"Rädda jobben, sparka Palme!"

Politiska diskussioner
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Rädda jobben, sparka Palme!"

Post by overkill »

Hehe, hittade en bild på en fin gammal dekal från Moderaterna på 70-talet. Ganska komiskt gjord, tycker jag. Image

http://www.tradera.com/auction/ShowEnla ... &mega=True

På tal om de "gamla" moderaterna så fattar jag inte riktigt vad som gjorde dem till mångas hatobjekt på 70/80-talet, detta märktes ju inte minst bland många punkband som såg M som Överdjävulen, symbolen för allt ont, typ. Att deras politk BARA gynnar rika är ju ett argument som ständigt används, då som nu, och fortfarande är lika felaktigt/snedvridet, då som nu. Bara för att förmögna personer gynnas mer i kronor räknat, missgynnas inte nån annan per aoutomatik och avsiktligt. Inte på det sättet som många vill ha det till i alla fall, dvs överdrivet och lite snedvridet.

Jag har f.ö. också svårt att se några stora skillnader mot dagens "nya" moderater, förutom att de tar skattesänkningarna i fler mindre steg, mot de gamla som helst ville ta allt på en gång. Reinfeldt och hans jämnlikar talar ju nya om skatteavdrag, så de lär säkert komma på sikt, när finanserna tillåter. Denna Försiktighet är ju en liten skillnad, samt att man försöker vidga och bredda politiken på vissa områden. Även att de vill bibehålla merparten av den stora offentliga sektorn som S byggt upp, men de "gamla" M ville ju aldrig ta bort den helt som ofta påstås, utan bara förminska den och tillåta mer privata företag istället.

Nu var jag inte med på den tiden (typ 70-talet), men i mina ögon är det i alla fall inga gigantiska skillnader, på dagens och dåtidens Moderater. och kom ihåg, att vi säkerligen inte har sett allt ännu (till mångas förtret). Image
Last edited by overkill on 06 Jan 2011, 03:30, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

"Rädda jobben, sparka Palme!"

Post by uy »

Jag hade inget bättre för mig, så jag tog mig friheten att göra en modern version av dekalen Image
Image
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Rädda jobben, sparka Palme!"

Post by overkill »

Haha, stiligt, även om jag inte tror att det löser nånting. Jag föredrar helt klart den gamla varianten, även om det som står där gäller just nu.

I dagsläget har i alla fall inget av de rödgröna partierna något vettigt förslag som skulle skapa jobb. Bara meningslösa och dyra "projekt" som endast skapar tomma ekon i statsbudgeten. Man (i synnerhet S då) lär sig inte av sina egna misstag, och så länge man saknar den insikten har man inget att komma med.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

"Rädda jobben, sparka Palme!"

Post by Långis »

Att inte lära av sina misstag gäller i allra högsta grad även den nuvarande regeringen. Se på deras handläggande av SJ till exempel. Neddragningar och privatisering är den största anledningen till problemen i vinter. Men de saknar ju kontakt med verkligheten så det är ju ingen direkt överraskning att allt skulle skita sig.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

"Rädda jobben, sparka Palme!"

Post by ozzman »

Långis:

Du vet väl att Sossarna kohandlade med MP för att få deras stöd när de satt i minoritetsregering. Om MP röstad med sossarna så skulle de bygga Bottniabanan, för att få råd med det så fick man ta av banverkets budget för underhåll så underhållet har varit eftersatt i över 10 år. Dvs. till största delen när vi haft S-regering.
Dessutom var det väl så att det var en S-regering som handlade upp X-2000 tågen, de tåg som inte klarar minusgrader

Det är väl ganska logiskt att underhållet misskötts under en längre tid eftersom växlar och spår knappast rasar samman på bara några år.

Däremot så behövs det nya stora satsningar på infrastruktur generellt, inte bara på tåg och där har ju den här regeringen genom en anvsvarsfull politik skapat finansiellt utrymme för att göra det, så där skulle jag vilja se att alliansen satsade mer än vad de gär idag.

Vad det gäller de gamla moderaterna så är inte skillnaden så stor mot idag, förutom lite kosmetika i form av LAS-krameri, mindre fokus på skattesänkningar och lite annat så handlar borgerlig politik fortfarande om att bekäma fattigdom medan vänstern med en dåres envishet vill fortsätta bekämpa rikedomen.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Rädda jobben, sparka Palme!"

Post by overkill »

Problem med SJ är ju knappast "nya", däremot märks det ju av mer ju tuffare/längre vintern blir. Även om den nuvarande regeringen har klantat till det går ju problemen längre tillbaks än så. Att bara skylla på dålig skötsel och privatiseringar de senaste 3-4 åren håller inte. Sen är ju privatiseringsarbetet bara påbörjat så det lär ta tid innan man ser hur det verkligen fungerar.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Rädda jobben, sparka Palme!"

Post by overkill »

Ulf Adelsohn, f.d. styrelseordförande för SJ, som fick sparken från den posten i våras efter att han kritiserat regeringen, berättar här om orsakerna till den dåligt fungerade järnvägen. Enligt den gamle Moderatledaren, har SJ varit en lekstuga för okunniga politiker i över 20 år. Varken röda eller blåa regeringar har inte satsat på Järnvägen ordentligt på över 20 år, det är detta som är huvudskälet till att det fungerar dåligt. Så att skylla på bara nuvarande regeringen håller inte, det hade antagligen varit precis lika illa med en röd regering.

Hör Uffe själv berätta och förklara.

http://www.youtube.com/watch?v=OsrNsYbqn5c
Last edited by overkill on 20 Oct 2011, 01:00, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

"Rädda jobben, sparka Palme!"

Post by wiking »

Hela regeringen har alltid varit en lekstuga.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Rädda jobben, sparka Palme!"

Post by overkill »

Jo, det ligger nått i det, oavsett vilken färg dom haft har det alltid funnits ett visst lekstuge-inslag i dem.

Tacka vet jag Gösta Bohman, som med viss hjälp, här känner igen och gillar "internationalen". Image
Rätt kul klipp faktiskt Image

http://www.youtube.com/watch?v=xu-tCaLS2EM
Post Reply