Visst var designen bättre förr?

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Visst var designen bättre förr?

Post by Långis »

Jag har länge förfasats över den moderna designen som jag tycker är både fantasilös och trist. Ta bara en sådan sak som strömbrytare.
Kolla in den här sidan och bläddra neråt:
http://home.swipnet.se/elsamling/strombrytare.htm

Förr var strömbrytarna vackra, men nu är det misär som råder. Vi här gått från det här

Image

Till det här:

Image

Strömbrytarna är inte längre en vacker detalj i vårat hem, utan en stor vit kluns som omöjligt kan smälta in i rummet på ett smakfullt sätt.

Det är likadant med telefoner, radioapparater, tv-apparater och andra tekniska prylar. Vad beror detta på tror ni? Vart har det gått fel? Har designhögskolorna fullständigt spårat ur och glömt bort att undervisa om det viktigaste av allt - designen?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Visst var designen bättre förr?

Post by E-M »

Just design tycker jag är 50/50 om man jämför förr med idag. En sak jag stör mig på idag i alla fall är svart/silver och rostfritt. Usch!

Kvalitén idag går inte att jämföra med förr heller. Alldelles för mycket plast, många grejor känns inte gedigna utan bara som skit. Även lite dyrare saker.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Visst var designen bättre förr?

Post by uy »

Intressant sida! Men de har faktiskt börjat tillverka nya elmaterial med gammeldags design.
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Visst var designen bättre förr?

Post by Långis »

E-M wrote:Just design tycker jag är 50/50 om man jämför förr med idag. En sak jag stör mig på idag i alla fall är svart/silver och rostfritt. Usch!

Kvalitén idag går inte att jämföra med förr heller. Alldelles för mycket plast, många grejor känns inte gedigna utan bara som skit. Även lite dyrare saker.
Konstigt nog. Jag köper nästan inte nya saker längre. Kan jag hitta en likvärdig produkt från 50-70-talet så köper jag den istället.
uy wrote:Intressant sida! Men de har faktiskt börjat tillverka nya elmaterial med gammeldags design.
Jo jag har sett det på nån byggnadsvårdsbutik och det gladde mig lite.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Visst var designen bättre förr?

Post by rex »

Överens! Faktiskt Image Lustigt att du nämner just strömbrytare,jag hade ett 50-talshus tidigare som var helt orenoverat när jag köpte det,och just strömbrytarna var en av de detaljer som imponerade mest på mig.

Känslan när man slog om en sån var härlig......slabang! Rustikt och rejält Image En annan sak som fastnade i minnet på mig var att när vi skulle byta spisen,också den original från "57 så slänge jag och farsan ut den gamla från balkongen på andra våningen, vad hände?

Ingenting,small gjorde det men höll gjorde den,vad som händer om man försöker samma sak med en ny spis är inte svårt att räkna ut......vissa saker VAR bättre förr Image

Det gäller både designen och kvaliten,sedan så har ju andra saker utvecklats till det bättre givetvis,bilar tex håller ju bättre idag fast fulare har de ju blivit. Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Visst var designen bättre förr?

Post by E-M »

Finns mängder med exempel på saker som var bättre förr. Ta bara våffeljärn Image Har haft endel, många har pajjat men min mormors våffeljärn som är från säkert 50-talet (tror jag, inte senare i alla fall). Fungerar prima fortfarande.

Givetvis kan man ju inte dra allt över en kam.

Tror att det beror på att mycket idag ska vara så avancerat. Det bästa är att göra grejor enkla och gedigna, det är då det håller.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Visst var designen bättre förr?

Post by uy »

E-M wrote:Tror att det beror på att mycket idag ska vara så avancerat. Det bästa är att göra grejor enkla och gedigna, det är då det håller.
Nej, det beror på att allting i dag ska vara billigt. Tillverkarna vill att produkterna ska vara billiga att tillverka, och kunderna vill köpa billiga saker. Därför blir ofta kcalitén lidande.
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Visst var designen bättre förr?

Post by ELN »

Förr va varje enskild hushållskomponent en vacker möbel, idag ska de inte synas alls åå vara helt sterilt och helt rakt. Och på tok för mycket plast, jag är själv plastateist så ni kan ju själva räkna ut va jag tycker om det. En annan sak som var konstverk förr var fordon, idag är det enbart ett transportmedel. Jag är född i fel tid Image jag gillar allt från förr, men inte mycket från idag...
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Visst var designen bättre förr?

Post by herrskogstrand »

Bil Design för Image
Image





Bil Desig idag Usch
Image
Last edited by herrskogstrand on 16 Jan 2011, 17:47, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Visst var designen bättre förr?

Post by Evert Meduza »

Bilar var snyggare förr kan man lugnt konstatera Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Visst var designen bättre förr?

Post by herrskogstrand »

Per Hummer wrote:Bilar var snyggare förr kan man lugnt konstatera Image
Ja för i tiden var de ju handverkare som byggde Bilarna
idag är de bra maskiner
Last edited by herrskogstrand on 16 Jan 2011, 18:13, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Visst var designen bättre förr?

Post by ELN »

Nog för att jag inte kan hålla med mer, gamla bilar gör en knäsvag i designväg (och ljudet av V-motorer ändrar ju hjärtrytmen) men jämför aerodynamiken och verkningsgraden, utan den utvecklingen hade vi nog snart fått skrota ALLA gamla bilar då oljan snart skulle vara borta väck Image

Men vilka former man hittar på gamla bilar... jag säger då de.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Visst var designen bättre förr?

Post by ozzman »

Mycket var bättre förr när det gäller design men det finsn en del snygga nya bilar, jag skulle i alla fall inte tacka nej till en sådan här. Dessutom rent hantverk.
Image
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Visst var designen bättre förr?

Post by Eddie »

Fast är det hantverk man är ute efter tycker jag nog man ska gå upp några snäpp i prisklassen och kolla på bilar som koeniggsegg, lambo eller bentley. Den sistnämda har alltid haft en väldigt subtil design som alltid fallit mig på läppen.

Porsche, lambo med flera sportbilar ser väldigt sportiga ut men att ta sig i och ur såna bilar är inte alltid det lättaste. Lite mer komfort får man väl önska sig för en mille+

Samma sak med knapparna som långis lagt in, vilken knapp är enklast att trycka på? Utseende och funktion kommer inte alltid helt överrens.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Visst var designen bättre förr?

Post by Evert Meduza »

Tecknade filmer var bättre förr
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply