Dôppekôpp & Smerrgôs-Bol

Retep Noslacks tillhåll
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Dôppekôpp & Smerrgôs-Bol

Post by overkill »

Jag köpte ju dessa skivorna av dig Retepnoslack för ett tag sen, men har inte hunnit lyssna på dem så mycket hitils. Men den som spar han har Image

En spontan reaktion efter att ha lyssnat på Smerrgôs-Bol är i alla fall att låtarna känns lite för långa för att vara av viskaraktär, samt att det låter nästan som att det inte riktigt finns nått andrum i sången. Dvs att det nästan är "för mycket" sång och för få pauser melllan meningarna. Vill minnas att du sagt att de flesta låtarna är inspelade på första tagningen, men det är ingenting jag tänkt på direkt. Men på det stora hela så gillas det som kommer ur högtalarna, även om jag inte riktigt fattar innebörden av alla låtarna. Men en hel del grundar sig väl i lokala företeelser, personliga erfarenheter, blandat med rena påhitt, misstänker jag. Image

Törparkusiner på restaurangen påminner lite om Eddie´s sketch "På Restaurangen" hehe.
Riksdagsdeklaration är ju passande såhär i valtider, och Sagan om Farbror Kungen var ju också en fin visa. Jag kände faktiskt igen den där inklippta snutten med Kungen själv: det hörör från en video som finns på Youtube, där kungen blir påkommen med att smygröka hehe. Här är den för den som vill se: http://www.youtube.com/watch?v=tw35FuHrE_4

Får återkomma med mera synpunkter på både denna skivan och Dôppekôpp, som ännu inte fått snurra. Image
Last edited by overkill on 11 Jun 2010, 14:27, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Dôppekôpp & Smerrgôs-Bol

Post by retepnoslack »

Skall man berätta en sammanhängande historia, så får man ju fortsätta tills historien är slut. Image Men, nu, med facit i hand, så kunde jag nog ha strukit ett par verser i några utav sångerna. På "Dôppekôpp" finns det en nio(!) minuter lång visa, som heter: "Kungen och Bondesonen i konungariket Nejlikovall". Jag hade nog Blå tågets: "På väg emot koppargruvan" i bakhuvudet och försökte göra en riktigt lång låt. Torbjörn blir uttråkad efter ett tag och spelar fel på ett ställe, antagligen, med flit.

Att det är långt emellan andningspauserna beror nog på rädslan, att inte hitta tillbaka. Vi skulle ha haft med en mer rock-aktig låt kallad för "Tjuren ifrån Dalsland", men den fick vi stryka, då jag inte kunde hitta rätt "öppning" i gitarrkompet för sången.

"Tôrparkusinerna på restaurang" kan, kanske, liknas med Eddies sketch. Dock hörde jag den något senare, inte förrän i ett utav "Evert Lundins" hyllningsprogram om herr Meduza. Det finns några stycken liknande klipp på "youtube" med Olov och Sigvard. Inte mycket till filmsnutt, men ljudet är ganska kul.
http://www.youtube.com/watch?v=hiABBuE7 ... re=related

...Och kungens replik är mycket riktigt hämtat ifrån klippet på "youtube", där han står och blossar. Det stämmer, alldeles, utmärkt det.

Tack igen, för att du köpte skivorna. "Dôppekôpp" blev jag dock, aldrig, riktigt nöjd med. Jag tror det hade någonting med, att jag inte riktigt hade blivit van vid, att sjunga i en studio.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Dôppekôpp & Smerrgôs-Bol

Post by overkill »


Alltid roligt att gynna en "fattig trubadur" Image och dessutom få höra nått lite udda.
Ja, det blir ju skillnad om man har gott om studiotid och inte är så beroende av den faktorn. Om man har tillgång till en hyffsat billig (eller kanske helt gratis) och bra studio så öppnar sig ju andra möjligheter. Då man kan göra om, fila och greja tills man är helt nöjd. Då hade man kunnat fixa till bl.a längden på låtarna och styra upp meningarna lite bättre - men utan att förstöra något givetvis, vilket kan vara en liten konst i sig. Men om det är dyrt så blir det ju lätt att man gör det enklast möjliga så bra det går och då blir det ju som det blir - på gott och ont. Första tagningen kan ju också likagärna bli den bästa. men jag tycker som sagt att det låter bra och man tänker inte så mycket på att det är första tagningen.

Jag har en del demos med olika band, och där får man också ha såna här faktorer i åtanke när man lyssnar på dem. Man kan inte riktigt förvänta sig en klar produkt så att säga.

Restauranger överlag är ganska tacksamma att göra sketcher av och på, både visuellt och ljudmässigt. Så du är inte den förste som har en idé om att göra en sketch i denna miljön. Ta inte illa upp, men Eddie´s sketch är nog strået vassare Image

En 9 min lång visa har jag nog aldrig hört, ska bli spännande. Image Inom hårdrock, som jag lyssnar på ganska mycket, är långa låtar inget ovanligt. Låtar på 8-10 min där är relativt vanligt, men nån visa med den längden tror jag inte jag hört talas om. Kanske är rekord ? Image

Den där rocklåten skulle jag vilja höra! den blev inte inspelad alls då ? om den blir det nån gång, eller om du har nån slags demo eller så av den, får du gärna ladda upp den Image

Vilken fin gubbe du har målat på Smerrgôs-Bol, förresten. Image det var väl den som skulle bli lite olika på varje cd, vill jag minnas.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Dôppekôpp & Smerrgôs-Bol

Post by retepnoslack »

Jag vet inte riktigt säkert, om jag har hört den där sketchen med restaurangen. Jag har hört någonting, om en restauranggäst, som blir förnärmad utav, att det sitter en annan gäst och beter sig, som en svin: rapar, dreglar och fiser. Men det kan ju vara "Evert Lundin", som har gjort den. Ibland är han så lik Eddie, att jag har svårt, att skilja dem åt.

Ja, den är nio, eller drygt åtta. Den är en himla massa verser, i alla fall Image

Jo, jag vet, att hårdrockare, ibland, tar till långa låtar. Jag minns "Iron Maidens": "Seventh son of the seventh son", där de kör ett långt, långt solo. En kompis till mej blev så hypnotiserad utav just det solot, att han köpte skivan ENBART för detta. He, he!

Jag har planer på, att spela in ett tredje album iår. Jag har tillräckligt med material för en dubbel-CD. Vi få se, om min plånbok har tillräckligt med "material", också. Ja, annars blir det en vanlig enkel. Då är det inte alls omöjligt, att denna låt kommer med.

Gubben på skivan varierar. Oftast är det bara ansiktsuttrycket, men ibland är det olika huvudbonader. På din skiva blev det t.ex. en halmhatt, om jag inte minns fel, och på någon hade figuren kungakrona och vanligast keps. "Uy"s skiva, tror jag, var en skelögd min. Rätta mej, om jag har fel, "Uy".
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Dôppekôpp & Smerrgôs-Bol

Post by overkill »

Eddie-sketchen är den du menar, och den har Eddie-gjort, inte Evert (såvida han inte försökt sig på nån härmning eller dylikt). Kan skicka den till dig om du vill. Det var väl mest miljön jag tänkte på när jag menade likheter med din sketch. och restauranger är ofta tacksamma miljöer att göra sketcher på/om/av hehe.

Maiden-låten är ca 10 minuter lång, fruktansvärt bra låt och skiva f.ö. Men gitarr-solot i den är inte överdrivet långt egentligen, men det kanske uppfattas som långt det med då hela låten är lång. Deras längsta låt är dock The Rime Of The Ancient Mariner från albumet Powerslave, som klockar in på 14 minuter. Extremt bra låt & album även det om du frågar mig. Image
Det finns ju också album som har hela ena sidan av LP´n som ett spår. Dom låtarna är ofta runt 20 min långa, dvs i princip så mycket som får plats på en sida. T.ex Venom - At War Witch Satan, Rush - 2112 och Emerson, Lake & Palmer - Tarkus. Bra album allihop de med.

Jag ska låta Dôppekôpp snurra några varv i helgen när jag får lite tid, tänkte jag.
En ny platta låter trevligt. Då jag råkar gilla rockmusik så vore det ju kul om den där låten blev inspelad, tillsammans med andra bra och kanske ekivoka bitar. Image Hoppas det blir av & lycka till. Image

En (möjligen) dum fråga: vad betyder dessa titlarna på albumen? Dôppeköpp är väl kaffebröd som man doppar i kaffet misstänker jag eller står det för nått annat ?. Men Smerrgôs-Bol, vad är det? Smörgås-bord..?
Nu har jag inte lus-läst infon i häfterna som medföljer plattorna, så det kanske står nån förklaring där (?).
Last edited by overkill on 18 Jun 2010, 02:51, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Dôppekôpp & Smerrgôs-Bol

Post by retepnoslack »

Jag tror den finns med på någon utav "Fyllekalas-skivorna", som jag väntar och väntar på, att grabbarna i "Ultima Thule" skall börja trycka upp på nytt. Det saknas ju nio stycken till samlingen. Löfberg har jag helt och hållet tappat tron på. Jag tror inte de två första utgåvorna: "Raggare" och "Dubbelidioterna" sålde i den kvantiteten, som han först hade väntat sig och nu drar han någon vals om, att rättigheterna krånglar. Men, om du vill, så får du gärna skicka sketchen till mej via någon länk. Image

Jag är inte så jätteinsatt i hårdrocken, men jag känner ju till ett par grupper i genren: "Maiden", naturligtvis, "Motörhead" och Peter Behrens (Han, som spelar Olov Larsson i kortfilmerna om "Tôrparkusiner") lyssnade mycket på "Saxon" under sina tidigaste musikdiggarår.

Jag tror han köpte sin första skiva redan vid fem, sex-års ålder medan jag inte införskaffade min första förrän vid 14-års(!)-åldern. IDAG vet jag inte riktigt vilken den "normala" skivköpardagen inträffar rent åldersmässigt. Datorer och dataspel har ju, tyvärr, roffat åt sej alltför mycket plats.

Att göra helt och hållet sammanhängande låtar har ju både för och nackdelar. Fördelen är ju helhetsintrycket och nackdelen måste ju vara, att man har svårt och avgöra, vilken låt som är vilken. Jag vet ju, att Jean-Michell Jarre körde ju ofta med den grejen (Innan han fick någon "knäpp" och började komponera techno). Skivan hette ett namn och sedan var det siffror på låtarna: "Equinoxe" och sedan var det bara nummer. Jag skall kolla, lite, närmare på de album, som du nämnde.

I inläggshäftet får man, förhoppningsvis, svar på alla frågor. Faktum är, att de flesta sångerna kopplas samman till en och samma familj: "Daschlânns-Karlssôns" grannar: Janne och Ofelia Fredolin och deras trettonhövdade(!) barnaskara.

"Smerrgôs-bol" (Som, egentligen borde ha stavats med två ess i "gôs") är detsamma, som "Smörgåsbord", det är helt och hållet riktigt. Stavelsen används mest i norra delen utav Åmåls kommun: i Fröskog och Fengersfors. Omslagsbilden symboliserar morgontidningen. "Daschlânns-Karlssôn", närmast till vänster, läser tidningen, tidningsägaren Sune ( I mitten) trycker tidningen och kommunalrådet (längst till höger" finns INUTI tidningen.

Post Reply