På tal om nostalgi:

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

På tal om nostalgi:

Post by ozzman »

Är det någon som kommer ihåg dom tecknade filmerna från Östeuropa som visades med viss regelbundenhet på TV under 80-talet, jösses vad dom var usla.
Ville man se bra tecknat så var det enda alternativet att ställa väckarklockan på Lördagmorgnarna för att få se 5 minuter Hacke Hackspett på Gomorron Sverige Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

På tal om nostalgi:

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Nej, tyvärr så minns jag inte.
Men kommer ni ihåg känslan när vi Trean drog igång 87 och man förstod att Stasi-TV sjöng på sista versen?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

På tal om nostalgi:

Post by uy »

GammalHardrockare wrote:Clownen Manne var inget annat än ett hån mot barnens intellekt. Jag har svårt att tänka mig att det fanns någon unge, döv som hörande, som uppskattade skiten.
En banan ? ! ? !
Last edited by lumberjack on 20 Feb 2005, 03:12, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

På tal om nostalgi:

Post by Jungbacka Erik »

on 02/20/2005 at 03:12:18, LumberJack wrote:En banan ? ! ? ! [/quote]Det stämmer. Han var ju banan-junkie också, den gode manne Image
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

På tal om nostalgi:

Post by lumberjack »

Penti Varg, spelemannen från skogarna...

Undra om man inte har en gammal vinylplatta med Fablernas Värld nånstans, tillsammans med Agaton Sax och Flåklypa GP. Det var bättre förr, eller som en polare sa: "Tro väl fan att det bara blir elände med ungarna. Vi hade Televinkens trafikskola, men vad har dom nu? Skurt!"
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

På tal om nostalgi:

Post by rex »

on 02/22/2005 at 00:39:29, hellboy wrote:skurt har defenetivt inte alla hästarna i stallet. [/quote]

Inte du heller,det stavas Definitivt!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

På tal om nostalgi:

Post by rex »

Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

På tal om nostalgi:

Post by gammalhardrockare »

Hellboy:
Defenetivt
Det där var en äkta felstavning det! En klassiker som människor med dålig koll på språket brukar åka dit på så försök inte med några bortförklaringar nu! Image
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

På tal om nostalgi:

Post by lumberjack »

on 03/20/2005 at 21:20:30, GammalHardrockare wrote:Hellboy:



Det där var en äkta felstavning det! En klassiker som människor med dålig koll på språket brukar åka dit på så försök inte med några bortförklaringar nu! Image [/quote]
Min favorit är när någon språkpolis ska hänvisa till SAOL och nio gånger av tio skrivs det "enligt svenska akademins ordlista så ska det vara...". Det heter för fan AKADEMIEN!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

På tal om nostalgi:

Post by ozzman »

on 03/22/2005 at 22:31:06, LumberJack wrote:Min favorit är när någon språkpolis ska hänvisa till SAOL och nio gånger av tio skrivs det "enligt svenska akademins ordlista så ska det vara...". Det heter för fan AKADEMIEN! [/quote]

För att inte tala om att SAOL bara är en sammanfattning av SAOB.
SAOB består av ett flertal band och det är där Svenska språket definieras, SAOL är bara en populärversion.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

På tal om nostalgi:

Post by gammalhardrockare »

Jag kan överhuvudtaget inga stavningsregler, när jag ser ett ord så sätter det sig istället i skallen och jag vet genom minnet hur det ska stavas. Det där har fungerat ända sedan första klass.
Likadant är det med matematik, jag kan inte ens ställa upp tal i en enkel "trappa" eller vad fan det nu kallades? Kan inte ens multiplikationtabellen så jag har alltid fått köra med huvudräkning vilket har funkat alldeles utmärkt.
Multiplicerar och dividerar tresiffriga tal i huvudet snabbt och enkelt men med större tal är det lite besvärligare men då finns det miniräknare som tur är.
Post Reply