Gamla datorprylar

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Gamla datorprylar

Post by ozzman »

Här tänkte jag vi kudne lägga in bilder på gamla datorprylar, det är nostalgi det.

Jag börjar med några uppenbara:

Först en bild på den första dator jag hade
Image

Lite specar på den, notera 5 Kb minne och 176*184 pixlars upplösning.
Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Gamla datorprylar

Post by ozzman »

Efter Vic-20 hände det grejer. Då köpte jag en C-64 med 5.25" disk drive (benämnd C1541) som rymde 144 KB per sida. Tyvärr var dubbelsidiga disketter dyra så man fick köpa enkelsidiga och med ett hålslag göra de dubbelsidiga.

Spec-mässigt hände också grejer. Upplösningen upp till 320*200, och en processor på 1MHz.

Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Gamla datorprylar

Post by Jungbacka Erik »

En sånhär superdator var undertecknad ägare av år 1985:
Image
Till den hade jag en joystick med kvicksilverbrytare som var väldigt svår att bemästra. Sedan kom ju C-64 in i bilden också med turbo-tape och allt vad det hette. Första PC:n var en Commodore PC-1 med monochrome-monitor (grön). Den datorn hade ingen hårdskiva utan endast en 5.25" floppy drive som man bootade upp den med:
Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Gamla datorprylar

Post by ozzman »

Hade du ingen Amiga Jungbacken?

Med en sån här var man kung 1987.
Image

Efter den hade jag ingen dator på ett tag eftersom jag tyckte det var roligare att dricka sprit.
det var nog inte förrän runt 1993 som jag skaffade en PC, en 486 dx2 66Mhz av märket Amstrad (om jag inte minns fel)
Här en bild av processorn (den sista jag körde som inte behövde kylare.
Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Gamla datorprylar

Post by Jungbacka Erik »

Josey Wales wrote:Hade du ingen Amiga Jungbacken?
Nej någon Amiga hade jag inte men en i min bekantskapskrets hade en och det var ju det ultimata att ha den tiden. Hade man en Amiga behövde man aldrig mer köpa en dator för det fanns ju inget som överträffade den, men den slogs ju ganska snabbt ut av PC-n. I skolan hade vi något så häftigt som ABC-80. Kanske JW också har haft privilegiet att smeka tangenterna på ett sådant tekniskt mästerverk?
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Gamla datorprylar

Post by Jungbacka Erik »

Kom på att jag fick köpa en begagnad 386:a av en av farsans bekanta. Den var utrustad med hela 8 MB minne (ovanligt på den tiden) och en bandstation som hanterade 20 MB kassetter!!! Dessutom hade den något så sällsynt som ett LJUDKORT!!! Man var ju kung ett par månader med en sådan multimediamaskin Image
Last edited by Jungbacka Erik on 01 Nov 2009, 01:54, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Gamla datorprylar

Post by gammalhardrockare »

Jag måste fråga: Vad hade ni datorerna till egentligen? Internet fanns ju inte!
Jag minns att jag gick något som hette ADB-kurs 1989. Jag var arbetslös en sväng och AF tvingade mig. Jag tyckte det var astråkigt. Jag förstod aldrig vitsen? Blinkande gröna bokstäver mot svart bakgrund, inget internet.
Det var först 1995 som jag upptäckte vad man kunde ha en dator till eftersom det var då som internet slog igenom på allvar. Första operativsystemet jag använde mig utav hette 3:11. Sedan kom Windovs 95 vill jag minnas.
Men innan internet, vad i helskotta använde man datorerna till? Vad var det meningen att man skulle göra?

För övrigt så älskar jag internet, behöver jag tala om det?
Utan internet skulle mitt liv förlora sin mening. Jag skulle inte orka gå till jobbet, ingenting. Internet är för mig vad litteratur och alkohol var för mig när jag var ung.
Åh vad kul det är med internet!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Gamla datorprylar

Post by ozzman »

Jungbacken:

Oh ja. Både ABC 80 och efterförljaren ABC 800.

Dessutom så bestämde ju Sveriges regering i all sin visdom att Sverige skulle ha sin egen skoldator som togs fram för en oerhörd massa pengar trots att det fanns massor av redan befintliga alternativ på marknaden. Den datorn kallades COMPIS och blev ett monumentalt fiasko. Datorn var nog så bra men problemet var att det inte fanns ett enda program till den utom Esselltes egna så det slutade med att 1000-tals datorer stod och samlade damm.
Det där är lite typiskt svenskt tror jag, att man inte riktigt litar på det som redan finns utan alltid skall ta fram något helt eget till svindlande kostnader. JAS är ett annat exempel på det.

Här är en bild på underverket:
Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Gamla datorprylar

Post by ozzman »

GH:

Jag använde datorn till spel och programmering, mest spel om jag skall vara riktigt ärlig.
Man skickade disketter med piratkopierade spel och program kors och tvärs över hela världen.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Gamla datorprylar

Post by Jungbacka Erik »

Före internet fanns ju BBS, så man kom ju i kontakt med andra användare via modem fast det inte var så grafiskt vackert. Där kunde man chatta, ladda ner spel och filer och skriva inlägg ungefär som på detta forum.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Gamla datorprylar

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:Före internet fanns ju BBS, så man kom ju i kontakt med andra användare via modem fast det inte var så grafiskt vackert. Där kunde man chatta, ladda ner spel och filer och skriva inlägg ungefär som på detta forum.
Det kunde bli otäckt dyrt om man råkade ringa in till fel BBS. En kompis ringde till en BBS i USA och satt några timmar. Den teleräkningen var inte att leka med. På den tiden kostade det runt 25:- i minuten att ringa till USA.

Här är ett gammalt 1200 baud-modem till en C64.
Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Gamla datorprylar

Post by gammalhardrockare »

Ok, tack för info! Det hade jag faan i mig ingen aning om! Jag minns ju datorerna, men jag kände ingen som höll på med det. Inte ens Rex som redan som barn var introvert och allmänt osocial.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Gamla datorprylar

Post by Jungbacka Erik »

Lite mer utförligt om BBS står det på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Gamla datorprylar

Post by ozzman »

En sådan här hade jag till min VIC-20:
Image

Det är ett extraminne som jag köpte för 700 kronor (om jag minns rätt). Det gav 16 Kb extra tillgängligt minne!!!
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Gamla datorprylar

Post by wiking »

C64 is the shit!
Jäklar vilken kul spel dator Image
Post Reply