Bästa med åttiotalet?

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bästa med åttiotalet?

Post by gammalhardrockare »

Vad var det absolut bästa med åttiotalet tycker ni? Vad minns ni absolut allra bäst?
Jag minns i första hand sommarnätterna, festerna och några speciella tjejer vars minnen jag behåller för mig själv.
Minns även musiken, speciellt så har av någon anledning Perfect Strangers med Deep Purple och albumet Point of entry med Judas Priest fastnad i skallen.
Back in black med AC/DC bör också minnas.
Minns även håret och min coola frilla som jag hann med att ha under den senare hälften av åttiotalet. Jeansen med lapparna, kavajerna med de uppkavlade ärmarna, Dobber-skjortorna m.m.

Vilka somrar...
Vilken musik...
Vilket härligt samhällsklimat...
Jobben, det var i stort sett bara att välja...
Kläderna...
Filmerna...
Musiken igen...
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Bästa med åttiotalet?

Post by rex »

Var nog fan skolavslutningen-83....frihetskänslan är fortfarande obesegrad.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Bästa med åttiotalet?

Post by Långis »

hm... jag var rätt ung på 80-talet, men visst har jag många fina minnen därifrån. Musiken. Tv-programmen.
Minns hur jag brukade ligga på golvet på torsdagskvällarna och se på Dallas med morsan o farsan. Brukade alltid somna innan programmet var slut...
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bästa med åttiotalet?

Post by gammalhardrockare »

Ja skolavslutningen var fin. Första arbetsdagen två månader efteråt var dock en besvikelse.
Jag lessnade redan efter några timmar och känslan av att jag visste att jag var dömd till skitjobb i resten av mitt liv förtog känslan av att äntligen slippa skolan en smula.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Bästa med åttiotalet?

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Ja skolavslutningen var fin. Första arbetsdagen två månader efteråt var dock en besvikelse.
Jag lessnade redan efter några timmar och känslan av att jag visste att jag var dömd till skitjobb i resten av mitt liv förtog känslan av att äntligen slippa skolan en smula.
Har faktiskt inte haft den känslan förrän på senare år.....men nu så är den här med besked!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Bästa med åttiotalet?

Post by Långis »

fan vilka optimister ni är då!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bästa med åttiotalet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Har faktiskt inte haft den känslan förrän på senare år.....men nu så är den här med besked!
Jag valde fel från början, jag gick på det där skitsnacket med att en riktig karl har riktiga karljobb, en riktig karl svettas och liknande dumheter.
Jag visste innerst inne att jag inte var en sådan person, att jobb med händer och liknande inte var något för mig. Lika förbannat så skulle jag jobba på fabriker och liknande skit fast jag hatar att bli smutsig om händerna och sitta på rasterna och snacka med andra karlar om öl, fitta, däckbyte och fotboll.
Egentligen så var jag en helt annan människa, en tönt som hade passat bättre med något teoretiskt i en skyddad inomhusmiljö.
Men när man är tonåring så är det ju viktigt att vara som omgivningen och sedan så rullade det bara på för min del av ren lathet. Det var enklare att jobba med vanliga skitjobb än att ta tag i situationen och göra något åt det.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bästa med åttiotalet?

Post by ozzman »

Jag minns framtidstron och naiviteten som genomsyrade Sverige på 80-talet. Den öppenhet som fanns i samhället då måste sakna motstycke i världshistorien. Tyvärr försvann det efter Palme-mordet.

Annars minns jag musiken, somrarna och känslan av att göra så många saker för första gången.
Min första konsert
Första utlandsresa
Min första fylla
Blev av med oskulden
osv. osv.

Nästan allt är roligast första gången sedan infinner sej alltid en mättnad och vanekänsla.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Bästa med åttiotalet?

Post by lumberjack »

Förvisso har det gjorts förbannat mycket bra film både på 90- och 2000-talet, troligen betydligt bättre än på 80-talet. Men inom skräckfilm står det mesta sig slätt mot 80-talets höjdarrullar som Halloween II, Terror på Elm Street, Fredagen den 13:e, The Shining, Huset vid Kyrkogården, Jurtjyrkogården o.s.v, o.s.v listan kan göras lång om man letar ett tag i minnet. Inga jävla dataanimationer här inte, ljud, ljus och smink såg till att man blev rädd av filmerna istället för att gäspa sig igenom dem.

Även Eddie Murphy gjorde en hel del bra rullar under det glada 80-talet, 48 Hours, Snuten I Hollywood, Ombytta Roller, undra om inte Raw kom under samma årtionde. Ja, åsså En prins i New York.

Ja det finns mycket mer bra filmer, det är bara att ösa på med favoriter...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bästa med åttiotalet?

Post by ozzman »

LumberJack wrote:Ja det finns mycket mer bra filmer, det är bara att ösa på med favoriter...
First blood och Rambo II
Rocky I - III
Terminator I
Breakfast club, Pretty in pink, Fira med Ferris, Some kind of wonderful, Can't buy me love
Strul
Repmånad, Göta kanal, Gräsänklingar, Sällskapsresan
Ghostbusters I & II

Jösses, jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst men det får räcka för nu.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bästa med åttiotalet?

Post by gammalhardrockare »

"Cant buy my love", var inte det en sådan där härlig och uppfostrande kärlekskomedi mellan tonåringar?
Den måste jag kolla upp om de har på Ginza eller DVDon!
Sådana filmer älskar jag!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bästa med åttiotalet?

Post by gammalhardrockare »

Fan, jag hittade den inte... Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bästa med åttiotalet?

Post by ozzman »

Rockarn:

Can't buy me love i korta drag
Nördpojke vill hänga med de coola killarna, betalar populär flicka för att spela flickvän i 1 månad, flicka blir kär i pojke och vise versa men ingen törs berätta för varandra, pojke blir populär, flicka berättar om betalningen, pojke blir enormt impopulär och får ett helvete, men på slutet förenas de tu i ljuv kärlek.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bästa med åttiotalet?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Ja den minns jag, härlig film! Den bara måste jag ha tag i!
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Bästa med åttiotalet?

Post by lumberjack »

...och sakta åker de mot solnedgången på en åkgräsklippare...

Minns att bruden var det snyggaste man kunde tänka sig då det begav sig.
Post Reply