"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Retep Noslacks tillhåll
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Just det, idag när jag var hemma hos mina föräldrar som hastighast och kollade i GP så fick jag syn på Törparkusinerna. Kul att du fick äntligen fick komma med!

Vad jag har förstått, så har väl du inte haft nått större flyt med att få dina serier publiserade i olika tidningar.
(Rätta mig dock om det är galet).
Hur länge har du varit med i GP? är det helt färskt?

Jag har prenumenerat på GP ibland under somrarna, då ej Metro utkommer. och det brukar bli rätt långtråkigt utan tidnining när man jobbar, inget att läsa på rasterna. Så det är egentligen bara på somrarna jag haft den, känner inget större behov av det annars. Mina föräldrar har den dock och jag läste den ibland när jag bodde hemma. Hur som helst - gratulerar! Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by uy »

Vad roligt! Image Hoppas det börjar lossna för Retep nu!
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by retepnoslack »

Det är första gången jag är med i "Göteborgsposten". Jag hade ett långt samtal med Anders Hansson, som är redaktör för sidan: "Världens gång", i somras och det dröjde ända tills nu med publiceringen.

Jag hoppas, att det kommer bli fler gånger. Vill ni hjälpa mej, så får ni gärna skriva in till tidningen och ge positiv respons till serien. Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by uy »

Grattis! Image Förresten, du har inte funderat på att skicka in Råggans filmrecensioner till filmkrönikan eller liknande? Image Jag tycker dagens filmkritiker är alldeles för klena. De kallar sig "kritiker", men lik förbannat sitter de och berömmer en del filmer. Är man kritiker så borde man väl kritisera alla filmer!
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Vet du hur ofta/sällan du har fått kusinerna publiserade?

Jag har som sagt bara haft GP ibland, och har inte kunnat följa serien i tidningen. Men så nu i Jul, fick jag faktiskt en 3-månaders prenunummeration av tidningen, f.o.m. 1:a Januari. Ska hålla utkik efter serien då Image

Är dessa serierna gjorde speciellt för tidningen eller är det episoder tagna ur RetepNoslack Journalen?
Är bara nyfiken!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by retepnoslack »

Kritiker är världens mest onödiga yrke. En person, som i skydd utav en journalistutbildning, tror sig veta mer än andra människor och vars tycke och smak skall bana väg för alla andra "Vanligt vetande". Håll med denne och du är lika intelligent, som denne. Men gör man tvärt om: "Så fattar man ingenting". Image

"Overkill". Jag har bara varit med EN gång, men fått några positiva EImageost-meddelande ifrån glada läsare, som läst denna ENDA serie i "Göteborgsposten" och det känns skönt. Anders Hansson, redaktör för sidan "Världens gång" prenumererar på "Noslack-Journalen", så han hojtar till, när han får ser något extra roligt. Det är episoder ur "Noslack-Journalen" med andra ord.

Vill ni hjälpa mej, så får ni gärna skicka positiv respons till "Göteborgsposten" vg@gp.se
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Jaha, då får man väl dra iväg ett mail och fråga varför de börjat publisera amatörmässiga skitserier med dålig humor Image ELLER så kan man ju skriva att det är det bästa jag någonsin läst i serieväg, efter Kalle Anka då, som jag alltid gillat. Jag har faktiskt inte läst så mycket serier i övrigt, egentligen bara Kalle, samtliga Tintin-album och sen har man väl spontanläst 91:an, fantomen m.fl.
Hur som helst, jag gör väl det förstnämnda...eller inte. Image Utan snarare det senare nämnda.

Har du frågat förresten, om du kan få de publiserade i färg? för serierna är väl egentligen i färg, om jag fattat det rätt. Tidningen som helhet är både i färg och svartvitt, det varierar lite, men de publiserar som sagt vissa sidor i färg, däribland andra serier som de har. Om det nu blir en fortsättning, kan det ju vara värt att kolla upp.
Last edited by overkill on 29 Dec 2010, 02:50, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Sådär, nu har jag äntligen fått tummen ur och skickat ett mail till GP. Hade glömt av det, men nu är det gjort. Naturligtvis skrev jag den krassa saningen, och uppmande dem att inte publisera smörja... haha. Nä, ska sluta retas nu. Givetvis hade jag bara gott att säga och jag sa till dem att de borde kunna publisera din serie jämte de andra dagliga serierna, som nästanalltid är med. Tycker faktiskt inte att de andra är speciellt bra.

Jag har för övrigt också fått en del ljudavnsitt med kusinerna som du spelat in, via uy (tack Image). Din dator hade ju krashat och du hade ju dem inte kvar själv som jag fattade det. Om du vill ha dem "tillbaka" så kan det ordnas, bara säg till i så fall.
Väldigt underhållande må jag säga. Jag lyssnade på lite av detta på din myspace sida för några år sedan, men det blev aldrig av att jag sparade ner något från länkarna här i forumet av nån anledning. Men det tar jag igen nu Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by Långis »

Oj, detta hade jag missat. Fan vad kul! ar det blivit några mer publiceringar?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by E-M »

Retep:

Vet du om den publicerades på GP:s hemsida? Jag brukar gå in där några gånger om dagen och kolla vad som händer nämligen. Men har inget minne av att jag sett den där. Nu läser jag visserligen inte dina serier men jag tycker det är väldigt roligt att du har fått något publicerat. Och så gillar jag att du håller på med något du tycker är roligt dessutom har du talang. Det kan till och med jag se Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Långpanna: så vet jag vet är detta den enda hitils. Jag prenenumerar ju på GP och har inte sett den sen den enda gången i höstas. Det var ju mer ett litet gästspel som jag tolkat det. Avdelningen i tidningen som publiserade den, Världens Gång, skriver om allt möjligt och har inga fasta punkter eller liknande och skriver och publiserar precis vad de vill.

Samma avdelning skrev ganska nyss (nu i vinter) en artikel/recension om Mats Ljung, revykungen från Skara, och även medlem i Matz-Ztefanz Med Lailaz. Artikeln handlade om en bok som nyligen utkommit om Mats, och Matz-Ztefanz nämnde också på ett hörn (dock inget om Eddie vad jag minns). F.ö. så avled ju Laila Westersund också nyligen. Inte för att jag tyckte "bandet" var särskilt bra, utan snarare rätt usla, men det var kul att de ville spela in ett gäng av Eddies låtar. Både Mats och Laila var helt klart bättre som revy-skådisar vilket ju var deras egentliga yrke och sysselsättning. Kom visst ifrån ämnet lite Image

E-M: Retep kan nog svara på det bättre, men som med de flesta tidningar publiseras inte alltid allt som står i papperstidningen på webben. Artikeln publiserades i GP 2010-11-30, testa att söka och kolla? kanske ligger kvar om de nu fanns på webben.
Last edited by overkill on 20 Mar 2011, 00:59, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by retepnoslack »

Tack, mina vännerrrrr för de varma orden och jag skall försöka komma med några svar här.

Som: "Overkill" redan skrivit, så är det i själva papperstidningen, som man hittar serien. jag har bara varit med EN gång, hittills, men vi får väl se: Om tillräckligt många tycker om denna enda seriesida och skickar in beröm till redaktören, så är det nog inte omöjligt, att det kommer fler avsnitt. "Världens Gång" är en sida med gästkrönikörer och gästtecknare. Ibland figurerar Sture Hegerfors skämtteckningar där, också, om jag inte är ALLDELES ute och cyklar.

Laila Westersund har jag alltid tyckt varit Sveriges roligaste kvinna efter Eva Rydberg, så det var hemskt, att hon gick bort i Cancer.

Mats Ljung dog året före Eddie Meduza, så det blev två stora chocker, för mej, väldigt nära inpå varandra, då jag även har Mats Ljung, som en stor idol. "Matz-Ztefanz med Lailaz" var en konstellation för ett jippo på "Liseberg". "Sômmarskôj", vilket slog ihop revy och folkparksdans till en enda helkväll. Först drygt en timmes revy och sedan drygt en timmes dans till detta dansband. Usla, tycker jag inte de var, "Overkill", men det var ju revyartister, som försökte sig på något annorlunda. Image

http://www.youtube.com/watch?v=TCj4JbEnMqE
Last edited by retepnoslack on 20 Mar 2011, 10:03, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Japp, det stämmer Retep att Sture Hegerfors figuerar i Världens Gång då och då. Men VG publiserar som sagt allt möjligt, ibland gäster, ibland skriver GP´s egna Journalister där. Allt efter behov och efterfrågan verkar det som.

Dansband är inte alls mitt gebit och jag tycker inte att något dansband är "bra", möjligen mindre dåliga, eller bättre än genomsnittet (som är väldigt lågt), vilket fortfarande är under Bra-strecket Image. Just Matz-Ztefanz var helt klart kassa & usla, jämför man sedan Eddies orgialversioner av låtarna de de spelade in hör man illa dom låter Image
Bara Stefanz sång gör mig spyfärdig. Tror dock att hela projektet var ett hopkok av Bert Karlsson. De Borde hållt sig till revygrejerna. Deras 2 skivor är nog de enda skivorna jag köpt högst motvilligt. Vill givetvis bara ha dem pga av Eddie-låtarna.
Men men det är bara min åsikt.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Hann du se nån av Mats Ljungs revyer själv nån gång Retep? på riktigt alltså, inte bara på Video/DVD då alltså.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by retepnoslack »

Nej, jag fick aldrig "tummen ur" och åkte iväg till Skara. Man kan jämföra det med, att jag aldrig "fick tummen ur" och åkte till Bengtsfors och såg Eddie Meduza. Han var ju där minst tre gånger.

Dock har jag inte upprepat denna dumhet, så när den store Ewert Ljusberg uppträdde i Brålanda, så var jag på plats och avnjöt. Image
Post Reply