kunna skapa massor av nya jobb.
Om man då tittar på Kina och Indien så håller de just nu på att ställa om från bondesamhälle till industrisamhälle. Problemet där är att redan medan skiftet pågår så börjar kinesiska och indiska företag effektivisera och rationalisera vilket gör att de som blir övertaliga från det effektiviserade jordbruket inte har någonstans att ta vägen. Man kommer alltså där inte att få se den allmänna uppgång i köpkraft som vi sett i väst under 1900-talet utan det är ett fåtal (relativt sett) som kommer att nå en hög levnadsstandard.
Redan nu finns det ett par hundra miljoner kineser som hamnat utanför och den siffran kommer att stiga lavinartat när rationaliseringarna fortsätter. Dessa hundratals miljoner människor behövs inte inom det effektiviserade jordbruket, inte inom den effektiviserande industrin, inte inom den stagnerande byggsektorn och inte inom tjänstesektorn eftersom den andel av befolkningen som har köpkraft nog att utnyttja tjänster i större omfattning trots allt ju är så liten.
Det gör att något vidare skifte till tjänstejobb inte är möjligt eftersom det finns så få köpare av tjänsterna. När då industrierna och jordbruket i Kina och Indien är fullt effektiviserade så kommer det att bli total katastrof med miljarder människor som inte har någon stans att ta vägenoch som inte kommer att kunna försörja sej.


Last edited by ozzman on 07 Jan 2010, 10:42, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sverige kollapsar...

Post by gammalhardrockare »

JW:

Vad du glömmer är att service- och tjänstejobb inte skapar något mervärde. Det produceras ingenting.
Nu har även USA uppmärksammat Europas kommande kollaps och nedmontering. Nu ska i och för sig inte USA säga något, de har ju degenererat rätt så kraftigt de också. Hoppet är ute där också skulle jag tro. Men i alla fall, intressant artikel:
http://www.friatider.se/europas-annalkande-dod
Last edited by gammalhardrockare on 11 Jan 2010, 07:59, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Sverige kollapsar...

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:

Vad du glömmer är att service- och tjänstejobb inte skapar något mervärde. Det produceras ingenting.
Nu har även USA uppmärksammat Europas kommande kollaps och nedmontering. Nu ska i och för sig inte USA säga något, de har ju degenererat rätt så kraftigt de också. Hoppet är ute där också skulle jag tro. Men i alla fall, intressant artikel:
http://www.friatider.se/europas-annalkande-dod
Jo, det produceras tjänster, vilket håller pengar i rörelse.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sverige kollapsar...

Post by gammalhardrockare »

JW:

Men det produceras inga NYA pengar. Service och tjänster är exakt den arbetsmarknad som kännetecknar U-länder och det känner du säkert också till. Men du är så förblindad av din högerideologi att du inte vill erkänna detta.
Släpp den där skiten! Det är som Rex säger, ideologier fördummar.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Sverige kollapsar...

Post by ozzman »

Nej det klart det inte ger några nya pengar, det kan bara staten producera och det leder bara till inflation så några nya pengar förstår jag inte varför vi skulle vilja ha.
Om du nu inte menar att enda sättet att öka välståndet i ett land skulle vara att återuppliva merkantilismen och genom ett plus i handelsbalansen öka välståndet. Tyvärr såg man ju redan på 1700-talet att det inte fungerade eftersom det bara ledde till protektionism och stillastående kapital men tanken är enkel.
Nej, det enda som funkar är att sätta kapital i rörelse och det har inget med ideologi att göra utan är extremt grundläggande ekonomisk kunskap som är allmänt vedertaget av både vänster- och högerekonomer.

Anledningen till att u-länderna inte kan skaffa sej välstånd genom tjänsteproduktion är att det allmänna välståndet är så lågt till att börja med vilket gör att att de enda tjänster som efterfrågas är extremt enkla och lågbetalda. Vilket jag för övrigt skrev redan i mitt första inlägg.
Det finns flera länder som till huvudsak livnär sej på tjänsteproduktion och som ligger före eller lika högt upp som Sverige i OECD's välståndsliga, t.ex. Luxemburg, Schweiz, Österrike och Storbrittanien, Island och Irland.
Så att det bara är stål, betong och bilar som kan ge välstånd i ett land är en lika felaktig som svåravlivad myt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sverige kollapsar...

Post by gammalhardrockare »

JW:
Så att det bara är stål, betong och bilar som kan ge välstånd i ett land är en lika felaktig som svåravlivad myt.
Nej, men man bygger knappast länder och välstånd med nyckelslipar, skosnöreförsäljare och torka folk i rövenjobb. Det vet du. Det skapar inget mervärde. Det blir bara rundgång på gamla pengar.
Det är lätt för dig att sitta och tala dig varm för ett kommande låglönesamhälle som har ditt på det torra. Jag önskar att ni någon gång kunde föregå med gott exempel och själva börja med att putsa skor, diska och torka dreglet av pensionärer för en "marknadsanpassad" lön. Men se, det duger inte! Det är alltid någon annan som ska göra detta, inte ni, inte era barn och naturligtvis inte heller era grannar.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Sverige kollapsar...

Post by ozzman »

Varför tar du bara upp sådana jobb?

Det finns massor av tjänstejobb som är bra betalda, i många fall bättre betalda än både ditt och mitt jobb.
Ex. Advokater, Finansjobb, Läkare, Hantverkare, sjukgymnaster, IT tekniker, lärare mm. mm.

För övrigt så jobbar min fru som undersköterska med vad du, inte så lite nedlåtande, kallar "torka i röven jobb" så generaliseringar och gissningar om vilka jobb jag och min familj kan tänka oss betackar jag mej vänligen för.
Dessutom kräver det jobbet bra mycket mer än att bara kunna "torka dreglet av pensionärer". Men det låter ju så bra att kunna nedvärdera jobb inom servicesektorn med namn som röv- och dregeltorkare.
Lönemässigt är väl ett undersköterskejobb inte så strålande men det ger i alla fall runt 18-19000 efter skatt inkl. OB. Det tycker jag inte är en katastroflön även om det kanske inte är direkt bra.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sverige kollapsar...

Post by gammalhardrockare »

JW:

Bli inte arg nu! Torka folk i rövenjobb, det är ju så man säger. Jag har själv haft flera och ja, sådana jobb behövs och de gör ett jävla dunderjobb! Men jag vet också att det går inte att basera ett lands ekonomi och framtid på sådana jobb. Det måste in nya, friska pengar i en ekonomi. Det får man bara genom tillverkning och/eller naturtillgångar. Till skillnad mot både högern och vänstern så anser jag att alla jobb behövs, inte bara låglönejobb och liknande. Vi behöver entreprenörer, chefer, kontorsfjantar, fabriksarbetare och grovdiskare.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Sverige kollapsar...

Post by ozzman »

GH:

Det är generaliseringen jag blir irriterad på.
Om man inte gråter blod över varvsindustrin och SAAB's nedläggning utan lite försiktigt pekar på att det kanske är fullt logiskt att så sker och att det vi kan göra för att få upp sysselsättningen är genom just tjänstejobb så antas man omedelbart tillhöra något slags frälse som föraktar alla som tjänar mindre än 600' per år och som aldrig skulle kunna tänka sej att befatta sej med ett arbete där man använder kroppen snarare än hjärnan.
Så är det inte.
Att konstatera att det inte går att skruva ihop saker i Sverige där lönekostnaden är 40 gånger högre än i Kina gör en inte till elitist utan till realist

Det klart man kan skapa välstånd i ett land utan särskilt mycket tillverkning och naturtillgångar. Det är länderna jag nämnde som ligger före Sverige på OECD's lista över levnadsstandard bra exempel på.
Med det menar jag inte att man helt kan sluta tillverka saker i ett land och inte helt sluta ta tillvara naturtillgångar utan att det måste var en mix. Men mixen kan till största delen bestå av just tjänstejobb, både låga och höga sådana.
Post Reply