Noslack-Journalen

Retep Noslacks tillhåll
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Noslack-Journalen

Post by overkill »

Jag har läst delar av den, hitils mycket kul. Kunga formuläret var ju klockrent, hehe. Dock så kan jag väl tycka att det var lite väl taskigt att ge Victor Muller mer eller mindre hela skulden för det som hänt Saab. Säga vad man vill om han och dylika (rövar)kapitalister, men den största boven är ju som jag ser det GM som har satt käppar i hjulen för varje försök som gjorts att få in nya finansärer i bolaget. Feta, fula dumma amerikaner ni vet Image Att konkursen kom före jul var ju mer bara en slump, jag är förvånad att det inte hände långt tidigare, vilket det hade om det inte varit för Muller.

Tråkig historia i vilket fall Image
Last edited by overkill on 26 Jan 2012, 20:48, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Nja, det var väl snarare så, att jag ville illustera det han gjorde EFTER företagets fall. Han gjorde, som alla andra höjdare: Norpade en rejäl summa pengar och stack.

Det där med kungen fick jag reda på för bara några månader sedan. Rent teoretiskt sett, så kan man INTE sätta Sveriges konung i fängelse. Själva idén med kortet tog jag ifrån Eddie Meduzas "Fy-Fan-klubb", där något liknande stod skrivet på medlemskortet. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Noslack-Journalen

Post by overkill »

Fast "norpandet" gjorde han ju även långt innan konkursen. Att konkursen skulle komma vid jul var ju bara en slump och knappast hans fel. Han jobbade ju inte gratis i över 1 år och tog sen en stor summa innan han stack, efter konkursen. Han fck visserligen en rejäl påse pengar, runt 25 miljoner som jag förstod det för sitt arbete, men för ett stort företag är detta inte särskilt mycket som normalt omsätter miljardbelopp. Att t.ex betala ut lönerna till alla anställda en enda månad kostade ca 200 miljoner. och det var "bara" för en (1) månad som sagt.
Företagets fall var ju inte på nått sätt oväntat och hade skett långt tidigare om inte Muller hade kommit in i leken.
Därmed inte sagt att man måste försvara Muller - men man måste ju inte alltid ha nån syndabock heller. Grundproblmet är ju att företaget inte kan stå på egna ben och har gått dåligt under flera år.
Dock så har ju andra möjligheter öppnats nu i och med konkursen, eftersom juridiken ser lite annorlunda ut då. Så vi får hoppas att det kan komma nått bra ur det.

Jo det där med kungen kände jag till sen länge. Han är mer eller mindre helt immun mot lagar och kan i princip inte dömmas för nånting som jag förstått det. Rätt sjukt.
Vet dock inte hur det funkar vid grövre brott som t.ex mord, men det är ju knappast nån som räknar med att han ska begå sådana grova brott.
Polisen stannade ju honom för några år sen eller när det var när han körde för fort. Han körde ganska mycket för fort också, i 160 på en 70-väg om jag minns rätt så det var inte lite direkt. Men poliserna kunde ju inte göra nånting. Senare så kommenterade nån från Hovet det hela med bara att, (non-chalant sagt givetvis); har du aldrig kört om? Som att det bara skulle handla om att han körde fort när han körde om en annan bilist. haha. Jo visst, alla kör lite snabbare när man kör om men blir man tagen är det bara att betala Image Lagen säger ju att man får inte köra för fort ens vid omkörningar heller, även om man måste göra det för att kunna komma förbi. Märklig och motsägesefull lagstiftning egentligen - men inte för kungen som sagt.
Image
Last edited by overkill on 28 Jan 2012, 00:09, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

E ni klara pågar? Då kommer det ett nytt nummer utav "Noslack-Journalen" om någon vecka, eller så

NUMMER 42, TEMA: SKRÄCK!

Image

Råggan kritiserar skräckfilm, Stefan Björkman råkar ut för den senaste plågan ifrån Amerika "Godis eller bus" ifrån ett gäng efterhängsna glin. "Studierektor Flitman" beundrar sin fina skola, men får illusionen förstörd utav den snedvridne rektorn.

"Tôrparkusiner" Olov Larsson försöker tygla några egensinniga myror, ibland mycket annat. Många sidor med de tokroliga bondeoriginalen.

Image

I Serietecknarporträttet: ÅKE FORSMARK
Jag intervjuar mannen bakom "Restaurang Orangutang," Gösta Grävlings saga" m.m. Naturligtvis får läsarna smaka på mycket ifrån denna serieskapares produktion, både professionellt och ifrån fanzine-tiden ifrån 70-talet.

Image

Bilden är lånad ifrån http://forsmark-stralandetider.blogspot.se/

"Gurgel" en äkta skräckfilmsparodi, fast i serieform. Kan man döpa en film till "Skrik", så kan man allt döpa en serie till "Gurgel". Fem stycken ungdomar skall sova över i en farlig stuga en varm sommar på 70-talet och stugan visar sig vara omgärdad utav ett hemsökt träsk.

Image

"Gör din egen monstermask" en minikurs utav tidningens förvirrade kursledare Kacken Johansson. Med hjälp utav lim, tejp, snören, papp, sax, färger och lite gammal hederlig opraktiskhet, så kan man lätt fördärva både det ena och det andra.

"Drakkhen", ännu en monsterfilm. Kan man spela in en hel film utan vare sig manuskript eller budget. Ett gäng glada visionärer försökte med detta någon gång på 60-talet och resultatet kan ni beskåda i stillbilder och förklarande textrutor i detta nummer utav "Noslack-Journalen".

Image

Alf Woxnerud, som gästartist och mycket annat.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Nu är det snart dags för nummer 43 utav "Noslack-Journalen" och inte vilket nummer, som helst. Det är jubileumsnumret. Det är tio år sedan jag startade spektaklet.

Jag återkommer imorgon med mer information.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Nummer 43,
Jubileumsnumret


Jo, ni läste sant mina kära kamrater. Den här obskyra tidskriften ålade sig upp ur något stinkande dike
och gavs ut sitt första nummer 2002. Det är, alltså, Tioårsjubileum. Nu skall det firas. Nummer 43
innehåller en separat 24-sidors nostalgibilaga
ifrån tidningens första två år, där läsarna får stifta
bekantskap med många serier och karaktärer, som inte är kvar i tidningen längre. ”Lukas Larsson
och BC-Björn” t.ex.

Image

Ämnet för numret är SPORT. Vare sig du är en hypersportare och idrottsfantast eller en soffpaus med chips och folköl, så kan du ta
del utav det stora spektaklet. Stefan Björkman ger sig ut i motionsspåren, men hamnar, istället, vid sidan om spåret drickandes öl(!) Hur detta går till får ni läsa om själva.

Två sidor skämtteckningar under namnet ”Träningsvärk”, där de bl.a. de nya sporterna: Hundra meter knäck och en väldigt annorlunda version utav bordtennis visas upp.

Två stycken ”Serietecknarporträtt” presenteras i detta nummer. Peter Bergting och Gunnar Persson intervjuas och visar upp sina alster.

Peter Bergting är Åmålsbon, som idag är en utav de mest anlitade illustratörerna. Han har tecknat till rollspel, tidningar, böcker, reklamkampanjer, samt gjort förra årets julkalender.

Gunnar Persson är en veteran inom seriebranschen. Tecknar ”Kronblom” efter sin far Elov. ”Kronblom”, som också är den äldsta levande svenska seriefiguren idag.

Image

Tôrparkusinerna sportar inte så mycket, men mycket annat tas upp. Bäng'sfôrs-Kjälle berättar en gammal skröna, Olov är på fint kalas och lyckas sköta sig exemplariskt...(eller?), Sigvard blir rejält klippt med saxen och Gubben Grans Systerdotter Baja-Maja berättar fakta om dynga.

Image

HEMSKA bilder ifrån Kacken Johanssons kroppsbyggarkurs. Övningarna tas efter på egen risk. Det kan bli allvarliga benbrott och liknande.

Image

En ny serie kallad för "Kling vid Kommunförrådet". Försök och häng med i den stressiga vardagen hos Åmåls kommunalarbetare. Titeln är, givetvis, en travestering på "King vid gränspolisen". En limerick om en dansbandssångare, en sång om den oaktive sportaren och Hans svarar på halvknäppa läsarbrev.

"Snuttan och Eriksson", "VI FEM" och "Studierektor Flitman". Sedan skäller vår grinige filmrecensent ut ett gäng, annars, utmärkta sportfilmer.

DETTA OCH MYCKET MER!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Image

Noslack-Journalen nummer 44

När man knappt har hunnit hämta andan efter den förra attacken, så kommer det en ny. Jordbävningens efterskalv, kanske. Nummer 44 utav ”Noslack-Journalen”, där ämnet för numret äro: ”Lag och ordning”. Hur mycket lagar har vi Sverige? Jo, det är en hel del. Var en äkta anarkist med instruktör Kacken Johansson. Han lär dig, hur du skriver ett riktigt hotelsebrev.

Image

Mycket ”Tôrparkusiner”, som vanligt. ”Kling ve’ kommunförråde’” skall hjälpa en liten flicka, som har förstört sin docka och chefsredaktör Hans Jaarhle svarar på läsarbrev.

Image

Ja, vem är den okände rektorn, egentligen?
”Skacke”. Hur skulle den amerikanska tonårsserien Acke se ut, om huvudrollsinnehavarna åldrades? Jo, då skulle de ju vara i 80-årsåldern allihop. Kan verkligen ett gäng spattiga pensionärer glida runt och vara coola tonåringar på en skola? Och vem är den nye rektorn på skolan? Upptäck och avgör själv, när ni läser ”Noslack-Journalens” galna parodi på den genompräktige tonåringen och dennes vänner.

Image

KRISTER PETERSSON, intervjuas i ”Serietecknarporträttet” och läsarna får se mycket bilder och serier ifrån hans rika produktion. För att inte tala om de roliga karaktärerna: Faló, Olaf, Fylle-Börje, m.fl. På bilden har Fylle-Börje ett eget litet partaj och dricker hembrygd öl tillsammans med en gris.

Klassföreståndaren Stefan Björkman hamnar i den röda kungens rättssal, därav omslaget, som är en pastisch på musikgruppen ”King Crimsons” första skiva. Nu skall Björkman få stå till svars för allting. Hur detta går till får man läsa i den nämnda novellen.

Image

Gästartist: Tommy Matsson. Ja, ni läste rätt: ”Uy” ifrån vårt kära forum medverkar med fem seriesidor i detta nummer. Det blir Lars Deskjet, Urgel Pannkaka, Gunnar Kioskman och En dag på Glassea.

Vad sägs om viktiga uppgifter ifrån staten, där nya lagförslag avslöjas. Böcker har ju börjat med censur, då läsarna själva inte kan ta sitt eget ansvar: Här visas upp framtidens varningstexter på skönlitterära böcker.

Image

Så snälla ni, var lite lättlurade och köp det här numret utav tidningen.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Nu jävlar skall ni köpa tidningen, och ni skall tycka den är jättebra! Annars skickar jag Leif-Runar på er! :twisted:
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Hm...alla bilderna utom EN har visst pajat, men ni får väl ta mej på orden: Köp ett exemplar utav denna förnämt utformade tidskrift. Annars går ni ju, som sagt, miste om "Uy:s" seriemässiga debut i densamma.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Jag fick min tidning i går, och har nu lusläst den lite grann. Jag skrattade gott åt "Skacke". :D Förresten, vem är det gubben på omslagsbilden föreställer? Jag tycker han liknar Bert Karlsson lite grann.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Det låter bra, det "Uy". Om man inte skrattar, så har jag ju misslyckats. He, he! Omslagsbilden hör till novellen med Stefan Björkman, men egentligen är det en hommage till gruppen "King Crimson", då deras första skiva har en nästan exakt likadan bild. Gå in på deras hemsida och jämför själv. http://www.king-crimson.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Skivan heter: "In the court of the Crimson King".

Liknar Bert Karlsson? Hm... Jag tycker jag ser hans ansikte överallt, numera. Jo, kanske, lite grann.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Ja, nu börjar det dra ihop sig för nummer 45. Ämnet är finkultur(!). Finns det några spekulanter kvar här på forumet, så får ni gärna göra era beställningar omedelbart. Så får ni läsa "Uy:s" serie "Takmatta" i tryck, också.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Jag är ju kvar, men detta nummer skulle jag väl få gratis om jag inte minns fel. För övrigt passar det ju att Takmatta är med i en tidning om finkultur! ;)
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Ja, det vet jag ju. Och, som svar på din fråga: "Ja, du skall få tidningen gratis, eftersom du medverkar i den." Det där med "Takmatta" och finkulturen hade jag suttit och filat på länge, så det var ingen slump. He, he! Det skall bli intressant och höra grannens reaktion på det hela. Kommer han fatta någonting DENNA gång, tro?

Det var ju dock lite snopet, att folk slutade köpa den här på forumet i samband med "Uy" medverkardebut. Någon måste ha varn....eh... jag menar. Någon måste ha spridit massa skumma rykten. Jag skall dock publicera lite bilder, här, tänkte jag. Tidningen är färdigkopierad och skall bara sammanfogas till någonting läsligt.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Nu borde väl "Uy", den lelle pecken, fått sin tidning. Det var ett bra tag sedan jag skickade iväg den.
Post Reply