Errol kommer på CD!

Nyheter angående Eddie Meduza
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Errol kommer på CD!

Post by sten1972 »

Undrar varför det blir så dåliga CD versioner av vissa skivor. "Dubbelidioterna" var det ju extremt mycket sämre ljud på än på kassettbandet. Fast den var väl ett projekt av Löfberg?
Problemet är väl att folk ska in och köra equalizer och kompressor på saker fast det inte behövs.
Image
Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by uy »

Anledningen till det dåliga ljudet på Löfbergs projekt var nog mest för att han använde sönderspelade kassetter istället för någon mastertape. Kanske det inte fanns någon kvar längre, vad vet jag?

Hur som helst tycker jag det är jätteroligt att Errol kommer på Cd. Frågan är dock hur försäljningen kommer att gå, skivan är väl inte så jättekänd bland "vanligt folk"? Men det är ju klart, det står ju Eddie Meduza på skivan också, så det borde vara fler är bara entusiaster som köper den.
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by Långis »

Det jag stör mig på mest är att de gjort samma misstag som Löfberg - dvs använda fel font på "Eddie Meduza". Om man vill efterlikna originalfonten bör man använda originalfonten, dvs Cortez. Jag har erbjudit mig att skicka denna till både Löfberg och Eddie Meduza Lever, men de tycks inte ha något intresse.
Båda använder helt fel font, både på klistermärken och posters.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Errol kommer på CD!

Post by sten1972 »

Största problemet med "Dubbelidioterna" på CD var ju att dom använt alldeles för mycket brusreducering. Sedan har jag för mig att det t.o.m. med var fel hastighet på låtarna, eller? Har inte skivan kvar ens så jag kan inte jämföra.

Jag gjorde min överföring från en kassettutgåva som såldes via Löfbergs fan-club i början på 90-talet, så han borde haft tillgång till en master eller i fall till ett kassettband i nyskick.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Errol kommer på CD!

Post by overkill »

Jag tycker ljudklippen låter helt Ok, sen lär det ju vara komprimerat i någon mån på den där sidan så jag tycker inte man kan jämföra med den färdiga CD´n som ska vara helt okomprimerat som skivor alltid är (eller i alla fall ska vara).
Visst ska klippen komma från skivan men det lär ju vara komprimerat som sagt. Komprimerat = sämre ljud.

Jag hade ju också hellre sett att man använt orginalfonten men å andra kanske inte det var syftet från utgivaren? man kanske ville ha en nyare version istället för exakt samma gamla. En modernare men ändå snygg variant.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Errol kommer på CD!

Post by sten1972 »

Nån som har fått den än och kan kommentera ljud och förpackning? Kan tänka mig att köpa den enbart för fodralet om det är välgjort.
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by mrrogerballis »

on 03/31/2012 at 13:21:43, Sten1972 wrote:Nån som har fått den än och kan kommentera ljud och förpackning? Kan tänka mig att köpa den enbart för fodralet om det är välgjort. [/quote]
Jag fick min i förra veckan,tycker ljud kvaliteten var bra och själva cd inlägget vart kanonfint.
Tycker det är ett givet köp,du blir inte missnöjd. Image
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Errol kommer på CD!

Post by sten1972 »

Det var alltså bättre ljud än på provlyssningslänken då?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by uy »

Jag har ännu inte hunnit lyssna på CD:n, men omslaget och inlägget väldigt välgjorda!
Skitarna ska va' lika långa i år
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by mrrogerballis »

on 03/31/2012 at 16:06:00, Sten1972 wrote:Det var alltså bättre ljud än på provlyssningslänken då?
[/quote]
Ja för tusan det var riktig cd kvalisort Image inget brus eller knaster alls!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by Långis »

men fan vad jag stör mig på att man använder fel font på titeln Eddie Meduza. har försökt förklara för löfberg att det är Cortez som gäller, men det går inte fram...
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Errol kommer på CD!

Post by overkill »

Fel och fel, orginal betyder ju inte nödvändigtvis = rätt och den det absolut måste vara.
Jag tycker denna det kör med nu är helt Ok också. En modern variant som ändå är liknande den gamla, som en modernisering.

Jag fick CD´n samma dag den släpptes. Omslaget och layouten har jag nästan bara gott att säga om, det enda jag möjligen hade velat se är väl i så fall bilderna på baksidan i större format. Man hade kunnat gjort en utförligare booklet med dessa bilderna i högre upplösning. Men men, detta är ändå helt Ok med all info om musikerna etc.

Ljudet på skivan är Ok men tyvärr tror jag inte man användt mastertaperna utan detta luktar/låter vinylripp. Nått knaster hörs ju inte, så detta har dem redigerat snyggt, men i övrigt har man inte försökt remastra ljudet nämnvärt. Helt Ok men jag hade hellre sett att man använt orginalbanden och gjort en ansiktslyftning.

Sedan hade jag ju gärna sett att man lagt till lite bonuslåtar, särsklt när man vet att det existerar både en del demos och alternativa vesioner av låtarna på albumet. Nån demo finns ju på t.ex extramaterialet till dokumentärfilmen.
En klart godkänd utgåva på det stora hela men inte perfekt som jag ser det.

Last edited by overkill on 01 Apr 2012, 03:45, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by Långis »

Problemet är att det är en standardfont. Här har någon stolle hittat fonten på datorn och tänkt: ooooj, det ser ju ut som den riktiga fonten som jag inte orkar leta rätt på just nu. Jag tar den - ingen kommer märka nåt. Detta blir superbra!

Att försöka efterlikna originalfonten med en jäkla standardfont som bara har nån enstaka linje gemensamt med originalet är kasst och amatörmässigt.
Här är det ändå den officiella representanten för Eddie Meduza som gör det och ingen finnig fjortis i Möllerud.
Last edited by Långis on 01 Apr 2012, 23:50, edited 1 time in total.
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by mrrogerballis »

on 04/01/2012 at 23:48:33, Långis wrote:Problemet är att det är en standardfont. Här har någon stolle hittat fonten på datorn och tänkt: ooooj, det ser ju ut som den riktiga fonten som jag inte orkar leta rätt på just nu. Jag tar den - ingen kommer märka nåt. Detta blir superbra!

Att försöka efterlikna originalfonten med en jäkla standardfont som bara har nån enstaka linje gemensamt med originalet är kasst och amatörmässigt.
Här är det ändå den officiella representanten för Eddie Meduza som gör det och ingen finnig fjortis i Möllerud. [/quote]
Om dom hade varit lite smarta,vilket inte jag är så hade dii tagit loggan på 21 värsta det är ju ett orginal som heter duga. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Errol kommer på CD!

Post by overkill »

Jag hade ju också hellre sett att man använt sig av orginalet, jag tycker dock inte att det är nån stor sak. Särskilt inte på den här skivan eftersom Eddie Meduza i princip bara står i en liten ruta på framsidan. Hade det varit större text som en rubrik eller liknande hade det varit mer iögonfallande, nu tänker man knappt på det.

Japp, 21 Värsta loggan är grymt snygg, vad jag kan se är det väl samma som på Eddie Meduza & The Roaring Cadillacs, tror jag. Denna loggan borde de använt även om jag inte stör mig så mycket på den de har nu också, standard snitt eller inte.

Jag har förresten sett TV-reklam för plattan, en kort snutt, samt även fått reklam för den i ett reklamblad i brevlådan kallat "Plusset". Det är ett papper med ett antal olika annonser på. Ginza verkar ligga bakom reklamen. Kul att man satsat lite på reklam så att den förhoppningsvis säljer hyffsat. Nån mer som uppmärksammat detta? Det var dock inte många gånger som jag hann se reklamen på dumburken, och på reklambladet var den med en gång. Men ändå Image
Post Reply