"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Retep Noslacks tillhåll
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Ja, det låter ju inte så smart, särskilt om det nu var inom rimligt avstånd också, till både Eddie & Mats Ljung. Men, bra att du lärt dig läxan nu då Image
Själv har jag faktiskt hunnit med att se de flesta band och artister jag verkligen gillar, vissa flera gånger. Men jag bor nära en storstad med dit många kommer så avståndet är inget hinder eller problem. Eddie hann jag se en gång vilket jag är evigt tacksam för.

Ewert Ljusberg är en trubadur jag vill kolla upp lite mer. Har en skiva som han gjorde ihop med Bengt Sändh kallad Skamgrepp. Ganska bra faktiskt. De spelar på halva skivan vardera (varsin sida), jag har den dock på kassett. Mitt ex är dessutom sígnerat av Bengt Sändh Image

Hur går det med nya numret av Noslackjournalen förresten? (som snart är gammalt, ny-gammalt eller vad man nu vill kalla det) Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Ewert är ju förresten annars kanske mest känd från TV-programmet Har du hört den förut?. En långkörare i SVT (över 10 år tror jag), där allehanda personer berättade roliga historier. Tror att Ewert var med hela tiden, från början till slutet. Detta kollade man alltid på när det gick.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by retepnoslack »

Jo, jag har några sidor kvar. Det här numret kommer innehålla ovanligt mycket tecknat material och detta går långsammare, att frambringa, än text. Det har jag märkt. Cecilia Stålhammar skall avslutas och därefter presenterar jag en parodi på superhjältar (Mullvadsmannen), som också har varit ganska tidskrävande.

Jag skyndar på och skickar iväg, när det är klart.

"Skamgrepp" har jag, också, på LP. Härlig skiva. Bengt Sändh fullkomligt vräker ur sig sin avsky emot samhället, myndigheterna och det allmänna reglementet och Ewert är inte dålig han, heller.

"Smygfascister", som herr Ljusberg sjunger om, förekommer mer och mer på "Internet" har jag lagt märke till. Där kan man klottra sina åsikter och därefter vara helt och hållet befriad ifrån kommande konflikter och efterverkningar. Har man inget, att skriva: Så kan man bara skriva "Kuk" eller "Heil Hitler" och, på så sätt, uppröra någon.

Jämför gärna med fasadklotter, som börjat försvinna mer och mer, tycker jag. Dessutom skulle det se dumt ut, om man stavade fel. På "Internet" verkar det inte GÖRA lika mycket. Där stavar "alla" fel. Dock kan man fascineras utav VISSA klottrares "slagord". I Åmål, under bron som går över järnvägsspåret och tågstationen har någon sprayat: "Tänk Själv" med svart färg på betongväggen.

Ewert Ljusberg var inte med HELA tiden med "Har du hört den förut", men jag TROR Margareta Kjellberg var det. Nej, det var Anna-Lotta Larsson och Östen ifrån "Östen med Resten", vid närmare eftertanke.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Både Ewert & Margareta Kjellberg var tydligen med från 83 (starten) till 96. Sedan tog Anna-Lotta och andra över. Klockrent program hur som helst. Lagom långa också, 10 minuters historieberättande är precis lagom, alltför långa program hade nog blivit lite träiga.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Har_du_h%C ... 3%B6rut%3F

Bengt Sändh har gjort en del klassiker. Dock så är han, liksom många andra gamla trubadurer, rätt bortglömd idag. Överlag så är vismusik inte alls speciellt "inne" nuförtiden. Detta märks inte minst när man kollar på beganade skivor. Vismusik är knappt säljbar längre, knappt ens gamle Cornelis. Det är inga stora summor man får ge för skivorna i alla fall.


Låter som att tidningen blir nått i hästväg då Image
Glöm inte att skicka ditt kontonummer (helst via pm här på forumet) så för jag över degen för både tidningen & Lommebös.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by uy »

Ja, kontonummer vore inte så dumt. Då kanske jag skulle vara snabbare med betalningen också.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Ja, och framförallt är det säkrare än att skicka pengar i brev. Oftast kommer ju grejerna fram, men det händer att det försvinner brev och paket. Har själv råkat ut för det 2 gånger, och nu vittnar Retep själv i Lommebös-tråden om att en skiva han köpte på tradera inte hittade fram. och pengar är ju ännu marigare att skicka ifall nån ser att det är stålar i brevet (även om man gör sitt bästa för att dölja dom).
Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by retepnoslack »

Nu är det dags igen. Läsare utav "Göteborgsposten" här på sidan kommer få stifta bekantskap med "Tôrparkusinerna" hela juli. Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by uy »

Trevligt! Grattis! Image
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by retepnoslack »

Tackar så mycket, "Uy"!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by mrrogerballis »

Mja då får man gratulera då,Image,den har man ju sålt i unga år.
När man bodde i Göttebörg Image
En får höppas på står framgöng med dina serier.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by retepnoslack »

Det tackar jag så mycket för, Mr Ballis.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by overkill »

Japp, en får "gratinera" till publiseringen i GP Retep, har sett kusinerna i den 3-5 ggr i veckan sen några veckor tillbaks. Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by Evert Meduza »

Vad roligt att du når framgångar, det mesta jag har läst/hört/sett med Tôrparkusinerna har varit hur skôj som helst! Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by retepnoslack »

Tackar så mycket! Men i augusti är det, tyvärr, slut. Om det nu inte blir en insändarstorm till "Göteborgsposten" med krav och bedjande om att serien skall få fortsätta.

Vill ni hjälpa den fattige tecknaren, så får ni gärna slänga iväg ett EImageost-meddelande till GP.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

"Törparkusiner" i Göteborgs-Posten

Post by Evert Meduza »

on 07/30/2012 at 03:25:10, RetepNoslack wrote:Tackar så mycket! Men i augusti är det, tyvärr, slut. Om det nu inte blir en insändarstorm till "Göteborgsposten" med krav och bedjande om att serien skall få fortsätta.

Vill ni hjälpa den fattige tecknaren, så får ni gärna slänga iväg ett EImageost-meddelande till GP. [/quote]

Jag hjälper dig gärna, vad är deras E-post?
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply