En trevlig liten nyhet.

Nyheter angående Eddie Meduza
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

En trevlig liten nyhet.

Post by Evert Meduza »

http://www.ginza.se/product/meduza-eddi ... 83/445102/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ginza.se/Product/meduza-eddi ... 986/445101" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske CD-hyllan får bli större trots allt? :)
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by mrrogerballis »

Det var ju en jättetrevlig nyhet att dom äntligen skall släppa dom på cd :-D
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by uy »

Det ser ut att det är Löfbergs återutgivningar som återutges. Inget intressant för min del, då jag redan har dessa sedan förr. Men kul för den som inte hann köpa förra gången.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Trevligt, OM det nu är bra ljud på dem. Raggare lät för jävligt och den utgåvan hör bara hemma i papperskorgen.
Det konstiga var dock att man kunde få olika versioner - en fabriks-gjord CD och det var den som lät uruselt.
Vissa, däribland jag, fick en hemma-bränd CD (men dock med samma tryck på ovanpå CD´n) som hade bra/Ok ljud.
Hoppas detta är den versionen med bra ljud som släpps nu...

Dubbelidioterna lät Ok men hade mått bra av ytterligare putsning på ljudet samt en bättre spår-uppdelning med låtar,
mellansnack och sketcher separerade. Vissa har klagat på ljudet på Löfbergs utgåva men då ska man komma ihåg
att kassetten i sig inte har kanon bra ljud, senare kassetter lät bättre (och även Nr 3 del 1 & 2 för den delen, som kom
före).

Om det är bra utgåvor med Ok ljud så hoppas jag att de fortsätter att ge ut fler kassetter.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by retepnoslack »

Jag har ju redan köpt bägge två, men det är ju kul, att de finns i lager. Det finns säkert många andra, som inte hunnit med.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Tror nog där kommer att bli lite småändringar i konvolutet då det är Atenzia / Ginza som ligger bakom.
Maila till Ginza och framför era åsikter om ljudet.
Jag har själv mailat och tryckt på att dom ska använda mastertaperna annars finns det en stor risk att det blir som på spotify, här var ju folk som var missnöjda med ljudet där.
Bättre att alla trycker på nu INNAN skivorna släpps för sen är det för sent.
Mailadress finns på Atenzias hemsida.
I Löfbergs CD utgåva av Raggare står det att det är överblivet material från west a fool away..
Där stod också att Raggare ingick i legal bootleg..
Att Raggare ingick i legal bootleg vet ju nästan alla att det var fel men finns det någon som kan bekräfta west a fool away?
Jag tror inte på det och låtarna på Raggare är helt annorlunda mixade än west a fool away.
Dessutom är Eddie bra dragen på vissa låtar i Raggare :-)
Vissa mastertaper har Eddie slängt men dom som finns tycker jag skivbolaget ska använda!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by uy »

Missförståndet med West a fool away är nog bara Peter Löfberg som fått allting om bakfoten. han hade antagligen ingen att stämma av uppgifterna med innan skivorna gick i tryck, tyvärr. Men jag hoppas för guds skull att de inte använder Löfbergs konvolut, men eftersom framsidan nästan är identisk med Löfbergs utgåvor tyder det mesta på att de gör det.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Jag har också mailat nu och frågat om ljudet. Jag "förklarade" också att ju bättre ljudet är
(dvs en bättre produkt), ju större är ju chanserna att de säljer bra, vilket genererar nöjdare
kunder, och nöjda kunder återkommer som bekant gärna...
Visst, att digitalisera gamla mastertaper och redigera/mastra kostar en slant, men man har
troligen igen det på sikt eftersom chanserna att det säljer bättre ökar betydligt då!
Om det går bra så blir det ju också lönsamt för dem att fortsätta ge ut fler kassetter och
kanske annat material också.

OM man däremot gör tvärtom, släpper skitprodukter säljer det dåligt, och att släppa nått mera
är då knappast lönsamt. Då blir det bara en ond cirkel som slutar med missnöjda kunder och minus i
kassan.

Angåene den påstådda kopplingen till West A Fool Away så har jag ingen aning om var dessa uppgifterna
kommer ifrån, det KAN ju vara så enkelt att eddie skrev låtarna i samma veva men inte spelade in dem
samtidigt. Kanske West skulle har varit en dubbel-LP? Det finns uppgifter som tyder på att Garagetaper
skulle blivit en dubbel-LP, kanske förekom där diskussioner och förhandlingar med CBS men som strandade.
(Alltså både i samband med Garagetaper och West A Fool. och eftersom det inte gick med Garagetaper
så kanske Eddie tjatade ännu mera nu!)
Flera andra artister släppte dubbel-skivor så osannolikt är det inte. Bl.a Ulf Lundell har släppt flera
st, hans första dubbel hette Längre Innåt landet och kom 1980. Men detta är som sagt bara spekulationer
och gissningar, inget jag vet!
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Tyvärr är det ett dyrt kapitel att digitalisera gamla rullband och sätter man det i relation till antalet sålda skivor så finns det risk att lönsamheten blir dålig.
Skivbolagens främsta uppgift är att tjäna pengar.
Idag är skivbolagen nöjda om dom säljer några tusen skivor och för att få lönsamhet måste man hålla nere alla kostnader, typ konvolut, mastring och antalet skivor man ska pressa upp, man vill ju inte att skivorna ska ligga osålda på ett lager.
Ginza har varit smarta med sin "förhandsboka" för då kan dom ju se direkt på ett ungefär hur många skivor som ska tillverkas.
Om många förhandsbokar så ökar kanske chanserna att få det med bra ljud från mastrarna men det är bara mina spekulationer.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Det jag förklarade i mitt mail, var bl.a att visst, det är dyrt att hantera rullband, men då har man också störst chans till att få till
bra ljud, och bra kvalité säljer mer än dålig. Fötutom fyskiska skivor kan de ju även erbjuda downloads som man får betala för, för de som inte köper riktiga skivor. Detta är väl etablerat idag och med låga (lägre) kostnader för bolaget, och det ena måste inte utesluta det andra.

Man kan inte förvänta sig nått försäljningsrekord om man släpper nått olyssningsbart skräp, inga normala friska människor köper sånt, vare sig det är en CD eller digitala filer man köper.

Sen är det ju delvis en förhandlingsfråga också angående priset med digitalisering. Det borde gå att få ner det något om man
säger att man vill ha flera st rullband digitaliserade, och inte bara nått enstaka. Sedan måste man inte ta första bästa (och dyraste) firma man hittar, det finns ju garanterat mer än 1 alternativ även om antalet företag som kan erbjuda denna tjänsten inte är jättemånga idag. Men det finns ju säkert fler än ett (1) i alla fall.

Men visst, branchen har blivit svårare och tuffare idag, men då är det ännu viktigare med kvalité!
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by sten1972 »

Så himla dyrt är det inte att digitalisera rullband. Det bästa och billigaste vore förmodligen om dom tog masterbanden och förde över dom helt utan equalizer & kompressor.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Jag har hört att det är "svindyrt" men jag vet inte vad det är i pengar..
Detta var några år sedan och det var på Cutting-room och dom tillhör väl dom dyrare.
Håller med dig Sten, en ren överföring räcker länge.
Sony äger rättigheterna så man borde även tjata på dom att rullbanden ska användas.
Dom måste ju kunna påverka Atenzia på något vis.
Hoppas det är många som tjatar ;-)
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by mrrogerballis »

Bara en fråga om någon vet då jag ej fått något svar ifrån Sony.
Innehar dom rättigheter till att som Errol/Eddie gjorde?
Någon som vet det.
Var i kontakt med Pär på Ginza en gång,och frågade om dom var intresserade att göra DVD´er av ett par videoband.
Fast han trodde att Sony köpte upp hela osadal ab´s katalog.
Det hade varit kul om man kunde bidraga så att NI alla kunde få ta del av detta.
Vore kul om man kunde få lite support ifrån er på denna sidan.
Kan detta vara en bra ide?
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Sony köpte rättigheterna till osadal när det gick i konkurs så dom äger hela osadal och hela cbs-katalogen.
Warner äger nog allt som Mariann gav ut och skulle gissa på att dödsboet äger resten, typ sofia music och om där finns något outgivet kvar.
Nu gavs där ju ut osadal-material på sofia music som sony äger så det kan kanske bli lite problem att få ut ollonbanden från 96 i sin helhet.
Vi får hoppas någon tar tag i det där och fixar licensavtal med alla parter.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Såg nu på Ginza att releasedatumen var ändrad till 2013-05-02.
Post Reply