Boktråden Bara man e fantastisk

Nyheter angående Eddie Meduza
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Boktråden Bara man e fantastisk

Post by leila »

Här skulle det vara kul att se lite recentioner av Bara man e fantastisk :D
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by retepnoslack »

Jag har nyligen beställt boken. Jag gjorde det, så fort jag bara kunde, tyckte jag. Dock, så kom ett par stycken FÖRE mej, här på forumet. Jag har ett tre böcker i samma genren (Underhållning?). Boken om Mats Ljung, Stefan och Krister och Hasse och Tage. det skall bli oerhört intressant med den här boken om Eddie Meduza. Eh... Jag återkommer med en recension utav densamma, så fort jag hunnit läst...eh...densamma.
sagofarbrorn
Helgfyllo
Posts: 67
Joined: 17 Feb 2007, 07:11

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by sagofarbrorn »

Den var bra. Lite mörkare än vad jag trodde. Man har ju sett och hört det mesta om honom, radio och film-dokumentärerna men det kom fram en del nytt och det är bra. Intressantast var barndomen, så tragisk! Men vänskapen mellan Eddie och systern är fin. Dom snuskigaste och sjukaste låtarna och sketcherna kommer man se med helt andra ögon nu när man vet att en del av det har hänt.
Sen är det ju så synd att han sällan var nöjd även efter han blivit känd på grund av fel låtar. Men bra blandning mellan tragik, glädje, toppar och dalar. Saknade lite info om Väg 13 och sammarbetet med Thule, för den skivan är så speciell, men antog att det inte skulle bli så mycket där. Sen hoppades jag på lite projekt som aldrig blev av, har ju hört lite dom såna (som hans egen bok, brother josef, väg 14, barnskiva mm)
Men mycket intressant och bra. Bilderna var kul också. Lättläst och den tog slut för fort.
ps. vet ni om dom lagt ner dom andra bokprojekten som påbörjats.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by Långis »

Kan nån fixa en avspelning av denna till mig?
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3891" onclick="window.open(this.href);return false;
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by Evert Meduza »

Min recension av boken:

Jag älskade den, välskriven och underbar och lite roligt att man kunde känna igen sig själv i vissa grejer, barndomen blev man illa rörd av, surt att han inte får läsa denna bok.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by Långis »

Jag fixade inspelningen på kvällen.

Har nu börjat läsa boken. Ska försöka att inte spoila för mycket, men det är en del saker jag funderar över.
Det står än en gång att Errol föddes i Varberg. Både dödsboken och mina egna efterforskningar säger Örgryte. Vem ska man tro på? Var kommer egentligen uppgiften om Varberg?
Lite senare i boken sägs det att det släpptes flera singlar från "Errol". Jag har för mig att jag hört nåt om detta nån gång. Hur ligger det till? Den enda jag känner till är "13 år".
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by overkill »

Jag har också funderat över varför det finns olika uppgifter som födelseorten. I Slitz repotaget står ju också Varberg, man får väl anta
att det är Errols egen uppgift (såvida inte reporten luskat reda på det själv) men han kan ju ha fått fel info också av sin mamma eller hur han nu än fått den. Med tanke på alla flyttar och en allmänt rörig barndom är väl lite förvirring förståelig, men visst, det är lite knepigt att man inte kan få nån riktig klarhet i detta.

Fler singlar från errol är nog bara en missuppfattning, den som skrev det kanske har trott att singelns andra sida, Här hemma, var en egen singel, vilket ju inte är fallet. Eller så har han blandat ihop det med nån dansbandssingel där eddie var låtskrivare, t.ex Beatmakers med boris - Bjud upp till nästa dans. Rätt klantigt i vilket fall att inte kolla upp sånt mer nogrant. Jag tror i varje fall inte att det finns fler singlar från Errol som vi har missat.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by leila »

Varberg ska det vara.. Och det sa han alltid också själv. Han inflyttade i okt 48 till Örgryte och då det är den första kända adressen, så har det väl blivit tolkat så.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by overkill »

Aha, då är denna lilla gåtan besvarad en gång för alla. Tackar för upplysningen leila. Jag återkommer som sagt med min recension senare så snart jag läst klart boken.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by Långis »

leila wrote:Varberg ska det vara.. Och det sa han alltid också själv. Han inflyttade i okt 48 till Örgryte och då det är den första kända adressen, så har det väl blivit tolkat så.
Aha, på så sätt. Då ser jag till att ändra infon där den finns inskriven. Det är inte alltid man ska lita på myndigheters anteckningar...
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by overkill »

Myndigheter ska man i princip aldrig lita på ;-)
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by sten1972 »

Helt OK bok om än lite tunn och med ett par faktafel, bland annat om antalet singlar från plattan Errol. Sedan är en låt kallad "Pottan i råttan" (alltså tvärtom) + att det var något mer småfel som jag inte minns nu.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by leila »

http://bokhora.se/2014/blogg100-del-100 ... s=og.likes" onclick="window.open(this.href);return false;
sagofarbrorn
Helgfyllo
Posts: 67
Joined: 17 Feb 2007, 07:11

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by sagofarbrorn »

Arne (den Eddies mamma var tillsamman med), hans bror, hans far och Lisa. Är det verklighetens Börje, Sven, Ljungbacken och Lisa? Verkar ju så. Trodde verkligen inte att "Knulla Lisa på spisen"-fester fanns på riktigt. Ser dom sketcherna på annat vis nu iaf.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Re: Boktråden Bara man e fantastisk

Post by leila »

Maritza radio intervju..

http://www.radiokrokom.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply