Noslack-Journalen

Retep Noslacks tillhåll
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Jag var rädd, att du skulle posta hunden på lådan istället för kuvertet. Image

Jag fick pengarna, idag. Tack så mycket "Uy"!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Noslack-Journalen

Post by uy »

Vad bra att kuvertet kom fram. Jag var lite rädd att inte frimärket skulle duga, då det var lite gammalt. Frimärket fick jag med när jag köpte en grej på tradera. Döm av min förvåning när det även låg två frimärken i paketet. Antagligen hade jag betalat in för mycket i frakt, så säljaren fått dåligt samvete och skickade med två frimärken som kompensation.

Det frimärket som verkade mest pålitligt satte jag på kuvertet, för det var från 2002 (Frimärket, alltså). Det andra stod det "2:50" på, och jag antar att det inte räcker för att skicka något brev med tanke på dagens priser.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Antingen DET eller också skulle kuvertet användas till någon annan och denne tog fel. Det, kanske, var en frimärkssamlare, som skulle ha frimärkena. Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Noslack-Journalen

Post by uy »

Då kanske du kan sälja frimärket jag använde Image
Jag körde förresten genom Åmål och Mellerud i går. Jag såg många ortsnamn på skyltar som jag kände igen från dina alster. Image Jag spanade också efter Tôrparkusinernas bondgård, men jag vet inte vilken av dem jag såg som var deras.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Då kunde du väl ha tittat in på en kopp kaffe. Jag bor på Nybrogatan 6B i Åmål, andra våningen.

Nja, du åkte på fel väg. Längs fyrtiofemman hittar du inte "Tôrparkusinernas" gård. Möjligen kunde du, kanske, upptäcka Axel Olssons, när du var i Mellerud. Fast för, att komma till Tisselskog, så får du svänga till vänster efter "Tössemacken" om du kommer ifrån söder. Då kommer du först till Fröskog och sedan till Tisselskog och Högsbyn, där Olov och Sigvard bor.

Ja, det vill säga: I serien bor dom där, inte på riktigt. Gården är en modifikation utav min farmors gamla gula tegelhus och en ladugårdsbacke, som ligger i Jakobsbyn i Åmål. Men den korrekta kyrkan har varit med ett par gånger i serien, vill jag minnas. Image
Last edited by retepnoslack on 10 May 2010, 17:15, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

NOSLACK-JOURNALEN nummer 38

Jaha, då var det dags igen alla konstnärer, dagdrivare, serieläsare, peckar och proletärer. Nu dröjer det inte så länge innan det senaste numret utav "Noslack-Journalen" lämnar stencileringsapparaten och når den arme läsaren för ynka 35 spänn och tjugo kronor till postens färdvägsutgifter. För det första. Tidningen är 75 (Sjuttiofem) sidor tjock(!), om man räknar med omslaget och det är fortfarande SAMMA PRIS! Gör om det, den modige tidningspublicerare, som kan.

Image

Undertiteln är TVÅ PLUS TVÅ ÄR FEM"och naturligtvis handlar det om siffror, räknelekar och additioner till fördömmelse. MATEMATIK är temat.

Läs den näst sista delen utav "CECILIA STÅLHAMMAR, DE HÄNSYNSLÖSA BRÖDERNA BRUSE". I detta avsnitt får ni, kanske, svaret på, varför den lilla Västgötska byn stoltserar med TVÅ namn, vem den mystiske skäggige förföljaren är och, om far och son Röde lyckats snärja de fem hemska förbrytarbröderna och kamma hem belöningen.

Men, varför försöker inte den kidnappade Eskil Eskilsson smita, när han får chansen? Vad hindrar honom? Och framför allt: kommer Cecilia Stålhammar kunna klara utav, att besegra skurkarna, när alla odds talar emot henne? Spänning och, förhoppningsvis, lite kul i Svidjods 800-tal.

UR ETT MATTEGENIS DAGBOK
Noslack-Journalen har nöjet, att kunna presentera en dag med professor Starrig. Ett matematiskt geni.

MYSTERIET MED DEN MYSTISKA SIFFERKOMBINATIONEN
Jovisst, här får man läsa två sidor ur en äkta svensk deckare. Följ med Filip Grensjö och Kurt Redning, när de skall förhöra den huvudmisstänkte, småfifflaren Birger Vik.

Image

"SNUTTAN OCH ERIKSSON"
Två sidor med katt och husse och deras äventyr. Snuttan blir inlåst utav en stängsel och Eriksson får, äntligen, chansen att ställa ut sin konst på den egna arbetsplatsen. Kaffefabriken skall ha vernissage.

"SERIETECKNARPORTRÄTTET" presenterar JAN GISSBERG.
Image

Ja, Janne behöver väl ingen närmare beskrivning, eftersom de flesta känner till honom, men jag gör det ändå: mannen bakom de animerade filmerna om "Pelle Svanslös", "Agaton Sax" och "Kalle Stropp och Grodan Boll" (Bilden). Mannen, som är det starkaste tecknarkortet på 91:an-redaktionen, har tecknat "Lilla Fridolf", deckarserien "Aron Rapp" (tillsammans med Magnus Knutsson), gjort omslag och illustrationer till barnböcker, ungdomsböcker och vuxenböcker samt många omslagssidor till tidningar.

Trettio glödande frågor ställs till Janne och han ger trettio, minst lika glödande, svar. Hur gick det till, att föra över t.ex. "Pelle Svanslös" till vita duken och hur gick det till, när han blev tecknare och manusförfattare på "91:an". Dessutom får läsarna ta del utav många utav hans bilder. Läs, beskåda och njut.

Mycket "TÔRPARKUSINER" i detta nummer.

Image

Sigvard klagar över snöovädret, Olov äter upp en bil(!), Bängsfôrs-Kjälle berättar, varför hans långhårige tax, Melker, kostade så mycket, som han gjorde. Emma bränner "sina skinkor", Maud försöker förföra Sigvard med prat om kojuver(?), Jonas på Björke skall ge sin fru Frida en födelsedagspresent och den koketta och högfärdiga prosthustrun skall, envist, ha SVENSKA bananer, när hon handlar hos Klaveberg.

Stôllerier med andra ord!

RÅGGAN har tagit semester, men skickar på ren jäkelskap recensioner utav olika pilsnersorter ifrån sin semesterfärja. KACKEN JOHANSSON, tidningens instruktör, krönikör och socialfall, berättar om matematikens historia.

STUDIEREKTOR FLITMAN och den konstruktiva bildlärarinnan avslöjar några klottrare i skolans korridorer och teckningsfröken läxar upp dem på sitt eget lilla sätt.

LIMERICKAR: Beskåda frisören ifrån Åmål och bl.a. mannen med världens största underbett.

STEFAN BJÖRKMAN är, också, tillbaka. Den koleriske och plikttrogne klassföreståndaren ifrån Karlbergsgymnasiet råkar ut för svindel och lurendrejeri gällande hans räkningar. Någon skickar fakturor med tvivelaktiga avsändare. Kommer Stefan kunna slå tillbaka emot dessa bondfångare och tjyvar? Svaret finner man, måhända, i denna pinfärska "Stefan-novell".

Image

STATISTIK: hur mycket svamp får Bert Karlsson tag i när han är ute i svampskogen? hur många procent tycker om knugen om knugen själv får våga sig på en vild gissning? Ja, detta avslöjas i en rykande färsk undersökning.

"Alla Tiders Kal" har premiär i detta nummer. Ett försök, att föra över Göteborgsprofilen "KAL" till serierutornas värld. Det har gått, ganska, bra tycker jag. Serien kommer t.o.m. medverka i "Göteborgsposten" några gånger till hösten. Jo, det är faktiskt sant. Image

Image

Ja, se det vore, måhända, någonting att inhandla, era peckar! Det dröjer en stund till, men jag skall försöka, att ha den klar innan september är slut.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Image

Så där! Nu är allt klart! Då är det bara, att beställa! Jag fick klart blaskan idag efter närmare sex timmar knåpande. Image
Last edited by retepnoslack on 22 Sep 2010, 00:26, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Ja, då borde "Overkill" ha fått sin tidning, då. Jag skicka den igår och "Ballan" (med den stora magen) på "Spellyckan" bedyrade, att det bara skulle ta en dag, när man köpte frimärken oc skickade post hos honom.

"Uy" har fått sin tidning för länge sedan (hoppas jag). För jag har fått pengar och en rolig serie utav honom. Image

"Spekpanna/Långpanna" har jag, ännu, inte fått tag på. Grabben har ju börjat sitt nya liv, så han är väl ute i skogen och hittar sej själv vid det här laget i den vackra jämtländska naturen.

"Hakan" funderade jag på. Har han betalt för en tidning eller inte? I så fall skall ju han ha en, också. Ja, du kan skicka ett meddelande till undertecknad eller skriva i den här tråden, huruvida det hänger ihop.
Last edited by retepnoslack on 12 Oct 2010, 19:12, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Noslack-Journalen

Post by uy »

Jag åker hem nu till helgen, så det återstår att se om jag fått någon tidning. Image

Men det var tur att du skickade tidningen till min fars adress, för hade du skickat den till min nya hade den nog kommit tillbaka. Det visade sig att posten inte hittade till vår lägenhet, för jag och mina rumskompisar inte hade skrivit våra namn på dörren. Inte undra på att det slutade komma räkningar efter att jag flyttat hit. Image

Långpanna är på Isalnd,och kommer nog inte tillbaka förren i november. Jag har hoppat in som vikarie för honom på Luftkafe.se, så att den hålls uppdaterad. För ett tag sedan fick jag ett mail från honom, och han hade problem att logga in på forumet, men bad mig att hälsa till er alla.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Jag är inte riktigt säker på, vilken adress jag skickade till. Men, den har inte blivit tillbakaskickad i alla fall (tidningen, inte adressen), så jag tror det ordnade sig.

Jasså, "Långpanna" är på Island. Ja, då får man vänta på honom, då. "Uy" har t.o.m. fått till fornnordisk stavning på ISLAND, också, ser jag. Image
Last edited by retepnoslack on 13 Oct 2010, 16:02, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Noslack-Journalen

Post by uy »

Ja, och det bara av att ha fått ett mail från Island. Undrar då hur Islandifierad Långpanna blivit. Kanske han kallar sig "Långpannír" när han kommer tillbaka. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Noslack-Journalen

Post by overkill »

Yes, jag fick min blaska igår (tisdags), ser mycket bra ut Retepnoslack!

uy, hälsa Långpannan när du skriver nästa till han nästa gång. Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Noslack-Journalen

Post by uy »

När jag var hem i helgen s ålåg mycket riktigt min tidning och väntade snällt på mig. Jag tog den med mig till Hudiksvall, så jag har lite läsning om kvällarna. Jag har bara hunnit bläddra igenom den en gång och läsa de förstasidorna än så länge,men det bådar gott och innehållet. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Det låter bra, det. Jag var, som sagt, lite orolig över, att jag hade skickat den till fel adress. Men då ordnade det upp sig, då.

Nu får du komma med en recension, längre fram, tycker jag. Ja, om du har tid och ork.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Noslack-Journalen nummer 39

"De' e' mycke' nu", som Stefan Sauk brukade säga i komediserien "Lorry" i början utav 90-talet. Vi ser se, om jag hinner med allting, men jag planerar, att få klart julnumret utav "Noslack-Journalen" innan det blir ett nytt år. Så här ser DETTA ut.

Image

Ämnet för numret äro superhjältar, som på sätt och vis blivit parodier utav sig själva med sina slängkappor, återkommande hjältefraser och skyddande utav de svaga människorna i sin kamp emot de mest bisarra superskurkar.

I "Noslack-Journalen" får vi stifta bekantskaphet med "Mullvadsmannen". En verklig "Undergroundhjälte", som tar sig fram grävande och spöar upp elaka brottslingar under jord. När det amerikanska försvaret råkar bränna utav en jättelik laserstråle, så spilltras hela planeten Jupiter och denna planets kärna visade sig vara fängelse åt den fruktansvärde Lord Windows Exell(!). Förbittrad utav hat återvänder detta brottsliga geni till Tellus för en vild strid.

Sista delen utav "De hänsynslösa Bröderna Bruse". Hur besegrar man den fruktansvärde Reinfir Bruse? Han verkar bli starkare ju mera Cecilia Stålhammar pucklar på honom. Skall far och son Röde lyckas med sina planer för EGEN vinning, tro? Ja, nu skall historien knytas ihop och förhoppningsvis får läsarna svar på alla dessa frågor.

Image

Tôrparkusinerna tar oss med till en badstrand (Mitt i vintern) och hinner, även, beta utav lite älgjakt, gräsklippning och jakt på butiksråttor (snattare). Och hur går det, när Olov skall köpa en levande häst utav handlare Klaveberg och envisas med, att det levande hästen skall slås in i omslagspapper?

Image

SERIETECKNARPORTRÄTTET PRESENTERAR: GUNNAR PERSSON

Retep Noslack har intervjuat tecknaren bakom svenska serieklassiker, som: Gus, Herr Larsson, 91:an, men framför allt Kronblom. Har han några tricks, att lära ut den rutinerade herr Persson? Läs och få reda på svaret.

Image

Åtta sidor ur tecknarens skissbok. Undertecknad har samlat på sig skisser, teckningar och bilder genom åren, som aldrig har blivit publicerade. Nu blir dessa det, tillsammans med faktarutor. Upptäck flera figurskisser ifrån den tjocka boken: "Resan till Första Verkligheten", ett par stycken man gjort för att bara fördriva tiden och några sidor ur det ofullbordade Cecilia-Stålhammar-äventyret "Paddan och Kugghjulsfabrikören" ihop med några ord om, varför äventyret förblev ofullbordat. Kuriosa-läsning för den vetgirige, kort sagt.

Alf Woxnerud är dessutom gästartist med fyra sidor. Två utav dessa visar upp "Stålmannen" två "Hulken" och den sista presenterar legenden om Sakta Lucia i "Fergussons" tappning.

Image

Nya noveller: Gossen, som känner sig utanför och gubben, som känner sig innanför. Ja, det låter nog lite konstigt, men SÅ är det. Stefan Björkman äter några underliga svampar och transformerar psykiskt till.... Ja, något blir det, i alla fall.

Sedan blir det limerickar, Råggans bedrövliga filmrecensioner, Hans svarande på läsarbrev, Daschlânns-Karlssön berättar om, huruvida en julafton på "Silverberget" går till samt en hel del annat skoj.
Last edited by retepnoslack on 10 Dec 2010, 03:22, edited 1 time in total.
Post Reply