Mopedtråden

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Mopedtråden

Post by Långis »

ok, jaja... förvirringen är total
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Mopedtråden

Post by Jungbacka Erik »

Om man kisar med ögonen då man tittar på denna bild, ser det ut som en beige skitande vinthundshanne Image
http://www.mopedeleganterna.se/photogal ... dakota.jpg
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mopedtråden

Post by gammalhardrockare »

Har även för mig att det fanns en röd version av Puch Dakota med "ögonlocksbakskärm" men jag har inte hittat någon bild på en sådan. Det var nog tidigt sjuttiotal men jag är inte helt säker här heller.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Mopedtråden

Post by rex »

on 03/01/2005 at 01:12:59, Jungbacka Erik wrote:Om man kisar med ögonen då man tittar på denna bild, ser det ut som en beige skitande vinthundshanne Image
http://www.mopedeleganterna.se/photogal ... dakota.jpg [/quote]

Hmm,har du varit hos Optikern på sistone? Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mopedtråden

Post by gammalhardrockare »

Hur uttalar ni förresten "Puch"? Jag uttalar det som "Pusch" och det tror jag de flesta i västsverige gör men jag upptäckte att i Örebro så uttalar de det "Puck" vilket inte låter riktigt klokt!
Går östgränsen för märkliga uttal vid Örebro? Österut så uttalar de ju även Kex som just "kex" medans vi med rätt uttal säger "Sjex", som i "Sjexchoklad". "Kex" låter bögigt och allmänt omanligt.
whonka
Periodare
Posts: 340
Joined: 21 Oct 2004, 09:46
Location: Jämtland

Mopedtråden

Post by whonka »

Puch uttalar jag också pusch och jag säger schex.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mopedtråden

Post by ozzman »

on 03/02/2005 at 14:14:41, GammalHardrockare wrote:Hur uttalar ni förresten "Puch"? Jag uttalar det som "Pusch" och det tror jag de flesta i västsverige gör men jag upptäckte att i Örebro så uttalar de det "Puck" vilket inte låter riktigt klokt!
Går östgränsen för märkliga uttal vid Örebro? Österut så uttalar de ju även Kex som just "kex" medans vi med rätt uttal säger "Sjex", som i "Sjexchoklad". "Kex" låter bögigt och allmänt omanligt. [/quote]

Då antar jag att du ger dej ut med din kamera för att ta sjort också, men glöm inte sjepsen ifall det är kallt så du inte fryser om huvudet. Och du har väl sjondom när du sex?
Hårda k-ljud är tufft. Punkt.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Mopedtråden

Post by Långis »

on 03/02/2005 at 14:14:41, GammalHardrockare wrote:Hur uttalar ni förresten "Puch"? Jag uttalar det som "Pusch" och det tror jag de flesta i västsverige gör men jag upptäckte att i Örebro så uttalar de det "Puck" vilket inte låter riktigt klokt!
Går östgränsen för märkliga uttal vid Örebro? Österut så uttalar de ju även Kex som just "kex" medans vi med rätt uttal säger "Sjex", som i "Sjexchoklad". "Kex" låter bögigt och allmänt omanligt. [/quote]

nejmenvafanken! Är du en av sjexarna? Jag kan omöjligt lyssna på nån som säger "sjex" utan att anmärka på det.... det låter ju så galet att man blir impotent!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Mopedtråden

Post by rex »

Man säger väl faan inte "Kex", om man inte skall vara med i Schlagerfestivalen vill säga......
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mopedtråden

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Ju du är väl den enda dalslänningen som ska var stockholmsmärkvärdig och säga "Kex" istället för "Sjex".

Hur uttalar förresten ni andra kiosk, kilometer och kilo? Med hårda K:n det också?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Mopedtråden

Post by rex »

on 03/02/2005 at 23:27:55, GammalHardrockare wrote:Rex:

Ju du är väl den enda dalslänningen som ska var stockholmsmärkvärdig och säga "Kex" istället för "Sjex".

Hur uttalar förresten ni andra kiosk, kilometer och kilo? Med hårda K:n det också? [/quote]

Vafan är det,läs vad jag skrev.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mopedtråden

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Ojdå! Läste fel. Ursäkta! Excuse moi!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mopedtråden

Post by ozzman »

on 03/02/2005 at 23:27:55, GammalHardrockare wrote:Hur uttalar förresten ni andra kiosk, kilometer och kilo? Med hårda K:n det också? [/quote]

Det där är låneord från Turkiskan resp. franskan, dom kan väl inte jag ta något ansvar för uttalet på.
Kex däremot är ett storsvenskt ord som liksom andra storsvenska ord naturligtvis uttalas med det majestätiskt klingande hårda K-ljudet.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mopedtråden

Post by gammalhardrockare »

Ja nu vet ju alla att ursvenskarna och sveriges vagga låg i västsverige och där uttalar vi kex som sjex.
Halvryssarna öster och norr om Örebro har lite problem med detta uttal, det vet vi men vi tycker inte illa om er för det. Vi är ett ovanligt tolerant och förstående folk vi här på framsidan.

Så är det bara.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mopedtråden

Post by ozzman »

on 03/04/2005 at 00:37:22, GammalHardrockare wrote:Ja nu vet ju alla att ursvenskarna och sveriges vagga låg i västsverige. [/quote]

Eftersom Kex är en relativt ny uppfinning så torde frågan om var Sveriges vagga ligger vara ganska ointressant i sammanhanget.
Kex bakades för första gången av Almgrens bageri på Kungsholmen runt 1795 vilket då naturligtvis gör att uttalet i Kexets ursprungsregion är det rätta.
Post Reply