Skulle RetepNoslack kunna tolka Eddie?

Retep Noslacks tillhåll
Post Reply
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Skulle RetepNoslack kunna tolka Eddie?

Post by herrskogstrand »

De skulle vara roligt att höra RetepNoslack sjunga nån eddie låt på dalsländska naturligt vis Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Skulle RetepNoslack kunna tolka Eddie?

Post by retepnoslack »

Jo, det kunde, kanske, vara roligt att pröva på, men det är nog ganska hård copyright på låtarna och jag har nog inte råd, att betala in ett visst antal hundralappar till "Stim" (och då pratar jag inte om Stig Malms "rödstrumpor".)

Sedan har ju jag (Eller snarare psedonymen "Daschlanns-Karlssôn") nyligen spelat in en skiva för dyra pengar, så det lär nog dröja ett tag till nästa, herr Skogstrand.

Några små saker har slunkit igenom. På skivan: "Lommebôs" påstås figuren i cowboystövlar i låten: "Han klev in på Tösses mack"vissla på "Landlord Blues", som en viss herr Meduza gjort och spelat in och Olov Larsson i sketchen: "Tôrparkusiner, en sagolik afton" ifrån samma skiva står och sjunger några toner ur "Jag älskar dej" (Kalle Bandares stora hit) utanför fönstret på "Killingevål".

Underligt, att inte "Overkill" redan upptäckt dessa två detaljer. Han brukar ju hitta sådant. Image
Last edited by retepnoslack on 16 Jan 2011, 01:33, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Skulle RetepNoslack kunna tolka Eddie?

Post by overkill »

Haha. Ärligt talat så har jag inte lyssnat så många gånger på skivorna, så jag har faktiskt inte tänkt på det, dessa Meduza-relaterade ankedoter. Kul i vilket fall! Ibland tar ju detaljer tid att upptäcka, men ibland hör man ju dem nästan direkt. Har hört på plattorna ett antal gånger, men inte 10-15 ggr per platta. Lyssnar på ganska mycket annat också.

I övrigt kan jag bara instämma med trådstartaren. Men om det blir för dyrt är det ju förståeligt att det blir svårt att genomföra. Du kanske kan spela in nått och lägga upp här på forumet? alla möjliga cover-band och andra mindre band har ju spelat in eddie-covers och lagt upp, tvivlar på att dessa har pröjsat några avgifter. Anteman, Börje & The Lovers och allt vad de kallar sig.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Skulle RetepNoslack kunna tolka Eddie?

Post by ELN »

Kul med sånna där små "bonusar" Image
man kanske skulle hört någon av din musik Retep, vad tar du för en skiva nu igen? Image

Edit: Man gillar ju Dalslänskan med liksom, mor säger det att jag har en hybriddialekt mellan Bohuslän och Dalsland, vilket inte är så konstigt kanske med tanke på var man har sina rötter Image
Last edited by ELN on 30 Jan 2011, 19:33, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Skulle RetepNoslack kunna tolka Eddie?

Post by retepnoslack »

Jag tar hundra kronor för skivan plus en tjugelapp i frakt, "ELN". Jag skickar ett PM med min adress.

Ja, Strömstadsmålet skall visst påminna lite om Färgelanda-målet har jag fått för mej.

Jag har faktiskt inte varit i Strömstad, men jag har samtliga delar utav "Polisen i Strömstad" på DVD och där får man ju se mycket. Det verkar vara en otroligt fin sommarstad.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Skulle RetepNoslack kunna tolka Eddie?

Post by uy »

Jag har inte heller varit i Strömstad, men jag har löst flera böcker av Camilla Läckberg som utspelar sig i denna stad. Så jag kan hålla med RetepNoslack om att det är en fin sommarstad. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Skulle RetepNoslack kunna tolka Eddie?

Post by Evert Meduza »

RetepNoslack wrote:Jo, det kunde, kanske, vara roligt att pröva på, men det är nog ganska hård copyright på låtarna och jag har nog inte råd, att betala in ett visst antal hundralappar till "Stim" (och då pratar jag inte om Stig Malms "rödstrumpor".)

Sedan har ju jag (Eller snarare psedonymen "Daschlanns-Karlssôn") nyligen spelat in en skiva för dyra pengar, så det lär nog dröja ett tag till nästa, herr Skogstrand.

Några små saker har slunkit igenom. På skivan: "Lommebôs" påstås figuren i cowboystövlar i låten: "Han klev in på Tösses mack"vissla på "Landlord Blues", som en viss herr Meduza gjort och spelat in och Olov Larsson i sketchen: "Tôrparkusiner, en sagolik afton" ifrån samma skiva står och sjunger några toner ur "Jag älskar dej" (Kalle Bandares stora hit) utanför fönstret på "Killingevål".

Underligt, att inte "Overkill" redan upptäckt dessa två detaljer. Han brukar ju hitta sådant. Image
Jag har hört den när törparkusinen sjunger "Jag älskar dig", du har ju lagt upp den på youtube Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Skulle RetepNoslack kunna tolka Eddie?

Post by retepnoslack »

Jo, det stämmer! Avsnitten heter: "Trerätters middag2 och "En underbar afton" och är ämnade, som två stycken bonusspår på skivan, då det fanns en hel del tid över. Dock placerade jag inte dessa spår i slutet, utan mitt i.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Skulle RetepNoslack kunna tolka Eddie?

Post by hakan »

När jag läser rubriken tänker jag något helt annat än att Retep ska sjunga.

Jag tänker att det hade varit extremt intressant om han istället skulle TECKNA Eddie, t.ex. historien som Jungbocken drar när han ska berätta att några hade fått bensinstopp (har man råd att köpa BIL så har man råd att köpa beeenziin). Likadant med Sven och Jungbockens andra historier, "slå ner en dansk" t.ex.

Det kan bli en stor hit. Image
Last edited by hakan on 20 Apr 2011, 23:55, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Skulle RetepNoslack kunna tolka Eddie?

Post by retepnoslack »

Jag skulle försöka mej på detta under en kort period, men genomförde inte det hela, förmodligen p.g.a. samma orsak, som musiktolkningen.

Jag gjorde klart nästan en sida med Börje Lundin. Det är inte omöjligt, att jag publicerar den i "Noslack-Journalen" under titeln: "Sidor ur tecknarens skissbok".
Post Reply