E. Hitler-kassetter på Spotify

Nyheter angående Eddie Meduza
whonka
Periodare
Posts: 340
Joined: 21 Oct 2004, 09:46
Location: Jämtland

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by whonka »

Skriver inte här särskilt ofta längre, dock brukar jag kika in och läsa här lite då och då Image

Såg i dag att det har dykt upp en hel del kassetter med E. Meduza på Spotify.
Bl a E. Hitler & Luftwaffe Nr 3 Del 1. Det verkar även vara officiella utgåvor, vid det sistnämnda albumet finns t ex en text som lyder "(C) 1979, 2012 Sony Music Entertainment Sweden AB". Image

Det kanske är på G med en återutgivning av kassetterna på CD?
User avatar
Javlar
Helgfyllo
Posts: 71
Joined: 14 Sep 2008, 12:32

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by Javlar »

Jag ser inget. Måste man ha Premium eller?
whonka
Periodare
Posts: 340
Joined: 21 Oct 2004, 09:46
Location: Jämtland

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by whonka »

Javlar wrote:Jag ser inget. Måste man ha Premium eller?
Jag har själv premium, men tror inte att det skall ha någon betydelse.

Prova denna länk:
http://open.spotify.com/album/4cRONqZhRKMeFy7jhNj4oa
User avatar
Javlar
Helgfyllo
Posts: 71
Joined: 14 Sep 2008, 12:32

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by Javlar »

Whonka wrote:Jag har själv premium, men tror inte att det skall ha någon betydelse.

Prova denna länk:
http://open.spotify.com/album/4cRONqZhRKMeFy7jhNj4oa
Nu så. Man tackar!

Dock, rent kvalitetsmässigt så låter ju låtarna bara som de man brukar stöta på lite varstans på nätet.
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by mrrogerballis »

Helt Underbart ju!
Nu kan ju flera njuta av han formidabla texter Image
Errol Ler nog i sin himmel nu. Image
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by mrrogerballis »

Whonka wrote:Skriver inte här särskilt ofta längre, dock brukar jag kika in och läsa här lite då och då Image

Såg i dag att det har dykt upp en hel del kassetter med E. Meduza på Spotify.
Bl a E. Hitler & Luftwaffe Nr 3 Del 1. Det verkar även vara officiella utgåvor, vid det sistnämnda albumet finns t ex en text som lyder "(C) 1979, 2012 Sony Music Entertainment Sweden AB". Image

Det kanske är på G med en återutgivning av kassetterna på CD?
Man kan ju alltid hoppas på det. Image
Fast det blir väl inte så,det är väl för mycket folk som skall bestämma jämt.
Jag tycker dom skulle "Kultur minnes märkas" alla Errol´s"(Eddie)´s låtar så att dom bevaras för efter världen.
Det kommer alltid nytt folk som gillar dom.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by BOB-blommorobin »

Lester C. Garreth finns ju på Eddie Meduzas sida på spotify?

http://open.spotify.com/album/7iC9sudXBCDysR2DulhYsF

Är inte det fel?
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by Evert Meduza »

http://www.facebook.com/ViSomVillHaAlla ... setterPaCd

Vad fan, är denna sida som jag har skapat på fisboken redan på väg att lyckas?

Fast helst så vill jag ha kassetterna i bra ljudkvalitet istället för det som man brukar möta på nätet, en ljudbemästring som man gjorde med de gamla LP-skivorna skulle sitta vackert på sin plats!
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by Långis »

Cd kan vi nog glömma. Det finns ingen lönsamhet i det och ingen köper cd-skivor längre.
Spotify är den nya tidens CD.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by overkill »

Trevligt med Spotify, använder det inte själv dock och jag har alla kassetter m.m. ändå digitalt i datorn.
Lester C Garreth är antagligen med för att både reklamkassetten & LP´n är släppta av Osadal och Eddie spelar ju även på LP´n.

Skivor säljer ju helt klart mindre idag än vad det har gjorts och man får nog räkna med mer och mer digitala media i framtiden. Men helt olönsamt är det inte, bara man släpper produkter med bra kvalité och till vettiga priser så är det inga problem att få lönsamhet i det. Däremot mindre omsättning, eftersom försäljningen blir lägre då färre köper. Skulle det vara så enkelt som Långis säger hade ju inga skivor överhuvudtaget släppts idag vilket inte är sant.

Sen hänger det ju på artisten/gruppen med, ju större sådan = fler sålda skivor.
Personligen kommer en digital fil, vare sig den är komprimerad eller okomprimerad aldrig att ersätta riktiga skivor för min del. Bra som komplement dock.
Har aldrig betalat för nått digitalt format och kommer antagligen inte att göra det heller.
Last edited by overkill on 12 May 2012, 13:34, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by Långis »

Jag ger CD-skivan ett par år till. Visst, den kommer finnas ett bra tag till, precis som att LP-skivan inte heller släppt greppet.
Vi 70- och 80-taliser ser naturligtvis fortfarande ett värde i att kunna ta på mediet, men i takt med att i stort sett alla mobiltelefoner av idag är utrustade med förmågan att spela digitala filer - onlineshoparna och dess utbud ökar och till och med bilradioapparaterna utrustats med usb-uttag kommer CD-skivan sakta med säkert helt dö ut.

Dagens ungdom, dvs 90-talisterna, de som branschen vänder sig till, köper inte CD-skivor idag. De har all sin musik i datorn och sina smartphones.
Branchen är i stort sett enig idag. CD-skivan är på väg ut. Dess lönsamhet minskar stadigt samtidigt som den digitala försäljningen slår nya rekord hela tiden. 2011 gick den till och med om den fysiska försäljningen och CD:n är nu inte längre skivbolagens huvudinkomst.

http://svt.se/2.27170/1.2685541/rekord_ ... g&from=rss
http://di.se/Artiklar/2012/1/5/255199/M ... okar-igen/
Last edited by Långis on 12 May 2012, 15:43, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by overkill »

Saken är ju att ingen, varken du, jag eller nån annan kan veta detta säkert. Vi kan bara gissa bäst vi vill och både så kallade experter och Svenssons har haft fel förut. Även folk inom branchen har haft fel ibland.
Bl.a så har ju vinylskivan fått en comeback vilket ingen trodde för 15 år sedan då det bara var CD som gällde. Idag säljer vinyl hyffsat igen dock inga massupplagor som förr men det har ju också med att göra med att musik överlag (oavsett format) har sålt mindre och mindre över tiden.

Tittar man på en längre tidskurva så kan man se att skivor sålde som allra mest på 70-talet och sen har det sakta men säkert minskat. Kanske hade det med att göra att det gjordes en herrans massa bra musik på den tiden och sen dess har inte återfödelsen av stora, bra (i mångas öron) artister varit lika stor.

Men det är absolut sant att digitala medier ökar mer och mer men det är inte samma sak som att säga att fysiska skivor är dött och helt olönsamt. Även om den digitala marknanden kanske står för 50-60 % eller mer så finns det fortfarande ca 40 % som köper fysiska skivor. Det finns alltid gråzoner även om de inte alltid syns så tydligt, bara för att något minskar är det inte samma som att säga att det inte existerar. CD´n kommer inte att dö ut helt eftersom det är ett förhållandevis bra format. Endast format av sämre kvalité brukar försvinna helt, t.ex VHS och kassetter. Båda dessa är ju döda idag.

Du har nog rätt om ungdomsgenerationen, men musik vänder sig inte bara till dessa personerna även om de är en stor grupp. Ett märkligt påstående. Nästan alla människor konsumerar väl musik i någon mån och samhället består av mer än bara ungdomar.

Sen hänger ju försäljningen ihop med turnéer och livespelningar. Förr, på 70-80-talen tjänade artister inga stora pengar på att spela live, då spelade man i första hand för att promota skivorna så att de skulle sälja. Att gå på en spelning var också rätt billigt.
Idag är det tvärtom, det är i turnéerna som pengarna ligger vilket också märks på biljettpriserna som överlag har gått upp rätt ordentligt.
Last edited by overkill on 12 May 2012, 19:19, edited 1 time in total.
muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by muh1976 »

Jag är 15 år o samlar på vinyl o jag känner några som även har ett litet intresse för det. Hur fan kan ni säga att dagens ungdom inte förstår sig på vinyl. Jag köpte nyss en resegrammofon o hade med den till skolan. Många visste att det var unika dyra spesiela saker så dom visade rispekt. så dra inte alla över en grens. Ps ni vuxna ska väll vissa oss unga lite av det gamla annars kommer ungdomar alldrig o vetta vad vinyl e. Många jag har träfat har sett grammofoner men inte vettat vad det heter för deras föräldrar tror bara att deras barn bryr sig om dator o sånt
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by overkill »

MUH1976 wrote:Hur fan kan ni säga att dagens ungdom inte förstår sig på vinyl.
Haha, fast ingen har påstått detta heller, inte i denna tråden i alla fall.

Jag håller med i analysen att dagens umdomar konsumerar musik mest i datorn, mobilen etc men om de har nått vett i huvet har de respekt för äldre format också även om de inte nödvändigtvis konsumerar den.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by Långis »

Overkill wrote:Men det är absolut sant att digitala medier ökar mer och mer men det är inte samma sak som att säga att fysiska skivor är dött och helt olönsamt. Även om den digitala marknanden kanske står för 50-60 % eller mer så finns det fortfarande ca 40 % som köper fysiska skivor.
Så är det, men intäkterna för skivolagen har inte ökat. Skivbolagens försäljningsökning förra året var endast 0,5%, detta samtidigt som den digitala försäljningen ökat dramatiskt, vilket ju innebär att det minskat rejält på den andra sidan.
Overkill wrote:CD´n kommer inte att dö ut helt eftersom det är ett förhållandevis bra format. Endast format av sämre kvalité brukar försvinna helt, t.ex VHS och kassetter. Båda dessa är ju döda idag.
Konsumenterna bestämmer där och trots att CD:n är förhållandevis billig att framställa så föredrar dagens konsumenter mp3-filer.
Overkill wrote: Du har nog rätt om ungdomsgenerationen, men musik vänder sig inte bara till dessa personerna även om de är en stor grupp. Ett märkligt påstående. Nästan alla människor konsumerar väl musik i någon mån och samhället består av mer än bara ungdomar.
Alla människor konsumerar musik, men det är inte vi som formar framtiden. 90-talisterna har redan börjat skaffa jobb, och får mer pengar att röra sig med. Dessa konsumerar inte CD-skivor i samma omfattning som 80-talisterna och det är inte vi som bygger framtiden längre.
30-50-åringar har aldrig varit en stor köpgrupp för skivbranschen. Det är bara att se på de artister som de stora bolagen lanserar idag, eller varför inte den publik som lockas till IDOL-deltagarnas spelningar. Större delen är unga tjejer runt 14-15.

Men absolut, att lansera en CD-skiva anses fortfarande som ett måste när en artist släpper nytt. Frågan är bara hur länge till det håller.

Edit: Kom på att jag förmodligen låter förjävla bitter, men så är det inte. Vi går ju mot en mer digital tidsålder och det är den naturliga följden. Jag läste för övrigt en intressant artikel om den minskade försäljningen och att många band nu satsar på kringprodukter istället. Att till exempel sälja sitt eget spritmärke börjar bli riktigt populärt bland rockband:
http://www.dn.se/kultur-noje/alkohol-ra ... nte-saljer

Jag förhörde mig förut idag om hur många som bränner CD-skivor numera. Svaren var inte överraskande. Ingen bekant gör det och i diskussioner på andra forum är det en minoritet. Externa hårddiskar har helt enkelt tagit CD-skivans plats.
DVD-skivan har fortfarande en bra ställning, men även där sjunker det, Hemmabrända DVD-skivor med filmer finns knappt längre.
Nedladdade filmer sparas på hårddiskar och med dagens fantastiska uppkopplingshastigheter ger streaming en riktigt bra kvalitet på filmerna.
Last edited by Långis on 13 May 2012, 03:32, edited 1 time in total.
Post Reply