Boktråden Bara man e fantastisk

Nyheter angående Eddie Meduza
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by overkill »

Trevligt, men vem är Eroll? ;-)

I gårdagens Studio Ett i P1 sändes en intervjuv med en av författarna. Har inte hunnit lyssna på det själv ännu,
hörde bara trailern för det.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5887270" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån som kan fixa en avspelning av båda programmen?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by uy »

sagofarbrorn wrote:Arne (den Eddies mamma var tillsamman med), hans bror, hans far och Lisa. Är det verklighetens Börje, Sven, Ljungbacken och Lisa? Verkar ju så. Trodde verkligen inte att "Knulla Lisa på spisen"-fester fanns på riktigt. Ser dom sketcherna på annat vis nu iaf.
Samma för mig! Vissa av Eddies alster ser jag i ett helt annat ljus nu.
För övrigt var det en väldigt bra bok. Jag tror jag slog personligt rekord när det gäller tide nden tog att läsa. Jag började läsa på måndag kväll, och på torsdagen hade jag läst ut den.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by overkill »

Har lyssnat nu och jag börjar ärligt talat tvivla en smula på denna författarens kunskaper och åsikter om vissa aspekter om eddie.
Han framställer det ju nästan som att eddie bara gjorde snusklåtar, och att de engelska låtar han gjorde nästan bara var covers...va?
Vad snackar han för smörja? Om jag tolkar det han säger rätt är det ju ren okunskap, eller nått som han fått för sig han vill att det ska vara så. Inte särskilt begåvat.
Sen tycker han att Eddie gjort mycket "skit" också (textmässigt) även om han naturligtvis gillar många också.
Ska väl sägas att det är Börge Hellgström som intervjuvas.

Gillar dock boken av det jag läst hitils, har kommit halvvägs ungefär.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by Jungbacka Erik »

Av diverse orsaker tar det alltid lång tid för mig att läsa en bok, denna gång berodde det dels på bokens innehåll. Det är en hel del att ta in och jag satte alltid ner boken efter ett par kapitel och tänkte över vad jag läst och lät innehållet sjunka in ordentligt. Vart efter som de olästa sidorna minskade i antal började jag nästan sakta ner i läsandet ytterligare då jag visste att boken skulle ha ett sorgligt slut. Jag ville på något konstigt sätt inte att Errol skulle dö. Som många andra läsare hittade också jag många likheter med mig själv och det var kanske det som väckte så många tankar. Det var många saker man fick bekräftat efter att ha läst boken, både glada och sorgliga, men att Errol Norstedt var en otroligt godhjärtad människa borde ingen tvivla på efter att ha läst denna bok. Det mest gripande i boken var Leilas farväl av Errol på bårhuset och förstås Errols och syskonens hårda uppväxt. Det revs säkert upp en hel del sår hos dom anhöriga i skrivandet av boken men jag hoppas dom läker fort, och jag hoppas också att så många som möjligt, både fans och kritiker, läser denna bok och att Errol på det viset får den upprättelse han verkligen förtjänar.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by retepnoslack »

Ja, då skall vi se, vad man skall skriva, då.

Självfallet var det en högtidsstund, att läsa den här boken. Jag jämför det gärna med, att titta på dokumentären och den långa tretimmarintervjun, som Bodil Furu gjorde.

Självfallet blir det många skratt, men mest var det avgrundsdjupt mörker. Det är otroligt, att någon människa i Sverige kan leva under sådana här barndomsförhållanden. Och myndigheterna, som annars brukar lägga trynet i det mesta, verkade inte vara intresserade utav familjen Norstedts problem. Man kan ju tidigt förstå, varför Errol Norstedt avskydde myndighetspersoner. Att leva i misär fick gå, men inte spela in låtar och sketcher OM denna misär till leverne. Då vaknar småpåvarna med sina imaginella pekpinnar och skall förmedla sin MAKT, förmynderi och självbestämda auktoritet. Man blir äcklad! Dels på Errol och Maritzas vardag, men också på den totala likgiltighet, som barnavårdsnämnd och liknande välfärdsinrättningar verkade ha visat. Att över huvud taget dessa barn kunnat "gå vidare" med psyket i någorlunda behåll är beundransvärt. Errol tog till spriten och hans bror började knarka, men Maritza verkar ha klarat sig bättre, mentalt, ifrån den traumatiska ungdomen. Det är STARK, tycker jag.

Självklart kliver man rakt in i Börje Lundins värld, där vardagen är fylla, slagsmål och fetta. Som en herreman här på forumet redan påpekat, så blir det svårt att lyssna på dessa sketcher, igen, utan att det ligger ett svart dok utav blodigt allvar över allt detta. Man blir, också, rörd till tårar (Jo, jag ljuger inte, fast det får man ju inte erkänna, som karln, man måste vara kall och hård och så...) utav Errol och Maritzas vänskap och kärlek till varandra. Att hålla ihop i vått och torrt och i allt detta hemska lyckats hitta en egen fristad utav lycka och glädje. En fristad, som ingen annan än dessa två verkade ha nycklarna till.

Karriären avbetas på ett bra och informativt sätt och Mats Olsson på "Expressen" får sin plats i historien, som "Mannen, som sågade debut-albumet" och Bengtsforsparken dito, för folkparken, som försökte hindra folk att komma in på spelningen. En del känner man till och ler igenkännande åt berättelsen, men mycket rör det sig om privatlivets små lustifikationer och svåra stunder. Och dessa har man ju aldrig hört talas om. Middagen med fakiren tyckte jag var en vacker anekdot på något sätt. Det enda jag saknade lite var, att samarbetet med "Lester C Garreth" helt och hållet verkade ha bli utelämnat. Dessutom borde väl "Smällphete Sigge" nämnts lite närmare. Är han med, ALLS, förresten? Sedan var det något mer, också, som slog mej vid själva läsandet. Det har jag dessvärre glömt nu, så det var, måhända, inget viktigt.

En väldigt bra bok. Jag ger den nio flaxande skinnbitar utav tio.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by leila »

:D
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by retepnoslack »

Boken finns på Åmåls bibliotek, numer, att låna. Lite ironiskt, eftersom de inte har en enda skiva med Eddie Meduza till utlån. Konstigt. Men Marilyn Manson går banne mej bra.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by uy »

Retepnoslack, et räknas inte som snusk om det är på engelska, vet du väl. ;)
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by retepnoslack »

Javisst satan. Jag vänjer mej aldrig vid detta.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by Evert Meduza »

retepnoslack wrote:Boken finns på Åmåls bibliotek, numer, att låna. Lite ironiskt, eftersom de inte har en enda skiva med Eddie Meduza till utlån. Konstigt. Men Marilyn Manson går banne mej bra.
Du är välkommen till biblioteket i Hässleholm, där lånar de heller inte ut några skivor med Errol fast de lånar ut skivan Folklår med Bengt Sändh & Finn Zetterholm minsann och dag!
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by retepnoslack »

Jag tror Bengt och Finn har fått ett (Mer eller mindre frivilligt) kulturstatus, då det är traditionella fula visor. Detsamma gäller de två skivor med endast snapsvisor, som Bengt Sändh spelade in tillsammans med Rune Andersson. Skulle snusket och brännvins-trallarna vara egenproducerade utav skivornas upphovsmän, så skulle de bli s.k. dödskallemärkta.

Det här är en gissning. Jag är inte säker,
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by Jungbacka Erik »

Tror det är en rätt kvalificerad gissning retepnoslack :)
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by Evert Meduza »

https://www.facebook.com/ErrolNorstedtF ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;

:D
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply