Nya Zeebras - de okända låtarna?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Evert Meduza »

http://luftkaffe.se/index.php?option=co ... omment-735

Ännu mer mystik nu

EDIT: Såg att ni redan visste det Image
Last edited by Evert Meduza on 31 Dec 2011, 15:56, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Evert Meduza »

Kanske lite onödig fråga detta, fast är det någon mer än jag här som tror att det är Errol som spelar gitarr på "Memphis Tennessee" då vi vet att han spelar dragspel på "Capri".
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

Jag har varit och tittat i Thomas Ljungqvists gamla studio, har hittat en skiva till som han bränt ut med låtar från Nya Zeebras: "Egna produktioner", en kassett märkt Zeebras 1977 och ett flertal namn.
Jag är nåt på spåren nu, ska ringa några samtal till efter nyår så ska jag nog ha löst detta mysterium.

Nya zeebras är för övrigt märkt 1984 med någon låt inspelad i augusti 1990.
Tyvärr fanns ingen master kvar. De är inspelade på rullband innan studion öppnade och några sådana verkar inte ha sparats.
Last edited by Långis on 31 Dec 2011, 16:13, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Evert Meduza »

Långis wrote:Jag har varit och tittat i Thomas Ljungqvists gamla studio, har hittat en skiva till som han bränt ut med låtar från Nya Zeebras: "Egna produktioner", en kassett märkt Zeebras 1977 och ett flertal namn.
Jag är nåt på spåren nu, ska ringa några samtal till efter nyår så ska jag nog ha löst detta mysterium.

Nya zeebras är för övrigt märkt 1984 med någon låt inspelad i augusti 1990.
Tyvärr fanns ingen master kvar. De är inspelade på rullband innan studion öppnade och några sådana verkar inte ha sparats.
Låter spännande, lite mer klarhet om vissa grejer kan vi hoppas då Image
Last edited by Evert Meduza on 12 Jan 2012, 21:03, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Intessant Långis, gräv vidare!

Väldigt synd att mastern är borta/kastad om det nu stämmer.

Hmm, kan låten som är inspelad 1990 vara den med Stefan Sedvallson tro.
Last edited by overkill on 12 Jan 2012, 21:03, edited 1 time in total.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by sten1972 »

Rullbanden kan mycket väl finnas kvar även om dom inte fanns i studion. Sådana band brukar man arkivera på ställen som är mörka och svala. Kan ju t.e.x ligga i någon källare.
Ge inte upp hoppet om dom!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

Evert wrote:http://luftkaffe.se/index.php?option=co ... omment-735

Ännu mer mystik nu

EDIT: Såg att ni redan visste det Image
Det är spekulationer än så länge. Jag försöker hitta källan till detta för att kunna bekräfta.
Att nya zeebras skulle finnas på kassett har jag heller inte funnit några belägg för.
muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by muh1976 »

har ni någon mer info om zeebras som man bör veta
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Hur gick det med det här Långpanna, fick du fram nån mer info om detta?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

Overkill wrote:Hur gick det med det här Långpanna, fick du fram nån mer info om detta?
Nej, nu har jag tömt ut de flesta av mina källor och ingen tycks veta något om detta.
Ett mysterium.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by retepnoslack »

Nu har jag äntligen hört hela skivan. "På Capri" tror jag är en typisk traditionell melodi. "Nocturne" är givetvis skriven utav självaste Evert Taube.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Capri är enligt uppgift skriven av en Wilhelm Grosz, och är en gammal melodi.

Jag uppdaterade 1:a inlägget i denna tråden med en liten lista & sammanställning över vad som framkommit hitils.

Jag efterlyser bl.a - igen - vem som gjort låtarna i En Dröm, Movie Love och I´m Ready. Alltså om de är Eddies egna låtar,
covers eller vad de nu är för nått.
Last edited by overkill on 11 Nov 2012, 13:14, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Långis wrote:Jag har varit och tittat i Thomas Ljungqvists gamla studio, har hittat en skiva till som han bränt ut med låtar från Nya Zeebras: "Egna produktioner", en kassett märkt Zeebras 1977 och ett flertal namn.
Jag är nåt på spåren nu, ska ringa några samtal till efter nyår så ska jag nog ha löst detta mysterium.

Nya zeebras är för övrigt märkt 1984 med någon låt inspelad i augusti 1990.
Tyvärr fanns ingen master kvar. De är inspelade på rullband innan studion öppnade och några sådana verkar inte ha sparats.
Kanske lite sent påkommet, men vad var det för namn som förekom? Med tanke på att du skriver "..och ett flertal namn". Man kunde ju kanske söka lite på namnen och se om man hittar nån info om dem.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

overkill wrote:
Långis wrote:Jag har varit och tittat i Thomas Ljungqvists gamla studio, har hittat en skiva till som han bränt ut med låtar från Nya Zeebras: "Egna produktioner", en kassett märkt Zeebras 1977 och ett flertal namn.
Jag är nåt på spåren nu, ska ringa några samtal till efter nyår så ska jag nog ha löst detta mysterium.

Nya zeebras är för övrigt märkt 1984 med någon låt inspelad i augusti 1990.
Tyvärr fanns ingen master kvar. De är inspelade på rullband innan studion öppnade och några sådana verkar inte ha sparats.
Kanske lite sent påkommet, men vad var det för namn som förekom? Med tanke på att du skriver "..och ett flertal namn". Man kunde ju kanske söka lite på namnen och se om man hittar nån info om dem.
Jag skulle få en kopia av dessa av Stefan i studion-
Var stressad när jag var där och gick igenom några hundratal kassetter i lagret så anteckningarna glömdes bort.

Ska höra av mig till honom inom kort och be att få kolla igen.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Aha Ok. Hoppas på lite mer lycka denna gången då. Det bör ju handla om åtminstonde 2 personer till, dvs de som utgör den manliga och kvinliga sångaren, men sen kan där ju finnas ex antal okända musiker med också såvida inte sångarna är både och så att säga.
Last edited by overkill on 08 Dec 2012, 13:17, edited 1 time in total.
Post Reply