Den gröne termosen

Här kan du posta dina egna noveller, texter, dikter, teckningar, statyer av Karl XII osv
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Den gröne termosen

Post by Evert Meduza »

EN NOVELL AV LINO SIMONSSON

Det var en gång för ett tag sen då jag köpte mig en Cheva utav "Nisse I Svängen" som ligger i nordvästra Skåne. Den var ganska ful i lacken tyckte jag, så därför målade jag om den så den blev blå och satte på den nya High-Jacker. Sedan när folk såg den så så tyckte de att den var fin, därför kändes det häftigt att den var min, därför så ringde jag upp två vänner som jag fortfarande har, den ene heter Börje Lundin och och den andre Smällphete Sigge. Börje pratar på västgötska och Sigge på väldigt bred skånska, fast jag förstår ändå vad de säger som tur är. Först så ringde jag till Börje:

- Hai Börje.
- Hamen.
- Skulle du vilja åka mä mai i min raggarbil?
Jo, för skröen, de' vell ja' jära, ja' s'a se um Sigge vell följa mä, de' s'ulle va' skôj um han velle.

Börje ringde då till Sigge.

- Hallå, ä' de' Sigge ja' talar mä?
- Ja jo, nock e' de' Sigge dauh taoular mä!
- Hamen, dô, ena vän te ôss s'a åka ut i sin raggarbil å vell vi s'a följa mä.
- Ja, såou jevvla trött påou å sitta å jöoura inget, jaou' fölljoer mä!

Så nästa dag så körde vi jag ut med mina vänner och på stereon spelade vi Eddie Meduza på högsta volym och vi sjöng med i alla låtar.
Vi bestämde oss för att åka till Målilla i Småland för jag skulle till en affär, dels för att kunna köpa en ny termos och för att jag hade hört att han som har affären har en jättelik haka som han använder för att bryta is på sjöar när det är vinter.
Vi vrålade "GASEN I BOTTEN!" när jag trampade på gaspedalen så att vi körde i 110 km/h och det tog inte lång tid innan vi var framme.
Jag såg affären och en bit därifrån såg jag en bondgård där alla bönderna dansade twist med terylenebyxor på.

Och då såg jag honom! Mannen med den stora hakan och han gick och plöjde jord med sin haka. Han var cirka en och en halv meter hög och hans haka gick ända ner till knäna på honom. Då såg han oss och sprang i all världens hastighet till affären. Han öppnade då affären och då ställde han sig och började steka plättar på sin haka och sa:

- Va' önskas mina vännerrrrrrrrrrr?
- Jo, ja' vill köpa en termos.
Javisst, va' säger du om denna fina å röda termos?
Den e' ju jättefin, ja' köper den!

Då köpte jag den, men så såg jag en tjuv som tog fram en pistol och tog alla pengar ur Hakans kassa. Hakan ringde då till polisen, men tjuven hade redan smitit undan, men då kände jag vi hur jorden började skaka. Jag trodde först att det var en jordbävning, men jag hade fel, för i horisonten såg jag en gestalt som sprang mot tjuvens riktning och då såg jag en fet polis som jag hade hört talats om. Han använde sig varken av våld eller pistoler, utan han brukade hoppa på bovarna och sätta sig på dem.
Vi satte igång TV:n och såg då den välkände reportern Olle Olé Olé Olé Olé ifrån Skåne och han följde jakten ifrån en helikopter.

- Ja jo, vi fölljoer nu jakten när fete Norstedt jaougar boven som köour bil, fast Norstedt han springoer snabbt som fan å hinnoer ifatt bilen bilen å hoppar opp påou motorn å stoppar bilen å taour ut boven å än en gång haour fete Norstedt skippat rettvisa!

Jag var helt förbluffad, alla historier jag hade hört om fete Norstedt var verklighet, fast Börje och Sigge hade varken sett eller hört eller ens brytt sig om händelserna som visade på TV, istället hade de läst Expressen och var förbannade på att journalisten Mats Olsson hade sågat Eddie Meduza's senaste platta och därför sa de:

- Nä för skröen, han s'a få struk, ä' en så dummer så s'a en ha på hövet!
- Ja jo, han ska jevvlar i fåou påou hodet å sen ska vi sparka han på koddarna!
- Hamen, nu sônn s'a vi åka hämm å ge han!

Jag hade inget val, jag åkte hem till Skåne med Börje och Sigge där de två sedan tog Börje's EPA-traktor och åkte till Mats Olsson för att ge honom stryk.
Därför så gick jag på stigen som gick till min kompis Evert där vi festade och drack. Sedan så gick jag hem och la mig.
På morgonen klockan fem så vaknade av att någon knackade på min dörr och jag var så arg över att vakna så tidigt på morgonen och bakfull dessutom så jag öppnade dörren.

- Ja goddag, ursäkta att jag stör så här sent, men vill ni kanske skänka en liten slant till socialdemokraternas röstningsfond?
- Aldri' i livet, haour jaou' gått å lagt mai såou haour jaou' gått å lagt mai!

Då smällde jag igen dörren och gick och la mig igen. Sedan vaknade jag klockan tre på eftermiddagen och då skulle jag för första gången någonsin sätta på kaffe i min nya termos. Men så gick min termos i sönder och därför så ringde jag då till Hakan för att kolla om det fanns garanti på den och om han kunde skicka en ny termos via posten.
Han svarade då jag sa då:

- Min termos e' sönder, finns de' nån garanti på såna?

Då sa Hakan väldigt långsamt och grovt:

- Va' den röd min gosse så får du vara utan, men va' den grön så får du en ny. Jag byter nämligen bara ut gröna saker!

Då sa jag till Hakan:

- Termosen va' grön som sommarens gräs.

Jag hörde då att han grät och då sa han:

- Du får två nya termosar, ja' har några liggande här på lagret som ja' har fått ut försäkringspengar på å dom e' gröna båda två.

Då fick jag två nya termosar och jag lärde mig då att man får inte byta röda termosar med gröna om man handlar hos Hakan i Målilla.

SLUT?
Last edited by Evert Meduza on 01 Apr 2012, 03:11, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Den gröne termosen

Post by mrrogerballis »

Mycket treeevlig novell den seee.
Image
Många kända "gobbar" söum du feck mä.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Den gröne termosen

Post by Evert Meduza »

MrRogerBallis wrote:Mycket treeevlig novell den seee.
Image
Många kända "gobbar" söum du feck mä.
Denna är "skreven" under ett skolarbete av en som jag känner.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply