Errol kommer på CD!

Nyheter angående Eddie Meduza
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by mrrogerballis »

on 04/03/2012 at 03:04:39, Overkill wrote:Jag hade ju också hellre sett att man använt sig av orginalet, jag tycker dock inte att det är nån stor sak. Särskilt inte på den här skivan eftersom Eddie Meduza i princip bara står i en liten ruta på framsidan. Hade det varit större text som en rubrik eller liknande hade det varit mer iögonfallande, nu tänker man knappt på det.

Japp, 21 Värsta loggan är grymt snygg, vad jag kan se är det väl samma som på Eddie Meduza & The Roaring Cadillacs, tror jag. Denna loggan borde de använt även om jag inte stör mig så mycket på den de har nu också, standard snitt eller inte.

Jag har förresten sett TV-reklam för plattan, en kort snutt, samt även fått reklam för den i ett reklamblad i brevlådan kallat "Plusset". Det är ett papper med ett antal olika annonser på. Ginza verkar ligga bakom reklamen. Kul att man satsat lite på reklam så att den förhoppningsvis säljer hyffsat. Nån mer som uppmärksammat detta? Det var dock inte många gånger som jag hann se reklamen på dumburken, och på reklambladet var den med en gång. Men ändå Image [/quote]
Jo men visst har man uppmärksamma det reklambladet.
jag hade en gång en nästan likadan t-shirt som är med på "Eddie Meduza& Roarin Cadillacs,fast tyvärr är den ett minne blott Image en svart/mörkblå om jag inte minns fel.någon kanske trycker upp sådana någongång igen?
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by retepnoslack »

Följande meddelande fick jag ifrån GINZA!

"Nu över till något riktigt kul! Vi älskar ju Eddie Meduza och har fullkomligen vräkt iväg hans nysläppta debutskiva Errol! Ni har köpt så många att den hamnade etta på veckans officiella topplista! Nu hamnade den inte bland nyheterna, eftersom den släpptes i 200 ex för länge sedan, men toppade den så kallade midprice-listan (kostar ju bara 99 kr, inklusive frakt dessutom! Men vad vi förstår så är det den mest sålda skivan totalt i alla fall! Kul att ni tycker som oss."

Glädjande, faktiskt.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by Evert Meduza »

on 04/13/2012 at 05:53:27, RetepNoslack wrote:Följande meddelande fick jag ifrån GINZA!

"Nu över till något riktigt kul! Vi älskar ju Eddie Meduza och har fullkomligen vräkt iväg hans nysläppta debutskiva Errol! Ni har köpt så många att den hamnade etta på veckans officiella topplista! Nu hamnade den inte bland nyheterna, eftersom den släpptes i 200 ex för länge sedan, men toppade den så kallade midprice-listan (kostar ju bara 99 kr, inklusive frakt dessutom! Men vad vi förstår så är det den mest sålda skivan totalt i alla fall! Kul att ni tycker som oss."

Glädjande, faktiskt. [/quote]

Nej fan vad roligt, har haft lite av en skitdag idag så detta räddar allting, tack för att du delar med dig! Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by Långis »

Dalarnas Tidningar har skrivit en recension. Föga förvånande blir den sågad
http://www.dt.se/nojekultur/skivor/1.46 ... vi-inte-pa
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Errol kommer på CD!

Post by overkill »

Kul ändå att de tar upp den och får på så vis lite gratis-reklam på köpet. Sen är ju 2/5 inte nån total sågning heller, 2 i betyg brukar ju betyda = Godkänd men inte mer. En riktigt rejäl sågning hade ju snarare gett X (dvs överkryssad hästsymbol) eller möjligen 1/5.

Själv gillar jag Errol, men visst, sett i förhållande till allt annat Eddie gjorde så står den ju ganska långt ner på listan över det bästa han gjort om man nu ska rangordna skivor och kassetter.
Last edited by overkill on 16 Apr 2012, 02:04, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by Långis »

Nu har jag fått hem mitt exemplar av Errol också. Jag återupprepar mina klagompl kring val av typsnitt, men upptäckte också att man inte bemödat sig med att vektorisera hela ERROL-logon på baksidan. Det tycks som att möjligtvis originalfonten, men klöversymbolen i mitten av bokstaven O har fullt synliga pixlar! Image
Det verkar som att man bara skannat in den symbolen och använt en jpg vid tryck. Så får man fan inte göra i en seriös produktion!

Den font som Löfberg beslutat sig för att använda i Eddielogon heter Wide Latin. Detta är en enormt ful font och det är uppenbart att han inte lyckats luska reda på originalet. Jag har kontaktat honom och erbjudit Cortez som är den oficiella fonten, men inget svar.
På Errol-cd:n tycks det dock som att man gjort små förändringar i fonten. Om man kollar på M:et ser man att de gjort mittendelen spetsigare i botten. Något mer likt originalet, men fortfarande samma gamla Wide LatinImage
Mest irriterande är att an inte tycks ha brytt sig om att ens använda den riktiga fonten vid tryck, utan endast nöjt sig med nån sketen JPG som Löfberg skickat. Detta ser man främst på S-et i slutet som är en helt annan font. Hur fan tänkte man?


Image
Last edited by Långis on 17 Apr 2012, 18:35, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Errol kommer på CD!

Post by overkill »

haha. Den här fonten måhända vara klantigt och enkelt gjord, men jag tycker det är inte så mycket att oja sig över. Dessutom har ju alla tidigare släpp, inklusive de som Eddie själv släppte när han levde, olika fontar och layouter på nästan varje skiva. Tänker man efter så var det väl det rätt längesen man använde den gamla orginalfonten? den övergavs väl rätt fort, alla varianter där efter har ju varit egna/nya eller varianter av orginalet, både de före och efter hans död.

Så, "orginalet" är ju själva verket en font som bara använts några gånger.
Nu har jag visserligen inte kollat jättenoga men så som jag minns det rakt av är det ju så.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Errol kommer på CD!

Post by BOB-blommorobin »

E:et i MEDUZA ser även mindre ut än resten av texten.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by Långis »

on 04/17/2012 at 19:44:21, Overkill wrote:haha. Den här fonten måhända vara klantigt och enkelt gjord, men jag tycker det är inte så mycket att oja sig över. Dessutom har ju alla tidigare släpp, inklusive de som Eddie själv släppte när han levde, olika fontar och layouter på nästan varje skiva. Tänker man efter så var det väl det rätt längesen man använde den gamla orginalfonten? den övergavs väl rätt fort, alla varianter där efter har ju varit egna/nya eller varianter av orginalet, både de före och efter hans död.

Så, "orginalet" är ju själva verket en font som bara använts några gånger.
Nu har jag visserligen inte kollat jättenoga men så som jag minns det rakt av är det ju så. [/quote]

Visst, man har använt andra fonter, men ingen av dem har varit efterapningar av originalet. Användandet av Wide Latin är ju uppenbarligen ett misstag gjort av någon som inte förstår bättre, alternativt inte tittat tillräckligt noga. Man har tydligen trott att det är frågan om originalfonten då de har vissa likheter.

Och jag avskyr den. Det är lite som användandet av Comic Sans på websidor. Brrr, jag ryser vid blotta åtanken av den fonten.

Förresten, har du lust att maila den däringa listan, alternativt skriva på msn. Jag tänkte maila iväg till Tidaholm nu i veckan.
Last edited by Långis on 17 Apr 2012, 20:07, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Errol kommer på CD!

Post by overkill »

Jag håller inte riktigt med där Långis (suprise, suprise). Fonten på t.ex You Ain´t My Friend är ju en sorts liknelse av orginalet men ändå inte likadan. Spontant kommer jag faktiskt bara på 2 skivor där man använt det så kallade orginalet - på Eddie Meduza & The Roaring Cadillacs (i den gula lappen på framsidan, på baksidan och på t-shirten på innerpåsen) samt på 21 Värsta. Sen finns den ju på nån singel eller 2 också och möjligen nån mer stans. Men det är ju inte som t.ex Iron Maiden´s font, som alltid var samma i flera år, på i stort sett varje släpp i 20 år. Först på 2000-talet (tror jag) gjorde man en liten förändring som man sen behållit. Man tog bort de nedåtgående delarna på vissa av bokstäverna men annars samma.

Men oavsett hur det ligger till med olika fonters vara eller icke vara är det i mina ögon ingen jättesak och det finns saker som jag värderar mer betydligt när det gäller utgåvor, inte minst ljudkkvalitén. Det är ju ändå musiken man betalar för och vill ha i första hand.
För övrigt: har vi Eddie-fans nånsin varit bortskämda med proffessionella, välgjorda, bra och påkostade utgåvor? Image Nu var jag lite ironisk men du fattar nog.

Listan har jag faktiskt glömt av (sorry), men den kommer inom ett dygn.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Errol kommer på CD!

Post by sten1972 »

Nu kom skivan med posten och jag ger förpackning och design med beröm godkänt. Nu hoppas jag bara att även ljudet är minst lika bra som min egen LP rip jag gjorde för ett par år sedan.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Errol kommer på CD!

Post by sten1972 »

Nu har jag jämfört CD'n med min LP rip via en laptop och ett par Sony hörlurar i 1500:- klassen och det är väldigt olika ljud. Jag föredrar nog fortfarande min vinylrip eftersom det har klarare ljud och även bättre stereobredd. Ska dock göra ytterligare en ordentlig jämförelse i anläggningen hemma förhoppningsvis under helgen.
Rustan
Glad amatör
Posts: 29
Joined: 08 Jun 2009, 11:39

Errol kommer på CD!

Post by Rustan »

Apropå gamla LP-skivor som kommer ut på CD: någon med insyn som vet om det bästa av alla hans album kan vara på väg på CD, nämligen 21 Värsta? DET vore en kulturgärning!
Last edited by Rustan on 13 Aug 2012, 23:39, edited 1 time in total.
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by mrrogerballis »

on 08/13/2012 at 23:38:03, Rustan wrote:Apropå gamla LP-skivor som kommer ut på CD: någon med insyn som vet om det bästa av alla hans album kan vara på väg på CD, nämligen 21 Värsta? DET vore en kulturgärning! [/quote]

Kan ju bara hålla med,man får hoppas att den givs ut av något skivbolag en klassisk LP den.
Med många bra låtar. Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Errol kommer på CD!

Post by uy »

Men behöver vi verkligen 21 Värsta på Cd? Den innehåller väl bara en låt som aldrig givits ut någon annanstans. Visst, den innehåller ju många av Eddies klassiska låtar, men det gör ju exempelvis samlingsskivorna Collection och Röven 1 också. Så frågan är ju om man verkligen behöver ge ut en hela skivan bara för en låts skull?
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply