En jävla massa hits.

Nyheter angående Eddie Meduza
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

En jävla massa hits.

Post by retepnoslack »

Har någon införskaffat denna skiva? Jag gissar, att det är samma gamla låtar i en omstuvad version, men jag är inte hundraprocentigt säker. Ginza verkar ganska så hemlighetsfulla, också. Det finns ingen låtlista.

http://www.ginza.se/product/meduza-eddi ... 014/30468/" onclick="window.open(this.href);return false;
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: En jävla massa hits.

Post by Evert Meduza »

Jag själv väntar tills det finns en låtlista innan jag bestämmer mig, fast då ordet "Jävla" är med i titeln så tror jag inte att Bert Karlsson ligger bakom skivan (med tanke på att han censurerade För Jaevle Braa! till bara Eddie Meduza och ändrade hela omslaget från Errol i en bil i öknen omringad av kameler & nomader till en bild på Errol taget från omslaget till samlingsskivan På Begäran).
En tanke som slog mig lite smått är att detta kanske är en nyutgåva av 21 Värsta!!! fast ja, vi får se vad det blir.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Re: En jävla massa hits.

Post by mrrogerballis »

En sak tänkte jag nu på bilden på denna cd-skivan är ju när han var med i Okej tidningen och pekade på sin gitarr den med "Kuken Står"märket på som fanns att beskåda på Tidahölm utställningen!
:-)
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En jävla massa hits.

Post by overkill »

Intressant. Hoppas bara den innehåller nått nytt och inte bara gamla låtar som redan finns på hundra andra samlingskivor.
Ingen lär ju för övrigt ha införskaffat den ännu med tanke på att den inte släppts ännu.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: En jävla massa hits.

Post by Långis »

Det är ju inte bara "den" utan "de". Ginza har två versioner av skivan, en med 2 CD och en med 1.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: En jävla massa hits.

Post by retepnoslack »

Eftersom de använder ordet "hits", så är jag nog rädd för, att det är det gamla hopkoket. "Brännvin", "Timber", "Punkjävlar" och säkert har "34:an" ännu en gång letat sig in i samlingen. Nej, jag VET inte, men jag gissar.
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Re: En jävla massa hits.

Post by mrrogerballis »

Låtlista

1. Mera brännvin (Tillägnad Torsten Bengtsson)
2. Punkjävlar
3. Midsommarnatt
4. Gasen i botten
5. Volvo
6. Raggare (Räggöere, Räggöere)
7. Jag vill ha en brud med stora pattar
8. Bonnatwist
9. Young Girls And Cadillac Cars
10. Vår gamle opel
11. Body Building - TIDIGARE OUTGIVEN
12. Ta å klipp dig
13. Hakan
14. 34:an
15. Sveriges kompani
16. De' e' gött å supa, pöjka!
17. Yea Yea Yea
18. Rockputporri - TIDIGARE OUTGIVEN
19. Glasögonorm
20. Snus-kig Blues
21. Leader Of The Rockers
22. Bonnadisco
23. Såssialdemokraterna
24. Norwegian Boogie
25. Släpp en fis
26. Herr Karlsson är ett svin

Här är ju listan på denna/dessa cd´s
Bara två ynka bonuslåtar/outgivna lite torftigt kan jag tycka.
Fast en booklet också kan ju bli intressant då.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: En jävla massa hits.

Post by uy »

Och som Långpanna påpekade finns det en annan variant utav albumet med 2 CD. På denna får man ytterligare två outgivna spår. Lite skralt kan man tycka, med tanke på hur mycket material det borde finnas i Sonys arkiv. Men det är ju bättre än inget, och om detta skivsläpp lyckas så kanske det öppnar upp för fler satsningar från Sony. Vad jag kan komma ihåg är väl detta första gången Sony själva släpper en skiva med outgivna spår i egen regi (tidigare skivsläpp har väl bara varit licensutgivningar via andra bolag, som till exempel Transit Records).
http://www.ginza.se/product/meduza-eddi ... 014/30476/" onclick="window.open(this.href);return false;

27. Fruntimmer ska en ha å knulla mä
28. Runke ball
29. Josefine
30. Sup och rulla runt
31. Kåta Mari
32. Era jävla idioterrr
33. Sug mig, mina drängar
34. Strejk och lockout blues - TIDIGARE OUTGIVEN
35. Baby, runka kuk
36. Jag släppte en skit på dansrotundans dansgolv
37. En rock i Velinga
38. Kuken står på Mats Olsson
39. Willy
40. Släkting Boogie
41. Nu har min mage blivit stor
42. Ja, varje da' / Ronka mitt hode
43. Fittor i Alaska
44. Rod Stewart - TIDIGARE OUTGIVEN
45. Världens bäste chaufför
46. Kom hit ska du få
47. Kliar mig i röven
48. Jag blir aldrig riktigt vuxen, jag
49. Kuken står
50. Slit mig i röven
51. Sug min kuk varje da
52. Mera kärnkraft
53. Bonus: Studiostädare Börje Lundin
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En jävla massa hits.

Post by overkill »

Yes, såg sen att det finns 2 versioner av den, vad vitsen är kan man ju dock fråga sig, speciellt när priset är samma för båda
versionerna (även om 1 CD versionen förmodligen lär dippa i pris så småningom). Sen räcker det ju med ett (1) påpekande här i tråden då jag förutsätter att alla är läskunniga (?).

Kul med lite nytt och bra iniativ av Sony, inte en dag för tidigt! De har varit rätt så passiva sen eddie dog, och egentligen flera år före dess också, sen de (Sony) och Eddie gick skilda vägar.
4 tidigare outgivna låtar är väl inte så mycket kanske men klart bättre än inget! Sedan får man hoppas att det borgar för framtida släpp också.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: En jävla massa hits.

Post by uy »

overkill wrote: Sen räcker det ju med ett (1) påpekande här i tråden då jag förutsätter att alla är läskunniga (?).
Och är de inte läskunniga lär det inte spela någon roll hur många gånger det påpekas ;)
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: En jävla massa hits.

Post by Långis »

Nja, njo. Det var ju ingen direkt överraskning, men man kan fråga sig hur de tänker. Att ta med "Mera Brännvin" på ännu en skiva gör inte att den säljer bättre - snarare tvärt om. När ska skivbolagsfolket lära sig?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En jävla massa hits.

Post by overkill »

uy: saken är väl att de flesta är läskunniga egentligen men slarvläser ofta och missar därmed text som de inte missar bara
man anstränger sig lite.

Låtlistan är väl delvis lite förutsägbar, men man får komma ihåg att detta är den första samlingen från Sony sen 1998 års
"Bästa" och före dess Collection från 1991. Därför känns det ju fullt motiverat att ta med hitsen som Brännvin, eftersom dessa är orginalversionerna, inte nyinspelningarna eller liveversionerna från Mariann som har florerat på hundra andra samlingar de senaste åren. Därför står det "orginalinspelningarna" på framsidan. Albumen från Sony finns ju visserllgen sen länge på CD, och vissa låtar är lika kända (och kanske uttjatade enligt vissa) oavsett version/inspelning, men ändå. Detta är trots allt orginalen, plus ytterligare låtar som ej finns i andra versioner (nyinspelningar/live), samt därtill flera kassettlåtar varav vissa troligen inte har funnits på CD sen förut, samt 4 helt tidigare osläppta låtar. Tummen upp från mig i alla fall, även om man alltid kan ha synpunkter på låtvalet.

Att Mera Brännvin skulle påverka försäljningen negativt tror jag inte på.

Nån som vet om plattorna släpps digitalt också? t.ex via iTunes. Försäljningen där står ju för runt 50 % numera
så det är ju en stor del av marknaden. Inte för att jag personligen någonsin kommer att köpa digitala filer, men det
är ju bra att det alternativet finns för dom som vill ha det. Vore dessutom rent efterblivet att inte ha det när efterfrågan finns.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: En jävla massa hits.

Post by Evert Meduza »

overkill wrote:uy: saken är väl att de flesta är läskunniga egentligen men slarvläser ofta och missar därmed text som de inte missar bara
man anstränger sig lite.

Låtlistan är väl delvis lite förutsägbar, men man får komma ihåg att detta är den första samlingen från Sony sen 1998 års
"Bästa" och före dess Collection från 1991. Därför känns det ju fullt motiverat att ta med hitsen som Brännvin, eftersom dessa är orginalversionerna, inte nyinspelningarna eller liveversionerna från Mariann som har florerat på hundra andra samlingar de senaste åren. Därför står det "orginalinspelningarna" på framsidan. Albumen från Sony finns ju visserllgen sen länge på CD, och vissa låtar är lika kända (och kanske uttjatade enligt vissa) oavsett version/inspelning, men ändå. Detta är trots allt orginalen, plus ytterligare låtar som ej finns i andra versioner (nyinspelningar/live), samt därtill flera kassettlåtar varav vissa troligen inte har funnits på CD sen förut, samt 4 helt tidigare osläppta låtar. Tummen upp från mig i alla fall, även om man alltid kan ha synpunkter på låtvalet.

Att Mera Brännvin skulle påverka försäljningen negativt tror jag inte på.

Nån som vet om plattorna släpps digitalt också? t.ex via iTunes. Försäljningen där står ju för runt 50 % numera
så det är ju en stor del av marknaden. Inte för att jag personligen någonsin kommer att köpa digitala filer, men det
är ju bra att det alternativet finns för dom som vill ha det. Vore dessutom rent efterblivet att inte ha det när efterfrågan finns.
Jag är övertygad om att det släpps digitala utgåvor, Sony har ändå släppt ut de flesta kassetterna på Spotify så det lär fixa sig för den utan CD-spelare.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: En jävla massa hits.

Post by retepnoslack »

Ha, ha, ha! Och "34:an" har ÄNNU en gång letat sig in i en "bästa-samling". Vad var det jag sa?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En jävla massa hits.

Post by overkill »

34:an har inte varit med på nån samling sen 1998 års "Bästa" men visst, den känns väl ändå lite onödig att ta med.
Hade hellre tagit nån annan låt.

Jag tycker nog att låtlistan ser rätt bra ut men man borde tagit bort 34:an som sagt, och Raggare
(finns ju som CD album samt på Silver Wheels och kanske nån mer samling också, minns inte exakt)
Sen saknar jag fler engelska låtar, men annars ser det rätt bra ut tycker jag. Flera av kassettlåtarna har väl
aldrig funnits på CD förut, och även om de gjort det så är ju merparten av fyllekalas skivorna ändå utgångna
numera.
Post Reply