Eddiemuseet i Tidaholm

Nyheter angående Eddie Meduza
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by retepnoslack »

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5203816

Ett reportage i FINSK radio. Image

Bonuslänk till ett radioprogram med ganska så oinformerade programledare.

http://sverigesradio.se/api/radio/radio ... tafile=asx


mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by mrrogerballis »

Image
Tackar för infon. Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by uy »

I fredags satte jag och en kompis oss i min bil och körde de 40 milen från Äldvalen till Tidaholm. Vi hade räknat med att resan skulle ta sex-sju timmar. Den tog fem timmar. När vi kom fram till Tidaholm försökte vi lokalisera museet innan vi letade rätt på hotellet, eftersom vägbeskrivningen jag skrivit ut gick till museet, och därifrån till hotellet. Vi körde för bi den platsen där kartan påstod att museet skulle ligga, men vi såg inga skyltar som tydde på att vi kommit rätt. Däremot hittade vi ett museum med skylten "idrottsmuseum", och utanför stod en staty föreställandes en naken man, med kuk och allt. Kanske vi var på rätt spår ändå?

Till slut gav vi upp och letade rätt på hotellet istället. Vi checkade in, och efter att ha skitit och duschat var vi redo att ge oss ut igen. Den här gången gick det bättre. Med hjälp v Gps-koordinater från museets hemsida lyckades vi till slut hitta rätt.

Utställningen var fantastisk, helt klart värd resan! De hade bland annat rekonstruerat Eddies studio, komplett med väggar av tidningspapper och allt!
En annan kul grej var att de hade ställt fram möbler och Tv från Eddies vardagsrum. Så nu kan jag skryta med att ha provsuttit Eddies fåtölj! På Tv:n visades bortklippta intervjuer från dokumentärfilmen med Maritza, Peder Sveder, Anders Norstedt och Rosine.
en del av grejerna som ställdes ut kände jag igen, så jag antar att Kingmeduza har lånat ut en hel del material åt museet.

Det fanns även ett korsord som man kunde lösa, och efter an del klurade kunde vi till slut fylla i samtliga rutor och inkassera en pris i form av varsin Eddieknapp. Receptionisterna blev väldigt glada när vi lämnade in det färdiga korsordet, så antagligen var det inte så många som hade löst det före oss. I receptionen sålde de även lite andra grejer, dokumentären på Dvd, Cd-skivor och affischer. Jag köpte den klassiska affischen, den där Eddie sitter vid en soptunna med en ölburk i handen, och tänkte att alla affischerna var säker nytryckta kopior. Men döm av min förvåning när receptionisten talade om att just den affischen var original från tiden då det begav sig. Image

Det fanns mycket mer på museet, men det är väl ingen idé att jag räknar upp allt, för de som har varit där vet ju redan detta, och den som inte varit där ännu ska ju få se själv vad det fanns för grejer. jag kan varmt rekommendera andra att åka dit, det är helt klart värt resan, om man så har hundra mil dit. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by ELN »

Hej hopp! När avslutades den dära utställningen? Tänkte ta hojen dit så vill ju inte gärna missa den. Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by uy »

Utställningen pågår fram till den 30 september, så du har lite tid kvar. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
magnus80
Glad amatör
Posts: 20
Joined: 10 Jul 2012, 16:14

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by magnus80 »

Tur att man har lite tid kvar att övertyga frugan om att det finns mycket att se i Tidaholm...
Jag skulle säkert kunna gå på utställningen i många timmar, dels för att njuta av mycket av det Eddie hittade på under sin tid på jorden, och dels för att fälla några kubik(!!!) med tårar för att han inte finns med oss längre.

Vad finns mer att göra i Tidaholm för någon (min sambo) som konstigt nog inte är Eddie-intresserad?
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by ELN »

Trevligt! Det skall jag hinna med! Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Evert Meduza »

På lördag åker jag dit, kanske vi ses där Roger Ballis, TidaViktor, ELN eller Magnus80! Image

M.V.H.

Evert, mer känd som Per Hummer, Eleganten från de skånska vidderna och den runkande riddaren!
Last edited by Evert Meduza on 10 Aug 2012, 00:27, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Långis »

Evert wrote:På lördag åker jag dit, kanske vi ses där Roger Ballis, TidaViktor, ELN eller Magnus80! Image

M.V.H.

Evert, mer känd som Per Hummer, Eleganten från de skånska vidderna och den runkande riddaren!
Skulle ni ta moped dit?
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Evert Meduza »

Långis wrote:Skulle ni ta moped dit?
Tanken var det, fast på grund av en olycka som farsgubben var med om i påskas ifjor så vi åker i en blå Volvo V70 istället.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Evert Meduza »

Idag har jag varit där, det var helt fantastiskt! Roligt också att mitt riktiga namn fanns med bland de som hade valt ut låtar i olika kategorier som man kunde lyssna på via MP3-spelare! Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by uy »

Såg du förresten den där stora papprullen där man kunde skriva sitt namn? Där kan man läsa "Uy den store" ovanför en ritad kuk. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Långis »

Evert wrote:Idag har jag varit där, det var helt fantastiskt! Roligt också att mitt riktiga namn fanns med bland de som hade valt ut låtar i olika kategorier som man kunde lyssna på via MP3-spelare! Image
Ja, jag tänkte det kunde bli en överraskning.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Evert Meduza »

uy wrote:Såg du förresten den där stora papprullen där man kunde skriva sitt namn? Där kan man läsa "Uy den store" ovanför en ritad kuk. Image
Pappersrullen skrev jag på, fast jag missade dig då det fanns så många andra ritade kukar på den. Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Evert Meduza »

Långis wrote:Ja, jag tänkte det kunde bli en överraskning.
Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply