Gammal humor på film!

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Gammal humor på film!

Post by ELN »

Jag älskar verkligen den gamla humorn, förutom Nakna Pistolen och allt med den galna humorn, som jag nog inte sett sen -05 eller något, så tycker jag inte den s.k. moderna humorgenren är något att skryta med. Jag tycker ofta det blir roligare att prata om dom filmerna i efterhand till och med.

Men kommer man med gammal, ofta svartvit, högklassig humor kan jag inte hålla mig. De mesta med Åsa Nisse tycker jag är bättre än mycket av det som kommer nu, om än något barnslig humor då och då (men hej, vi är ju alla barn).

Och så finns ju de största av de alla enligt mig. Bröderna Marx. Knivskarp humor med mycket genomtänkta ordvitsar som ofta spelar väldigt bra med det som händer på rutan med, och dom använder sig ju med av musikalisk humor. Jag älskar det i alla fall. Och ni?
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Gammal humor på film!

Post by hakan »

Monty Python's flying circus måste ju nämnas. Image

Sen finns det en massa film som är ofrivilligt rolig också, t.ex. gamla skräckfilmer från -80 talet (inte Hitchcock) typ Huset som Gud Glömde och sånt.. gärna som är lite taffligt gjorda och där allt är så överdrivet så att man garvar när man ska "bli rädd". Bad Taste är ju en sån.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Gammal humor på film!

Post by ELN »

Monte Python är kanon ja Image visst tycker jag gamla, dåligt gjorda filmer är underhållande, men inte på samma vis som till exempel Marx Brothers Image
Post Reply