Förlossning, magpumpning och ett dop Del 3.

Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Förlossning, magpumpning och ett dop Del 3.

Post by gammalhardrockare »

-"Hej min pojke!" Sade min mor.
-"Har du något brännvin att bjuda på?" Undrade min morfar.
Trots att han var snart nittio år så var han pigg och alert och alltid sugen på en sup eller tio.
-"Så att det åtminstone finns någon anledning till att man har kommit hit. Jag avskyr kyrkor! Jag har egentligen viktigare saker för mig." Fortsatte han.
"Viktigare saker" är för min morfar att sitta och klippa ut tidningsartiklar som förebådar världens undergång. Han har samlat på sig hundratals med pärmar fulla med tidningsurklipp de sista tio åren. Så fort det är något nytt upplopp bland muslimerna i Frankrike eller devalvering på gång i Tyskland så får han vatten på sin kvarn och vid varje börsnedgång så ringer han till min mor mitt i natten och skriker om att han måste förnya sitt pass, hämta sina pengar i bankfacket och fly till en annan världsdel, helst Afrika som han av någon outgrundlig anledning tror har framtiden för sig. När regeringen beslöt att sälja ut SJ så var västvärldens undergång extra nära. Vi fick vi åka och hämta honom på Landvetters flygplats utanför Göteborg, då hade han redan hunnit köpa enkel biljett till Dakar och vi hade ett helvete med att få honom in i bilen och tillbaka till servicehuset.

Under protester från min mor så gick morfar och jag bakom kyrkan och tog oss några supar ur min flaska och sedan så var det dags att gå in, ceremonin skulle börja.
Annelie och jag stod framme hos prästen vid dopfunten, Jag räckte fram Sarah till prästen och han började droppa lite vatten på hennes hjässa och sade:
-"Härmed döper jag Dig till Sara, Charlotta F..."
-"Sarah med H!" Skrek jag.
-"Glöm inte H:et, det är viktigt! Jag vill fan inte se tramporglar och min gamla skolfrökens ansikte framför mig varje gång jag ska läsa gonattsagor för henne!"
Annelie gav mig en rasande blick som lovade tunga strykjärn och wokpannor i huvudet när vi kom hem.
-"Hrm... Kan jag fortsätta nu?" Viskade prästen.
-"Javisst, kör på!" Sade jag.
-"Härmed så döper jag Dig till Sarah, Char..."
-" Men hallå! Vänta lite nu!"
Min morfar hade ställt sig upp, fäktade med armarna och verkade allmänt upprörd.
-"Ni kan väl för fan inte döpa henne till Sarah? Det får mig att tänka på Norrland och gamla bysågar, dessa förbannade bysågar får mig i sin tur att associera till hyvelbänkar och då är ju inte steget långt borta till horhusen i Rotterdam! Där har jag fått både det ena och det andra och min avkomma ska fan i mig inte bli uppkallad efter någon jävla flatlus!"
Nu reste sig min mor upp och gick ut från kyrkan utan att se sig om. Hon hade fått nog.

Annelis far flög upp och hotade både mig och min morfar med stryk. Det började även mullra hotfullt från resten av Annelies släkt.
-"Nu håller ni käften båda två och låter prästen göra sitt jobb! Efteråt vill jag aldrig se någon från er tokiga släkt mer! Det är ju sjävla fan att ni har lyckats förgifta min släkt med era sjuka gener!"
Prästen gjorde sitt jobb, Sarah blev döpt och sedan så gick allihopa ut. Jag och morfar gick sist och när vi kom ut på kyrkogården åkta alla iväg i sina bilar. Annelie sade inte ett ljud, hon bara tog Sarah, hoppade in i bilen och drog iväg med en rivstart. Det skulle stunda hårda tider när jag vågade mig hem.
Jag och morfar stod kvar på parkeringen i fullt ösregn och tittade efter bilarna som åkte iväg en efter en.
-"Så här har det varit i hela mitt liv, det är lika bra att du vänjer dig."
Sade min morfar.
-"Du vet, fortsatte han, -"egentligen så består hela världen av idioter, ja förutom du och jag då förstås, men annars så finns det inte så mycket man kan göra. Det är bara att vandra på genom livet och inte låtsas om dem helt enkelt! Det är min filosofi."
-"Ja kanske det." Sade jag.
Sedan började vi sakta gå längs den regnblöta landsvägen mot stan.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Förlossning, magpumpning och ett dop Del 3.

Post by uy »

Det var en cool morfar, du hade.
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Förlossning, magpumpning och ett dop Del 3.

Post by Långis »

Haha, vilken historia! Det skulle man ha velat sett på riktigt, jag hade skrattat ihjäl mig!

Min morfar var enögd. Han hade förlorat ögat genom en inflammation av nåt slag och nu återstod endast ett stort rött hål där det högra ögat skulle sitta.
Han saknade dessutom ett finger efter en olycka med en vedkap, jag kan tänka mig att han utseende kunde skrämma folk som inte kände honom, men han var världens snällaste människa.
Tyvärr var jag rätt ung när han gick bort så jag hann aldrig riktigt lära känna honom, men minns hur han brukade sjunga "Jänta och Jag" och improvisera fram små historier för mig och min brorsa....
Jag hade nog världens lyckligaste barndom...
Last edited by Långis on 18 Mar 2005, 22:02, edited 1 time in total.
Post Reply