Det bästa med nittiotalet?

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Det bästa med nittiotalet?

Post by Långis »

Ok, jag ska själv erkänna att nittiotalet var ett enda stort svart hål för mig, jag ser tillbaks till det med vånda, men det är så jävla mycket 80-tal här nu att man nästan blir mentalt kastrerad.
Fanns det nåt bra med nittiotalet?

Jag har suttit och funderat på det ett tag och kommit fram till följande:
  • *Musiken var skit.
    *Maten var skit.
    *TV-programmen var skit
    *Bildesignen har upplevt sitt hittils värsta årtionde, likaså husdesignen.. (Jag hatar verkligen sådan där "Pusselhus" som har varit populära ett tag nu. Hus ska byggas med timmer i samma stil som 1700-talets herrgårdar.)
Summan av kardemumman är alltså, nej: det fanns inget bra med 90-talet
Last edited by Långis on 16 Feb 2005, 01:10, edited 1 time in total.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Det bästa med nittiotalet?

Post by Jungbacka Erik »

Kommer heller inte ihåg något positivt med 90-talet. Det enda var väl att Madonna visade tuttarna Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Det bästa med nittiotalet?

Post by Långis »

Jungbacka Erik wrote:Kommer heller inte ihåg något positivt med 90-talet. Det enda var väl att Madonna visade tuttarna Image
ja, det går ju inte att förneka, fast det gjorde hon väl på 80-talet också? Jag tror hon var mer vågad då t.om.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Det bästa med nittiotalet?

Post by lumberjack »

Jungbacka Erik wrote:Kommer heller inte ihåg något positivt med 90-talet. Det enda var väl att Madonna visade tuttarna Image
Det gjorde hon redan under 80-talet, muffen med och den var i rockersmak.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det bästa med nittiotalet?

Post by ozzman »

Inte ett förbannat nånting.

Möjligen att jag skaffade mej tillgång till internet under 90-talet. Men annars var nog det mesta bara skit.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Det bästa med nittiotalet?

Post by gammalhardrockare »

Det kom ju faktiskt jävligt många bra filmer undernittiotalet som t ex Terminator 2 och världens genom tiderna bästa film - Titanic!
Datoranimeringen slog ju igenom vilket gav fantastiska specialeffekter i filmerna.
Vi fick ju även en massa nya kommersiella TV-kanaler och det var ju positivt.
AC/DC gav ut sin sista hit, "Thunderstruck" och det tackar vi dem för.
Annars så gick väl det mesta åt helvete då, ekonomin rasade, bemanningsfirmorna gjorde sitt intåg, arbetslösheten steg till depressionsdimensioner och klädmodet ska vi inte tala om!
Musiken och hårdrocken dog och började så smått att ersättas av soptipsrock, dvs grungen. Optimismen hos västvärldens folk försvann, fackföreningarna började kompromissa sig till döds och politikerna började roffa åt sig från det sjunkande skeppet på allvar och det har fortsatt sedan dess och lär fortsätta.

Första delen av nittiotalet hade jag det dock rätt så bra rent personligt, jag hade jobb och en bra inkomst. Jag vill minnas att det var först runt 97 som det började braka åt helvete rejält för mig på jobbfronten. Vi blev allihopa uppsagda från en arbetsplats där jag hade jobbat i nästan två år och kände mig relativt säker på. Jag hade liksom "rotat" mig och slappnat av men istället så kastades jag ut på en arbetsmarknad som jag inte längre kände igen och fick i början hoppa från vikariat till vikariat och nu får jag inte ens det längre.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Det bästa med nittiotalet?

Post by lumberjack »

GammalHardrockare wrote:Det kom ju faktiskt jävligt många bra filmer undernittiotalet som (...) världens genom tiderna bästa film - Titanic!
Haha, skönt med ironi. Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det bästa med nittiotalet?

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:världens genom tiderna bästa film - Titanic!
Jag och en kompis har ett stående vad på en 1000-lapp att betalas ut till den andre av den som först ser på filmen Titanic.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Det bästa med nittiotalet?

Post by gammalhardrockare »

Men va fa... Titanic är ju en skitbra film! Innehåller allt, spänning, romantik, sentimentalitet, dramatik och otroliga specialeffekter.
Kan en film bli bättre? Ja, om den hade utspelats under åttiotalet!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det bästa med nittiotalet?

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Men va fa... Titanic är ju en skitbra film! Innehåller allt, spänning, romantik, sentimentalitet, dramatik och otroliga specialeffekter.
Kan en film bli bättre? Ja, om den hade utspelats under åttiotalet!
Förutsägbar.
Jag kan ge mej fan på att båteländet sjunker på slutet, det vågar jag påstå utan att ha sett filmen Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Det bästa med nittiotalet?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Jamen den där förlisningen var ju den som man satt och väntade på, som gav krydda åt resten av historien. Lite härliga specialeffekter i slutet på en film skadar aldrig!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det bästa med nittiotalet?

Post by ozzman »

Rockarn:

Egentligen skall jag bara hålla käften eftersom jag inte sett filmen, men jag blir alltid väldigt skeptisk till filmer som tjejer i gemen tycker är bra.
Jag kommer aldrig att glömma spykänslorna jag upplevde när jag genomled Pretty Woman.
Den filmen innehåller verkligen ett fint budskap till unga tjejer om hur man skall ordna det för sej.
Ta inget ansvar, bli hora, bete dej som en pissfull hamnsjåare, sälj din kropp till en yuppie, fånga sagda yuppie och lev lycklig och snuskigt rik i alla dina dagar.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Det bästa med nittiotalet?

Post by Långis »

Titanic hade jag tänk försöka undvika så länge som möjligt, men antar att jag till sist blir tvungen att se den. Vem vet, jag kanske tycker om den?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det bästa med nittiotalet?

Post by ozzman »

Spekpanna wrote:Titanic hade jag tänk försöka undvika så länge som möjligt, men antar att jag till sist blir tvungen att se den. Vem vet, jag kanske tycker om den?
Stå emot!
Fall inte för Rockarns lockande beskrivningar av pinsamma Hollywood-pekoral, var en man och titta på "Mannen utanför lagen" i stället.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Det bästa med nittiotalet?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Ta inget ansvar, bli hora, bete dej som en pissfull hamnsjåare, sälj din kropp till en yuppie, fånga sagda yuppie och lev lycklig och snuskigt rik i alla dina dagar.
Jo jag håller med, Pretty Woman är en skitfilm men budskapet stämmer väl överrens med hur kvinnor fungerar tycker jag. De söker sig frivilligt till slödder och patrask, blir misshandlade och våldtagna och sedan så ger de alla oss män kollektivt skulden.
De säger att män är ytliga men vem är det som först och främst går efter pengar, status och yttre attribut? Inte är de vi vuxna män i alla fall!
Naturligtvis finns det undantag bland kvinnor, jag generaliserar inte som dem men det finns tillräckligt många puckon bland kvinnorna för att man ska reagera och bli förbannad.

Men för att återgå till ämnet och filmen Titanic: Jag gillar romantiska och sentimentala filmer och är de sedan påkostade med en massa specialeffekter så är lyckan fullständig! Image
James Cameron är bäst!
Post Reply