Noslack-Journalen

Retep Noslacks tillhåll
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Jag kom precis på att jag inte har betalat för min tidning än, fast jag redan har fått den. :oops: Men nu är den betald, så jag hoppas jag inte får alltför mycket stryk på grund av den sena betalningen.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Nja, det är lite långt upp till Dalarna. Annars hade jag nog satt mej på den gamla hederliga velosipeden och gett dej en rak höger. Jag har mottagigt pengarna och är allmänt nöjd. Är det några fler peckar på det här forumet, som vill köpa ett rykande (nåja) färskt exemplar utav den här tveksamma tidskriften, så skickar ni bara ett PM till mej.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

NUMMER 49 UTAV NOSLACK-JOURNALEN

Image

Nu är det hög tid för nummer 9 utav ”Noslack-Journalen” och påpassligt nog, så är det DATORER,
som är ämnet för numret. Här kan ni läsa den fasansfulla historien om ”IT-Nisse”, en berättelse om
tungt och förmodligen oåterkalleligt missbruk. Klassföreståndaren Stefan Björkman råkar ut för ett
försmädligt datafel och måste ringa en datakonsult för teknisk support. Det är inte det lättaste.
Läs och upplev klassföreståndarens ständigt stigande frustration över komplikationer, som BARA
kan tillhöra det moderna samhället.

Cecilia Stålhammar tar en kraftig vändning ifrån spökerier till… Ja, det skall jag inte avslöja.
I detta nummer, så kan ni läsa den femte delen i serien: ”Ibland Skråpukar och Alabastermasker”.

Tôrparkusinerna lunkar runt i sin lugna tillvaro och levererar diverse bondkomiska poänger.
Bäng'sfôrs-Kjälle kastar bl.a. spjut och springer tävlingslopp i en lokal talangjakt. Olov och Sigvard
får sin A-traktor stulen och skall anmäla stölden hos polisen.

Johan Andreasson presenteras i ”Serietecknarporträttet”. Mannen bakom väldigt mycket:
”Klass mot Klass”, ”Djurköping”, ”Fridh och Hårdh förlag”, ”På Hemmet”, ”Fascistligan” m.m.
Vi får bl.a. höra HANS version om det omtalade Elitseriebråket och hälsa på hemma hos
självaste kungen.

Instruktör Kacken Johansson axlar dataexpertens mantel och har letat reda på ett riktig gammal
datakonsol ifrån 1984, som han skall guida läsarna igenom. På de gamla maskinerna var spelen
mistliga bagateller och den stora utmaningen var, att KOMMA FRAM till dessa spel igenom timmar och
åter timmar med koder och lösenord. Till slut kommer han fram till spelmenyn och får välja spel. Vi får se,
hur man spelar spelet ”Den otrolige Dretgôbben”, bl.a.

Och limerickar, Dáschlânns-Karlssôns spalt och serierna ”Snuttan och Eriksson” samt
”Kling ve’ kommunförrådet”.

KOM Å KÖP! KOM OCH KÖP! OFFRA SLANTEN!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Då kan jag meddela att tidningen kom fram till slut. Tackar så mycket för den fina teckningen jag fick med som bonus!
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Det var fint, det "Uy". Då slipper man gå runt och oroa sig mer för detta.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

NUMMER 50

Image

Det nyaste numret utav ”Noslack-Journalen” är inte mindre än nummer 50 sedan starten 2002.
Temat är KÄRLEK och det behandlas på diverse ”djupgående” sidor. Klassföreståndaren Stefan
Björkman skall äta en romantisk middag tillsammans med sin sambo. Dessvärre råkar de välja en
riktigt tvivelaktig sylta och konflikter inträffar. ”Stulna Kyssar” tar upp den ultimata hänsynen.
Att aldrig såra sin partner, den ömsesidiga respekten, som här är kraftigt förstorad till, förhoppningsvis,
roligt stadium.

Vikingaserien ”Cecilia Stålhammar ibland skråpukar och alabastermasker” är, nu, inne på sin
sjätte del i följetongen. Eftersom bärsärken Olaf har knäckt näsan på en uti skådespelarensemblen,
så erbjuder sig Cecilia att hoppa in, som ersättare. Men kan hon detta? Gruppens sömmerska syr om skådespelarutstyrseln till en mer vederbörlig passform, men det är ju det här med replikerna, också.
Hur lär man sig dessa på så pass kort tid? Vi får, även, återstifta bekantskapen med de bägge
svenska kungarna Björn på Hauga och Elof Annundsson och deras respektive lillebröder: Olof och Erik.

Tôrparkusinerna: Olov och Sigvard är ute och kör i sin a-traktor, när en förrymd notorisk biltjuv
lägger sina läbbiga labbar på fordonet, ifråga. Sigvard blir påkört(!) och lämnas i diket, medan
Olov tvingat sig till en akut urinmässig tömning vid vägkanten. Dessutom, så dyker den snåle
skomakaren Kallander upp i två avsnitt. Det första handlar om JUST snålhet och det andra
handlar om maskulin barnuppfostran. Den sturige Gräppla-Svenssôn skall laga mat till sin hustrus
syjunta och detta kan väl inte sluta väl, eller?

”Snuttan och Eriksson”: försöker bemästra en bildmässig helvetesmaskin: En bångstyrig teve.
Här ser vi husse och katt i fixartagen. Eriksson, stärkt utav sin egen självsäkerhet inom det
tekniska, ger sig på apparaturen och kopplar och kopplar. Katten Snuttan tittar på, på säkert
avstånd.

I avdelningen Serietecknarporträttet, så intervjuas veteranen ULF JANSSON, som mest brukar
samarbeta med den produktive manusförfattaren Magnus Knutsson. Ulf Jansson har tecknat i
”urminnes tider” och gjort det mesta. ”Martin Udd”, ”Benke”, ”Ratte”, ”Sveryda”,
”Puddinge Nyheter”, ”Hvår lilla stad”, ”Bix” och ”Snells express” är bara ett axplock.
Läs: Elva sidor med intressanta spörsmål och minst lika intressanta svar, plus många bilder.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Hej på er, era pecka'!

Image

Nummer 51 utav ”Noslack-Journalen” har huvudämnet POLITIK. Omslaget skulle allegoriskt
iscensätta den stora kampen emellan Moderaterna och Socialdemokraterna vid det vida
omtalade omvalet i mars. Dock blev det inget omval.

Nåväl: ”Noslack-Journalen” tar en titt på fyra stycken skräckexempel på kommande politiska
partier. Vi får väl hoppas, att inget utav DESSA kommer till makten vid nästa val, för då kan
det gå illa för Sverige.

”Den stora ballongen” är en två sidor lång/kort novell, som i dubbla meningar beskriver
makthavares totala uppblåsthet. En parabel, som beskriver det kämpande folket.

”Noslack-Journalen” kollar in fifflet med löpsedlar. Tidningar smäller upp de mest
ögontilldragande nyheter utanför snabbköpen och tidningskioskerna, men inne i
själva papperstidningen, så handlar artikeln och nyheten om någonting HELT annat.
Här presenteras, huruvida man kan förvrida en banal artikel till något STORT på ”löpet”.

Serier: ”Ibland Skråpukar och Alabastermasker” är nu inne på den näst sista delen i
sin följetong och nu skall den skådespelarmässigt oerfarna Cecilia Stålhammar gå in
på scenen med skälvande premiärnerver och gestalta den harlekinklädde berättaren
i teatersällskapets nyskrivna pjäs. Hur skall det gå? Blir det totalt fiasko eller succé?

”Tôrparkusiner”: Olov och Sigvard tittar bl.a. på politisk debatt i teverutan.

”Snuttan och Eriksson” Katten Snuttan har beställt flera hundra kilo kattmat i sin
husses namn och nu försöker husse göra sig av med all denna mat, fortast möjligt.

I ”Serietecknarporträttet” intervjuas en känd serietecknare och illustratör i varje
avsnitt. Den här gången är det DAVID LILJEMARK, som får lätta sitt lätta och
berätta om sin digra produktion/kreation utav serier, bilder, berättelser och annat.
David Liljemark är skapare utav serier som: ”Susanna Strykbräda”, ”Maxine”,
”Susanna och Bo”, ”Ritman Katz”, ”Mannen med Påsköansiktet”, ”DJ-Röv” plus en hel del annat.

Sedan visar ”Noslack-Journalen”, hur kända barnvisor kan användas i rena informationssyften.
Dessutom ett gästspel ifrån tecknaren: Snorre Mathiesen.

Skicka mig ett PM, om du vill köpa ett exemplar.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Min tidning har kommit fram, så du kommer få betalningen inom kort.
Jag måste säga att jag lider verkligen med Eriksson i detta nummer. Det Snuttan gjorde är precis vad min katt hade kunna gjort. :evil:
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Ja, alla kattägare känner nog igen den där specifikt beklämmande situationen. Men var det inte burfågeln, som var den stora boven i dramat. Det där reddes ju aldrig riktigt ut. He, he!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Jag tror burfågeln är oskyldig. katter är ju som bekant lögnare av rang ;)
Skitarna ska va' lika långa i år
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Sådär, nu har jag betalat för tidningen. Jag valde att läsa först och betala efteråt den här gången. Annars brukar det vara tvärtom, man köper tidningen innan man kan läsa den. Jag försökte göra det på Domus en gång. jag tog en tidning och gick mot dörren. Men då var det en som ropade ilsket att jag måste betala först. "Det är lugnt, jag betalar när jag läst ut tidningen" Svarade jag. "Helvete heller!" Svarade butikspersonalen och gav mig en rak höger.
Men om sanningen ska fram var det jag som glömt att sätta in pengarna på ditt konto. ;)
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Det är ingen fara. Jag har fått pengarna, nu, och känner mig lycklig i både själ och sinne! :)
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

HA! Har lyckats fixa en bild.

Image

Nu har, äntligen, nummer 52 blivit klart efter många om och men.

I detta nummer avslutas den nästan hundra sidor långa följetången: ”Ibland skråpukar och
alabastermasker” med vikingakvinnan Cecilia Stålhammar. Efter den misslyckade teaterpremiären i
förra numret, så har ensemblen kommit tillbaka med nya krafter, nerver spända och sinnena
fullständigt konkreta och fokuserade. Olyckan får inte upprepas. Publiken bänkar sig i den
stora ladan i Vedesfinn (Nuvarande Markaryd) och ridån går upp. Samtidigt har de två
lillprinsarna lyckats finna varandra och, ovetandes om den andres ursprung och titel, börjat
leka med varandra i snön.

Noslack-Journalen tar upp begreppet litteratur och man frågar sig, hur många utav de där
bästsäljande litterära storheterna överhuvudtaget kan nå läsarna: Så dåliga som de är. Här
får vi reda på svaret. Och det svaret lyder: mutade bokrecensenter. Se recensionerna FÖRE
och EFTER mutandet och märk den digra skillnaden.

Sedan blir det serier med: Tôrparkusiner, Snuttan och Eriksson och Studierektor Flitman.

Klassföreståndaren Stefan Björkman har fått ett förtroendeuppdrag ifrån stadens kulturchef.
Björkman skall indriva försenade böcker för stadsbibliotekets räkning. Allt går bra, tills
han kommer fram till grannen Kvarnarps dörr. Kvarnarp och Björkman drar inte jämt.
Man skulle t.o.m. skulle kunna kalla dem för bittra fiender. Men boken MÅSTE tillbaka
och Stefan ringer på dörren…

Författarforum med Erik Hjelte, presenterar en nidbild på en typisk överpretentiös
kulturjournalist, som skall intervjua en författardebutant. Oväsentligheter blandas
med varandra och parodin är inte alltför långt ifrån verkligheten, vilken hemsk verklighet.

I serietecknarportättet, så intervjuas tecknaren Tobias Sjölund: Pappa till serierna:
”Livet hemmavid” och ”Axplock”, 91:antecknare m.m. m.m. Läs om Sjölunds innersta
tankar. Vad är roligast, respektive tråkigast att teckna? Finns Allan Jönsson i
verkligheten? Har han någon gång fått material censurerat? Ja, här fås alla svar… nästan.

Vill någon köpa ett exemplar utav detta nummer, så är han eller hon välkommen att
skicka ett P.M. till undertecknad.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by uy »

Jag fick hem det senaste numret häromdagen. Trevligt! Jag har dock inte hunnit läsa mer än ett parksoffor på grund utav julstressen.
Jag satte in dubbla beloppet på ditt konto, för jag är rädd att jag glömde att betala för det förra numret.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Noslack-Journalen

Post by retepnoslack »

Image

Efter mycket om och men, så har ”Noslack-Journalen” nummer 54 blivit klar.

Temat för detta nummer är: Kommun och landsting (Och möjligen stat). Läs om allmänna
välfärdsbekvämligheter, som skall göras mer obekväma inför det nya året. SG (Statens Genvägar) planerar
bygga tågvagnar utan golv, för att dessa skall få mindre luftmotstånd och sedermera bli mycket snabbare.
Hur skulle det se ut, om Systembolaget lyfte bort sin hycklande maskering och körde med raka kort i sina
varukataloger. ”Noslack-Journalen” visar hur det, i så fall, KUNNAT sett ut. Socialstyrelsen presenterar
ett förslag på den allmänna existenslicensen. Har Du rätt att finnas till? Fyll i dina uppgifter i blanketten
och vänta på svar. General Poolkrans informerar om FBU (Frivillig Befälsutbildning) och tidningen
slänger, också, en titt på nya varudeklarationer för den vetgirige konsumenten.

Joakim Lindengren intervjuas i avdelningen ”Serieporträttet”. Skaparen utav ”Pundar-Percy”,
”Krystmarodören”, ”Svenska Småbils och Rusdrycksförbundet”, ”Kapten Stofil” m.fl. Elva sidor med
intressanta spörsmål och replikerande, plus bilder och serier.

Olov retar alltmer gallfebern på sin kusin Sigvard i serien:”Tôrparkusiner”. Nerläggningen utav
polisstationen i Bengtsfors kommenteras utav karaktärerna och Gräppla-Svenssôns fru, Monika, blir
förfasad över sin plötsliga viktökning.

Detta och mycket mer. Vill någon köpa ett exemplar, så skicka ett PM till mig.
Post Reply