Min bok har äntligen blivit klar.

Retep Noslacks tillhåll
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Min bok har äntligen blivit klar.

Post by overkill »

Kan du inte kolla med lite mindre förlag om de vill ge ut din bok då? Jag är ingen bok-expert alls, men Bonniers och Norstedts är väl de typ 2 största bokförlagen som finns i landet. Det borde finnas mindre förlag som möjligen kan vara intresserade (har inga exempel dock, men det borde gå att luska rätt på). Du får sannolikt mindre betalt ju mindre förlaget är, men ändå. Det kan vara en början. Det är ju alltid tufft som debutant också, samma som med artister och grupper som letar skivkontrakt. Men när man väl är ett "namn" går det alltid lättare. Just den där första magiska tröskeln är alltid svårast at komma över, och en del kommer aldrig över den alls. Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Min bok har äntligen blivit klar.

Post by retepnoslack »

Jo, jag har skickat in till ett lite mindre bokförlag, nu. Men, jag har inte fått något svar. Jag har skickat E-post-meddelande till dem, också, men icke sa Nicke. Inget replikerande där inte. Jag skall vänta några dagar och försöka, igen.

En sak, som jag på senare år har stött på är just, att man inte får något svar. Jag skickade in mina serieförslag till "Hemmets Veckotidning" och det dröjde sju "brev" innan jag fick mitt, sedvanliga, avslag.

"Uy" och "Spekpanna" och.... jag har för mej, att det var en till på det här forumet, men jag kommer inte ihåg, vem det var, lyckades ju lägga vantarna på ett exemplar utav boken på det s.k. "print-on-demand-företaget: Vulkans" sida, men det var, ju, till ett hutlöst pris. Jag fick fyrtio, femtio spänn och "Vulkan" norpade minst tvåhundrafemtio spänn. Image
Last edited by retepnoslack on 15 Mar 2010, 07:04, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Min bok har äntligen blivit klar.

Post by overkill »

Jag kan som sagt bok branchen dåligt, och vet inte hur du gjort hitils. Men har du ringt dem innan och frågat innan du skickar in alla papper?

För om de säger direkt i telefon, efter att ha lyssnat på din presentation & beskriving av boken, att chanserna är små att de vill ge ut den så är det kanske inte så mycket att satsa på just det förlaget. De kan ju inte ge ett defenetivt besked utan att ha läst den först (eller delar av den), men man hör ju lite direkt i telefon om stilen och stuket är nått som tilltalar dem. Vissa förlag nishar väl in sig i fack gissar jag och ger bara ut en viss typ av böcker. Det låter trist med att de är så sega på att höra av sig, att vänta är alltid trögt...
Vet som sagt inte hur du har gjort men jag hade ringt runt och frågat lite först, och sen skickat till dem som, möjligen, kan vara intresserade.
Det verkar inte vara nån "lätt" branch direkt och konkurensen är ganska hård med många författare som slåss om läsarnas ögon.

Hur som helst - lycka till!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Min bok har äntligen blivit klar.

Post by overkill »

"Vulkan" verkar mest vara på skoj som det låter, som om nån vill ge ut bara enstaka ex. Ganska dyrt också som det verkar.

Man kanske kunde kolla med nått tryckeri om vad de tar för att trycka upp boken? och låta de trycka upp ett gäng och sälja själv på nått sätt. Men det är väl kanske svårt att få bäring i det.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Min bok har äntligen blivit klar.

Post by retepnoslack »

Jo, men det gäller ju, som sagt, att kunna sälja den sedan, efteråt, också. Den är ganska så svårläst. Hittills, så tror jag det bara är "Uy", som lyckats plöja igenom hela alltet. Ja, om vi skall tro hans deklarerande i ett inlägg. Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Min bok har äntligen blivit klar.

Post by uy »

Jodå, visst har jag läst igenom hela boken, även om det tog lite tid. Mina föräldrar och syskon skakade bara på huvudet när de såg hur mycket text det var Image
Du har inte funderat på att korta ner boken, förresten? Du behöver kanske inte skicka in hela boken till förlagen. Jag tror det räcker om de bara får ett "manus" eller vad det nu brukar kallas. Och då kanske du får svar snabbare om det inte är lika mycket de behöver läsa också.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Min bok har äntligen blivit klar.

Post by retepnoslack »

NIX! Boken skall inte kortas ner en enda mening. Jag har redan gjort de möjliga förkortningarna. Det senaste bokförlaget har, på tal om del, bara fått en tredjedel utav manuset skickade till sig. Men, jag har inte fått någon respons. Vare sig, när det gäller svar på bokmanuset eller svar på ett EImageost-meddelande, som jag har skickat.

"Lindelöw" hette bokförlaget. Och kommer jag inte få något svar, alls, så kommer jag säga det till alla, som jag känner: "Lindelöw är inget bra bokförlag".
Post Reply