Del 2

Årets julkalender
Post Reply
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Del 2

Post by Jungbacka Erik »

Motorn startade genast och spann som en katt. Gunvald förklarade som vanligt att både BMW och Mercedes försökt kopiera allt i bilens motor och inredning men ingen hade ändå helt lyckats bygga en så fulländad bil. Fingal hade somnat i baksätet men vaknade då Gunvald försökte få i ettans växel. -Satans förbannade bilhelvete!! skrek Gunvald medan han med alla sina arbetarkrafter tog spjärn mot ryggstödet och försökte övertyga den skorrande växellådan att ta emot spaken. Efter en tids brytande och svärande fick han dock i växeln och sällskapet var äntligen på väg.

-Nu ska vi ha litet musik sa Gunvald och grävde i handskfacket bland mejslar och oljiga trasor efter kassetten med stort K: Demis Roussos, Forever and ever, som han hade köpt på Domus i Umeå 1973 då han besökte sin moster Sigrid. Bandet var så avmagnetiserat och brusigt att man hade svårt att höra vad den gamle greken sjöng men Gunvald kunde alla låtar utantill så han sjöng med så gott han kunde på ett språk som varken Fingal eller Kurt någonsin hört förut. -Rökverk! skrek Gunvald och Kurt förstod genast vad han menade. Gunvald rökte 120 cigaretter per dag och då dom tre färdades med bil hade det fallit på Kurts lott att rulla cigg åt honom då han omöjligen kunde stanna varje gång han blev röksugen.

Det var i mitten av juli och det började bli varmt i bilen fast klockan bara var sju på morgonen så Gunvald vevade ner rutan och stack ut armbågen. Han tände dagens tionde cigg och tänkte att livet nog var bra härligt då Fingal plötsligt knackade honom på axeln. -Vad är det nu då, fräste han och tittade på Fingal i backspegeln. Fingal satt bara på sitt vanliga sätt och tittade rakt fram. Jävla Fingal, tänkte han. -Är du hungrig? Fingal skakade på huvudet. -Törstig? Skitnödig? Pissnödig? Kåt? Fingal skakade fortsättningsvis på huvudet. -Men för helvetes jävlar Fingal vad är det? Nu började Gunvald tappa tålamodet på riktigt. -Har du glömt att lämna in skattedeklarationen? Är det din födelsedag? Ska du lobotomeras eller är sista dagen att överklaga beslutet att dra in din talpedagog?? Gunvald kände blodet rusa till huvudet och hans friska öga, det som inte var av porslin blev rödare och rödare. Jävla Fingal. Då tog Kurt till orda: -Fingal får inte sitta i drag för sin mamma.
- Men då får han väl för fan säga det då skrek Gunvald och vevade fast sidorutan så hårt att veven gick av. -Titta nu vad du gjorde, och din mamma har varit död i 15 år! Gunvald slängde den förkromade veven i handskfacket och tände en cigarett.
Efter ett par mil började Gunvald känna sig litet lugnare igen. -Är ni hungriga pojkar? frågade han.
-Jag börjar nog vara litet sugen sade Kurt. Fingal nickade.
-Vi är snart framme. Så fort vi fått husvagnen ska jag fixa käk till oss.

Efter tre timmars körande efter ringlande grusvägar var sällskapet äntligen framme. Husvagnen stod bakom ett uthus och den var precis så fin som den såg ut på annonsen. Gunvald steg ur bilen, hissade upp byxorna, rättade till den skitiga kavajen och tände en cigg. -Kliv ur bilen pojkar så ringer jag på. Han rättade till luggen med litet spott i näven och ringde på dörren. Då dörren öppnades höll han på att svälja cigaretten. Där stod det vackraste han någonsin sett. En kvinna i 50-årsåldern med en handduk virad om sin kurviga kropp. Gunvald stod förstenad och stirrade på hennes enorma byst och fick inte fram ett ljud. -Ursäkta min klädsel men jag stod i duschen sade varelsen. Gunvald fick inte fram ett ljud. -Vad gäller saken, frågade hon och rättade generat till handduken. Gunvalds hormoner hade vaknat till liv efter 25 års dvala, men efter stor möda och ansträngning fick han fram ett ord: -Husvagn... -Jaha, ni är här för husvagnen. Ett ögonblick ska jag hämta min man. Hon vände om och gick med vickande höfter in i huset och hämtade sin man Bengt. Bengt var en späd liten 60-årig gubbe på högst 55 kg iklädd ett för litet blåställ och träskor.
Vad fan kan hon se i den lilla räkan hann Gunvald tänka innan mannen sträckte fram sin magra hand. -Bengt, presenterade han sig. -Gunvald. Ja vi skulle se på husvagnen. -Det ska ni visst det, sade mannen och gick före på sina magra ben. Vilken jävla pajas tänkte Gunvald.
Post Reply