Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Retep Noslacks tillhåll
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by retepnoslack »

Jag bytte namn på den här, då titeln i ämnesraden lät lite kryptisk. Det kan vara på både gott och ont, ibland.

Stoppa pressarna! Lås in farfars brännvin! Stäng å teven! Sätt på käringa’!

Snart släpps Daschlânns-Karlssôns tredje CD-album ”Lommebôs” med undertiteln: ”En resa uti livets ficka”. Karlssôn skall bara spela in tre stycken spår, till, så är skivan fulländad och nu pratar vi om en riktig kanonproduktion. 20-stycken spår, över sjuttio minuters speltid. Fem visor ifrån antologin ”Visor från Dal” samt femton egna sånger. Som vanligt spelar Torbjörn Carlsson gitarr och här, också, bas och diverse synthljud.

* Flyg, lilla Maskrosfrö * Rallarvisa* När locke’ skruvas på * Dä’ ä’ likevôrnt mä’ gôbben min * Oh, vad det är BRA med FRA * Köpmannebrovisan * Fritiof Viktorssons affärstripp * Skâtâ setter på lagå’lstak * Jätepôjken *Gunilla Fredolins tankar * Varför är lyktorna tända mitt på dan på Nybrogatan? * Livets tågspår * Vårvisa ifrån Tisselskog * Min älskling, du är som en maskros * Själlösa djur * Sunnanmo Marknad * Han klev in på Tösses mack * Dalslands Bataljon * Reksväg 45 * Det gamla trädet *

Jag återkommer längre fram med smakprov i form utav ljudfiler samt bilder ifrån inläggshäftet!
Last edited by retepnoslack on 07 Dec 2010, 18:12, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by Långis »

Du är lika produktiv som vanligt. Hur hinner du?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by uy »

Ja, den har jag väntat på! Image Jag har till och med spanat in var närmaste brevlåda finns, som jag kan gå till när jag väl har inhandlat det berömda frimärket.

Förresten, är det antologin ”Visor från Dal” samma som du nämnde i något nummer av Noslackjournalen från 2006? jag vill minnas att i ett ev de första tidningarna jag köpte skrev du något om att du satt på biblioteket och letade efter böcker med visor från din hemtrakt. Tänk att man kan minnas sådant förresten? Det var ju mer än fyra år sedan!
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by overkill »

Härligt, blir nog en Julklapp till mig själv!

Blev det nått av den där "rocklåten" som du snackade om, eller blev det endast visor?
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by retepnoslack »

Förmodligen är det samma samling utav visor, "Uy". Jag kommer inte alltid ihåg, vad jag har skrivit i "Noslack-Journalen", men antagligen är det samma antologi.

Det är en gråvit bok, ungefär trehundra sidor tjock med diverse bitar ifrån landskapet. "Brånasmen" hade en hel drös, men där hade ju Stellan Johansson, trubaduren ifrån Mellerud och släktingen till den nämnde, copyright. Så dessa kunde man ju inte låna. Fritz Gustaf (Som f.ö. varit visförfattare åt Ernst Rolf) hade också en del guldkorn, men dessa hade copyright Maggie Sundelöf, käringa hans, så det gick inte där, heller.

"Overkill", den nämnda låten kom med, men jag har blivit mer och mer osäker på, om man kan kalla den för rocklåt. Jag låter saken vara osagd. Jag återkommer med ett par smakprov, innan Lucia.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by retepnoslack »

Sådär. Nu har jag fixat ihop ett litet promoklipp med sju stycken korta smakprov utav skivans 20 musikspår.

Musiken har lätt EKO, då jag fick spela in promon i "Audiocity" via högtalarna, men originalet(Det som hamnar på den färdiga skivan) har BÄTTRE LJUD. Dock kan jag inte ansvara för, att jag sjunger falskt, ibland, ty det gör jag helt och hållet omedvetet och skulle kräva många timmars sånglektioner för att fixa till. Men, ni som köpt de två första skivorna har nog redan vant sig vid detta.

Dessa spår i promon äro:

Anna Fredolins tankar, Fritiof Viktorssons affärstripp, Ne'fför Reksväg 45, Skâtâ setter på la'gå'lstak, När locke' skruvas på, Rallarvisa och Varför är lyktorna tända mitt på dan?

Ladda ner via den här länken

http://dw3.convertfiles.com/files/05511 ... /promo.mp3
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by retepnoslack »

Jaha, nu var den länken död. Då får jag posta en ny. Den HÄR skall funka.

http://www.megaupload.com/?d=Y1SDKYLY
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by uy »

Hur mycket vill du ha för skivan?
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by retepnoslack »

Ja, vi kan väl säga hundratjugo kronor, frakt inräknat. Ni har på forumet får lite rabatt, då den, egentligen, kostar hundrafemton kronor (Utan frakt) på Konsum.

"Lommebôs" kostade lika mycket att spela in, som "Dôppekôpp och "Smerrgôs-bol" tillsammans.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by uy »

Så du får sälja den på Konsum också? kul! Hoppas inte alla följer Görans exempel bara, och ska höra den gratis Image
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by retepnoslack »

He, he, he! Nej, det får vi hoppas. Jag har inte hunnit fråga honom, om han skall ha ett exemplar. Men han är lite snål, ibland. Ändå tjänar han näst mest pengar på hela bygget (Chefen tjänar väl mest). Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by overkill »

Sådär, då är skivan beställd. Image Kanske denna skivan blir årets släpp? visserligen är konkurrensen ganska tunn för min del då det inte har släppts så många nya skivor som intresserat mig. Image Det är väl egentligen bara Iron Maiden´s "The Final Frontier" som kom i höstas. Äldre beganader skivor däremot köper jag konstant hela tiden. Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by retepnoslack »

...Och skivan är skickad, "Overkill". Det känns ju stort, att jag är en utav de utvalda "musikartisterna", som du köper. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by overkill »

Ja, du kan känna dig stolt, Retep Image Jag fick skivan igår. Har lyssnat igenom (nästan) hela alstret en gång och gillar det jag hör. En favorit efter första lyssningen är Oh, vad det är BRA med FRA (klockren titel Image, dock så tycker jag du kunde avslutat sista versen med ett "..hurra!" vilket ju hade passat både texten och dessutom rimmat fint hehe). Reksväg 45 samt den där sketchen (vad den nu hette) är också klockrena. Får återkomma med mer kommentarer senare. Enda minuset hitils är väl att vissa visor låter lite för lika, går i samma tempo och med snarlika komp/riff. Ett plus är dock det färgglada omslaget samt att den är snyggare gjord med tryck på CD´n och allmänt snyggare gjord helt enkelt. Musiken blir ju lika bra/dålig för det, men ett snyggt omslag förhöjer ju helt klart helhetsintrycket av en platta, tycker jag. Image
Last edited by overkill on 29 Dec 2010, 02:05, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Daschlânns-Karlssôns skiva: "Lommebôs".

Post by retepnoslack »

Du har slagit huvudet på spiken, "Overkill". Det hade passat ypperligt med en "hurra!" efter "Bra med FRA". Problemet var dock, att jag inte själv tänkte på det vid inspelningen.

Samma riff och tempo? Tycker du det? Jag tyckte jag hade varierat mej ganska så mycket. "Vårvisa ifrån Tisselskog" och "Jätepôjken" är polskatakt, "Oh, vad det är bra med FRA" och "Köpmannebrovisan" är stomptakt, "Skâtâ setter på la'gå'lstak" och "Det gamla trädet" är gångartakt, "Han klev in på Tösses mack" är (meningen, att vara) blues-takt, "Rallarvisa "är schottis, "Fritiof Viktorsson" är antingen Konga eller Cha-cha (Är osäker vilket) och "Flyg lilla maskrosfrö" byter t.o.m. takt mitt i visan ifrån vals till gångartakt.

Tack för berömmet, i alla fall, "Overkill"!

Post Reply