Hårdrockarn som dammsugaragent. Del-1.

Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårdrockarn som dammsugaragent. Del-1.

Post by gammalhardrockare »

I många år så jobbade jag på olika färjor, ena året var det finlandsfärja, nästa Tyskland, Estland osv. Hade man väl fått in en fot så kunde man hoppa från rederi till rederi. Jag var rastlös av naturen så detta sätt att förtjäna sitt uppehälle passade mig utmärkt. Inte krävde det någon större tankeverksamhet heller, maten stod ständigt serverad i mässen dygnet runt och spriten kostade bara en symbolisk summa.
Man jobbade oftast två veckor, sedan var man ledig två veckor. Dessa långa ledigheter förde med sig att man kunde ha ett extrajobb hemma. Chansen till att tjäna stora pengar fanns alltså.

Våren 1989 bestämde jag mig för att pröva på något nytt under min ledighet. Under åttiotalet fanns det fortfarande människor som kunde leva på att resa land och rike runt och sälja allt från dammsugare till symaskiner och mattor.
När en mindre och helt okänd dammsugartillverkare annonserade efter försäljare i lokaltidningen så nappade jag direkt. Eftersom detta var åttiotal så gick det inte trehundra sökande på varje jobb vilket förde med sig att arbetsgivarna knappast kunde kräva att man skulle ha avslutad uinversitetsexamen i astrofysik och kvantmekanik för att få en anställning. Det låter kanske märkligt men under denna magiska tid så krävde man att t ex en städare skulle kunna städa, en kock skulle kunna laga mat och en murare skulle kunna mura. Om de kunde räkna ut arean av hypotenusan eller böja tyska verb var ointressant.

Vad de hade för krav för att få anställning som dammsugaragent vet jag inte. Jag fick dock jobbet på stående fot utan att ha någon erfarehet. Det var bara att skriva på anställningsavtalet och kvittera ut nycklar till bilen som jag skulle ha under mina resor.
Det var rena lurendrejeriet från början till slut. Dammsugarna var av bulgariskt och östtyskt ursprung och hade namn som "Planeta" och "Sturmheister".
Fick även med mig en bunt med färggranna och påkostade broschyrer att sticka under näsan på de potentiella offren. De var fulla med helt igenom påhittad teknisk data som egentligen inte sade något och texten lovade ett skinande rent hem utan någon som helst ansträngning. Bilderna visade leende hemmafruar med skinande vita tänder som öste superlativer över dessa dammsugare som förutom att ha gett dem ett renare hem även hade fått deras äkta män att äntligen se dem och uppskatta deras marktjänst i hemmet. Av kläder och frisyr att döma så hade fotografierna med största sannolikhet blivit tagna någon gång under sextiotalet i forna DDR. Dammsugarna kom från samma årtionde men hade fräschats upp och gav nu intryck av att vara retro. "Sextiotalet är det som gäller nu" skulle man upplysa kvinnorna om de såg en aning misstänksamma ut.
Jag fick också en snabblektion i hur jag tog upp beställningar osv. För varje hemmafru som jag kunde få att skriva på en beställning fick jag bonus. Hade de inga pengar så kunde företaget erbjuda dem att köpa dammsugaren på kredit. Lånevillkoren var om möjligt ett ännu större lurendrejeri och fick jag dem att skriva på dessa så var de i stort sett fast hela livet.

Den fasta och garanterade lönen var mycket dålig så det var bonusen man tjänade de stora pengarna på. Nöjet att få blåsa tuggummituggande hemmafruar fick man på köpet.
Jag fick också mitt försäljningsområde tilldelat mig. Jag ville naturligtvis ha Västsverige men det var upptaget. Jag fick istället Svealand. Kunde ha varit värre, kunde ha fått Norrland.
Man var ute på försäljningsresa hela veckan och kom hem på fredag kväll. Företaget stod naturligtvis även för boendet. Man fick ett häfte med kuponger som gällde som betalning på vissa utvalda hotell som fanns i de större orterna.

Nästa morgon gav jag mig iväg.
Jag minns det som igår. Det var en ljummen och solig majmorgon och vägen norrut bredde ut sig för mig och den Volvokombi som företaget stod för. Jag knäppte på radion och eftersom det fortfarande var åttiotal så blev man inte översköljd med idiotisk dagispop och enfaldig reklam för tvättmedel och bensinkedjor. "Take me down to the Paradise City" sjöng Guns´s Roses och jag visslade med.
Det var åttiotalets sista självande år, jag var tjugofem år men mörka moln började så smått torna upp sig vid horistonten. Mitt hår hade börjat glesna så smått och snart så skulle allting vara över. Nittiotalet skulle snart kasta sig över Sverige och svälja alla från min generation med massarbetslöshet, utförsäljningar av företag, internet, mobiltelefoner, EU, medelålderskriser och en musikalisk enfald som ingen tidigare skådat och som skulle sända kompanier av unga människor in i musikalisk analfabetism, en analfabetism som understöddes av reklamradio och korkade dokusåpor.
Men nu var det fortfarande åttiotal och en sista sommar låg framför mig innan allt skulle braka åt helvete. Jag var fortfarande ung och jag njöt av varje sekund.

Första staden som jag bestämde mig för att pröva lyckan i var Kristinehamn och jag svängde in vid det första större bostadsområde som dök upp efter att jag hade kört in i staden.
Parkerade och blickade ut över höghusen. Här fanns garanterat massor med försummade hemmafruar som bara väntade på att med hjälp av en Planeta eller Sturmheister få sina män att uppskatta deras gärning i hemmet.
Jag tog ut demonstrationsdammsugaren från bagagen och med orderblock, kreditavtal och broschyrer i innerfickan på kavajen och dammsugare under armen så styrde jag stegen mot det närmaste höghuset.
Det visade sig att jag var totalt värdelös som försäljare. Jag saknade fullständigt egenskaper som framfusighet och svada. Min förbannade blygsel satte som vanligt käppar i hjulet för mig.
-"Hej! Vill ni köpa en dammsugare?"
-"Nä."
-"Nehej, ja då får jag ursäkta för att jag störde."

På detta vis fick jag naturligtvis inte sålt några dammsugare lika lite som jag med blossande ansikte och stammande tal hade haft några framgångar med kvinnor i nyktert tillstånd. Spriten däremot hade dock haft en positiv effekt på mitt umgänge med kvinnor och fler än en gång så hade jag fått förbluffande vackra kvinnor på rygg med hjälp av rikliga mängder alkohol.
Efter en hel dag och utan att ha rott en enda affär i hamn så var jag tvungen att tänka igenom min situation. Jag kunde inte komma tillbaka utan att redovisa en enda såld dammsugarjävel och beslöt mig för att ge alkoholen en chans.
Tog in på ett hotell som tog emot mina kuponger och nästa dag så besökta jag stadens Systembolag innan jag startade min arbetsdag.

Jag köpte ett par helflaskor Explorer och tog mig ett par rediga tjotablängare när jag kom tillbaka till bilen. Alkoholen började omedelbart sjunga sin ljuvliga sång i mitt huvud, en sång som lovade mig allt vad livet hade givit alla andra och som gav mig självförtroende att möta mina medmänniskor.
Jag tog mig en sup till, startade bilen och körde iväg mot samma höghusområde som jag hade besökt dagen innan. Nu som en ny människa, en riktig stjärnförsäljare som skulle skänka företaget en aldrig sinande order av dammsugare och mig själv feta bonusar.

Efter en timma hade jag redan fått två kvinnor att teckna sig för Planeta och Sturmheister - åttiotalets garanterat effektivaste hjälpreda i hemmet!
Pengar hade de inga men vips så höll jag fram låneavtal från ett kreditinstitut som gav sken av att existera enbart för att hjälpa kvinnor i ekonomisk nöd.
Dessa låneavtal var speciellt utformade för hemmafruar och reklamfoldern som jag tryckte upp i ansiktet på dem använde sig utav samma färgnyans och logotype som vilken broschyr som helst från Oriflame och Avon. Det var t o m bilder på leende kvinnor med tusenlappar i ena handen och lyxversioner av hårfönar, dammsugare och brödrostar i den andra. Återbetalning och de skyhöga räntorna nämnde man bara i en pytteliten finstilt stil på en undanskymd plats i mitten av broschyren som jag snabbt bläddrade förbi.
-"Skriv bara på så levereras er dammsugare till er via posten på endast en vecka!"
För varje påskrift så gapflabbade jag av skratt på väg till nästa offer. Inom ett halvår skulle kronofogdar och inkassoföretag få bråda dagar i de områden jag besökte.
Så här roligt var det länge sedan jag hade haft.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Hårdrockarn som dammsugaragent. Del-1.

Post by errrol »

att man kan bli så lättlurad, ta lån av ett sånt företag...... Image men det var bra berättat iallafall, men du kankse inte skulle ha kört en bil i ett onykter tillstånd Image Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Hårdrockarn som dammsugaragent. Del-1.

Post by ELN »

Image
Post Reply