Hårdrockarn besöker Lappland.

Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårdrockarn besöker Lappland.

Post by gammalhardrockare »

I min ungdom så gjorde jag lumpen uppe i Arvidsjaur som kontorist. När de andra var ute och frös röven av sig ute i snödrivorna så satt jag inne i värmen på kontoret och hade det riktigt gosigt framför min skrivmaskin.
Nu när jag ser tillbaka så var det en riktigt härlig tid. Man hade gratis mat och husrum, behövde inte ta något ansvar alls och kunde lägga alla pengar på sprit och cigg. Jag hade varit förutseende och jobbat ihop en del stålar innan jag ryckte in. Jag tror jag var full fem dagar av sju. Nu kände jag för att återuppleva gamla minnen och samtidigt få uppleva midsommarfirandet i Lappland. Kunde vara kul som omväxling till alla dessa campingar på västkusten, Öland och Dalarna som man har vinglat omkring på i sina dagar.

En solig sommarmorgon packade jag bilen ute på parkeringen med allt nödvändigt som jag skulle behöva och drog iväg. Min plan var att jag skulle köra upp till Arvidsjaur på en dag, en nätt liten tripp på ca 120 mil eller något.
Några timmar senare passerade jag Orsa och Norrland tog vid. I Sveg stannade jag och käkade frukost och provianterade upp mig rejält på Systembolaget.
Solen strålade, det var över 25 grader varmt. Jag drog iväg på från Sveg och satte kosan norrut. George Thorogood stämde upp med sin härliga låt "I drink alone" från min bilstereo och han tillsammans med värmen inspirerade mig till att dra upp korken på en utav flaskorna som stod i systempåsen som jag hade ställt på framsätet intill mig.
Vad hindrade mig egentligen? Solen sken, rockmusik på radion och jag hade semester. Jag vred av kapsylen på den närmaste flaskan som råkade vara någon slags märklig sprit som hette "Negrita". Varför jag hade köpt den vet jag inte, kanske jag tyckte att den såg exotisk ut? Flaskan hade formen av en plunta och den låg bra i näven, jävligt fint grepp.
Jag tog en rejäl sup och svalde.
Spriten smakade fruktansvärt! Som en blandning av lacknafta och pjäxfett. Jag var helt oförberedd och satte i halsen, jag öppnade rutan, stack ut huvudet och spottade, fräste och hostade. Bilen vinglade betänkligt och det var tur att jag precis hade kört in i ett litet samhälle som hette Ytterhogdal och höll låg fart, annars vete fan hur det hade gått?
Invånarna som stod utanför den lokala tavernan tittade underligt på mig.

Vis av min erfarenhet så tog jag fortsättningsvis små klunkar, klunkar som jag sköljde ned med stora mängder Fanta. Efter ett tag så kändes inte smaken så framträdande längre. Jag satte på AC/DC i bilstereon och livet kändes härligt. Då och då tog jag mig en liten jävel ur flaskan och bilen susade fram på den nästan folktomma 110-vägen. Jag hade rutan nedvevad och en cigg i mungipan. Jag kände mig tuff, jag kände mig fri och jag kände mig som en tonåring igen!
Kan livet bli så mycket bättre egentligen? Jag tror inte det... Det enda som egentligen saknades var någon att dela detta med, en kvinna eller bara en god vän kanske.

I Vilhelmina hade jag dock blivit så pass packad att jag fann det lämpligt att ta en liten paus. Jag styrde in i centrum, parkerade och gick in och lade mig en stund i en park och sov. Jag vaknade inte förrän efter två timmar och nu var det bråttom! Jag ville helst vara framme i Arvidsjaur innan kvällningen.

Några timmar senare var jag framme i Arvidsjaur och jag checkade in på hotell Laponia. Om själva midsommarfirandet finns det egentligen inte så mycket att orda om, jag söp, söp igen och söp ännu mer.
Nä, det var på hemresan som det började hända grejer.

Jag drog iväg från hotellet tidigt på morgonen efter att ha intagit mitt alternativ till müsli - tre ordentliga kaffekaskar - och min mage var inte i den bästa formen efter alla dessa dagars stenhårt krökande. Det kändes som om en annalkande rännskita var på gång.
Mycket riktigt! När jag var någonstans strax utanför Dorotea så satte det igång på allvar och jag var tvungen att tvärnita med bilen och kasta mig ur och skita. Det smattrade och forsade ur röven. Helt plötsligt hörde jag människor gasta och vråla för full hals. Jag upptäckte att en morgonpigg familj som hade valt att inta sin frukost i sin trädgård hade blivit ofrivilliga åskådare till mina toalettbestyr. Jag flög upp och kastade mig in i bilen med byxorna nere vid knäna och drog iväg med en rivstart. Fan också!

Jag satt och körde med byxor och kalsonger nere vid knäna samtidigt som jag då och då sträckte mig efter en flaska med Brännvin Special för att ta en klunk. Skitdoften låg tung i bilen och jag bad till gud att jag inte skulle hamna i en poliskontroll. Snuten brukar vara på hugget efter midsommarhelgen.
Min berusning tilltog i samma takt som min magsjuka. Strax efter Östersund så var det färdigt igen. Jag tvärnitade på motorvägen och slängde mig ned i diket. Skiten sprutade åt alla håll och bilarna som körde förbi tutade och vinkade. Jag var dock i ett sådant tillstånd att jag knappt noterade detta, än mindre brydde mig.
När jag äntligen var färdig så försökte jag sträcka efter en gammal tom skräppåse med Ahlgrens Bilar som jag tyckte kunde fylla sin funktion som toalettpapper. Jag tappade balansen och ramlade baklänges, rullade runt och lyckades bli fullständigt insmord i ren avföring. Bilarna som blåste förbi tutade nu som vansinniga.

Jag lyckades ta mig tillbaka till bilen och fortsatte min hemfärd. Jag halsade sprit som en vansinnig för att stå ut med både mig själv och den tunga skitsky som fyllde bilen.
Magsjukan fortsatte och med jämna mellanrum så drog magen mycket smärtsamt ihop sig för att sedan tömma sig över mitt säte. Det rann avföring överallt och när jag hade nått Värmland så märkte jag ett klafsande ljud när mina fötter for över gas, koppling och bromspedal - "Det här är fan inte sant, det här händer inte mig"! Ylade jag för mig själv inne i bilen medans tårarna och skiten rann i en strid ström.

Otroligt nog så lyckades jag ta mig hem till Västkusten på en och samma dag! Jag är helt övertygad om att denna prestation borde vara något slags rekord av något slag, jag har faktiskt inte hört talas om någon som nästan har kört igenom ett helt land, stupfull och med brallor och bil full med avföring. Det kanske är något för Guinness Rekordbok?

Hur som helst så hoppas jag att ni har lärt er något av min lilla berättelse - magsjuka och bilkörning hör inte ihop.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hårdrockarn besöker Lappland.

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Jag tvärnitade på motorvägen och slängde mig ned i diket. Skiten sprutade åt alla håll och bilarna som körde förbi tutade och vinkade. Jag var dock i ett sådant tillstånd att jag knappt noterade detta, än mindre brydde mig.
När jag äntligen var färdig så försökte jag sträcka efter en gammal tom skräppåse med Ahlgrens Bilar som jag tyckte kunde fylla sin funktion som toalettpapper. Jag tappade balansen och ramlade baklänges, rullade runt och lyckades bli fullständigt insmord i ren avföring. Bilarna som blåste förbi tutade nu som vansinniga.
Det spelar ingen roll hur många gånger jag läser det här avsnittet, jag skrattar som en galning varenda gång.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårdrockarn besöker Lappland.

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Där ser man, detta är en utav de texter som jag skäms mest över och jag ångrar t o m att jag lade ut den på nätet men nu är det för sent, raderar jag den så dyker den lika förbannat upp någon annanstans. Jag vet för jag har försökt.
Överhuvudtaget så är de första prylarna som jag lade ut för ett par år sedan eller när det nu var något som jag önskar att jag hade ogjorda.



grovsnus
Helgfyllo
Posts: 78
Joined: 15 Oct 2004, 13:38

Hårdrockarn besöker Lappland.

Post by grovsnus »

Den här är en av mina favoriter, likaså med den om tjejen som såg ut som någon Boris, hahaha!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hårdrockarn besöker Lappland.

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Där ser man, detta är en utav de texter som jag skäms mest över och jag ångrar t o m att jag lade ut den på nätet men nu är det för sent, raderar jag den så dyker den lika förbannat upp någon annanstans. Jag vet för jag har försökt.
Överhuvudtaget så är de första prylarna som jag lade ut för ett par år sedan eller när det nu var något som jag önskar att jag hade ogjorda.
Vad är det som gör att du skäms över de texterna, är det innehållet som sådant eller något annat?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårdrockarn besöker Lappland.

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Nej, nej. Innehållet är helt ok, vissa av dem- speciellt de första jag skrev - är bara så oerhört dåligt och enfaldigt skrivna helt enkelt.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Hårdrockarn besöker Lappland.

Post by Jungbacka Erik »

Detta var det första jag läste av Gammal hårdrockare. Tror det var på forumhuset, eller så var det en länk jag hittade där. Hur som helst fick jag mig ett jävligt gott skratt Image
Post Reply