Nya Zeebras - de okända låtarna?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

De namn som fanns var samtliga kvinnonamn och det var lite osäkert om de hörde till just Nya Zeebras då kassetten var nån form av blandband.
Men jag ska nog lösa det hela.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Aha Ok. Ja du får lycka till i vilket fall. Den okända manliga sångrösten kan ju tillhöra Ljungqvisten själv också.

Han hade ju själv varit med i ett band som kallades Zeebras. Faktum är att de flesta producenter är nån form av
musiker i botten, det krävs nog mer eller mindre när man är producent. och just i Thomas fall vet vi ju att han
även körade och spelade nått instrument på West A Fool Away. Så han kan med andra ord i princip både sjunga och
spela allehanda saker på Nya Zeebras, teoretiskt sett.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

Sen var ju Zeebras ett av Ljungqvists band, så han är säkerligen med på denna skiva på ett eller annat sätt, förutom producering.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by retepnoslack »

Texten till "På Capri" är skriven utav Jimmy Kennedy, har jag fått reda på. Den översattes till svenska och sjöngs utav: Sven-Olof Sandberg.

Det var på Capri vi mötte varandra,
jag minns det än som det vore igår.
Då bland mimosor jag såg henne vandra,
i Italiens blommande vår.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Långis: Ja, och det var precis det jag konstaterade i inlägget innan ditt. Inget illa menat men ibland får man lätt känslan av att du inte läser färdigt andras inlägg och/eller upprepar det andra redan skrivit men utan att tillföra nått nytt. Copycat?
(Nu syftar jag inte enbart på det här tillfället, det finns fler tillfällen också) -:)

Hur som helst så hoppas jag att du kanske kan luska fram nån mer info kring denna suspekta inspelningen.

Retep, intressant info kring låten, den här versionen på Nya Zeebras heter dock bara Capri (och inte På Capri) och är instrumental, innan den övergår i Beatles-låten And I Love Her (de ligger ju i samma spår på albumet). Det är säkerligen samma låt i grunden, men Wilhelm Grosz ska vara upphovsmannen i just detta fallet eftersom det var han som gjorde musiken.
Trevlig låt för övrigt.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

overkill wrote:Långis: Ja, och det var precis det jag konstaterade i inlägget innan ditt. Inget illa menat men ibland får man lätt känslan av att du inte läser färdigt andras inlägg och/eller upprepar det andra redan skrivit men utan att tillföra nått nytt. Copycat?
(Nu syftar jag inte enbart på det här tillfället, det finns fler tillfällen också) -:)

.
Jag läser och modererar på flera forum varje dag, detta samtidigt som jag pysslar med mina egna IRL-projekt. Det finns varken tid eller anledning för mig att göra annat än att skumläsa.
Jag läser början och slutet på längre inlägg. Är det ett regelbrott som jag behöver sätta mig in i lägger jag lite mer tid på inlägget. Stör det dig är det bara att ignorera.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Jag ignorerar per aoutomatik allt som inte intresserar mig, i detta fallet sa jag det bara då jag noterat detta vid ett flertal tillfällen.
Du borde hålla isär moderator-rollen och den vanliga inlägg-skrivar-rollen lite mer samt kanske skriva i färre forum om det nu tar
så mycket tid. Har man inget vettigt att skriva är man inte med i leken riktigt och bör avstå från att skriva. Det är min åsikt i alla fall.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

Att inte skriva går inte för sig då det är dåligt för postcounten ;)
Min moderatorsroll har ingenting med meduzaland att göra och jag betraktar debatterna på Flashback som viktigare att sätt sig in i. Vad- och hur jag skriver är dock helt min ensak och undanber mig härmed alla former av råd om detta.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Ja, encounter-posten är viktig. Flest meningslösa inlägg vinner :)
Visst, det är säkert så att annat är viktigare. Men om man inte riktigt har tid till annat, mindre viktigt, gör man nästan mer skada än nytta genom att svamla, upprepa inlägg och bitvis verka allmänt oinsatt.
Anledningen till att jag överhuvudtaget tog upp det är bara för att det är lättare för andra att hänga med i vad som sägs om inlägen är lättlästa och utan upprepningar. Visst är det din ensak hur du skriver, det här som sagt inget illa ment. Jag menar bara att du kanske borde fundera över hur du skriver, om du sen inte vill ha råden är det ditt problem. Hade jag fått dylika råd hade jag i varje fall tänkt över dem och tagit mig en liten funderare.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

Dags att bumpa denna då. I kommentarerna till 2I en dröm" på Youtube träder en av textförfattarna fram. Låten skrevs 1977 av Lennart Hejdenberg och Tomas Ljungkvist. Jag försöker få tag på Hejdenberg för att luska ut mer.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Sedär, äntligen lite info om denna låten som vars låtskrivare för oss hitils har varit helt okända.
Finns det nån låt med titeln "2I en dröm" (?) på youtube alltså? jag fann inget vid en sökning, men hur som helst mycket trevligt med den hitils framkommna infon, en spännande fortsättning lär förhoppningsvis följa ;-) bra jobbat kamrat ;-)

Jag hade gissat på att det var Errol som skrivit den, låter ju faktiskt delvis i alla fall som om den skulle kunna vara gjord av honom, speciellt textmässigt. Skivan innehåller ju dock faktiskt bara covers och de låtarna som vi vet är eddies är som bekant nyinspelningar av utgivna låtar. Så att även I en dröm är en cover är väl inte jätteförvånande egentligen.

Då återstår väl egentligen bara ???-tecknen kring bonus-låtarna Movie Love & I´m Ready, mest troligt är väl de också covers då kanske.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

ehum. Tvåan ska alltså inte vara där. Det var jag som skrev lite för snabbt. :D

De ska ha spelat in den på 70-talet och kanske var det det bandet jag hittade när jag grävde runt i Ljungqvists gamla studio. Han hade dock ingen info om hur och när Eddies version spelades in.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Kan du tänka dig att länka till den exakta videon på youtube?
Denna personen kan möjligen inte vara samma som sjunger på de låtarna med en okänd manlig röst?

Vi vet med ganska stor säkerhet att låtarna är inspelad runt 1984-85 enligt tidigare info i denna tråden och i linje med vad vi (och jag) har trott hela tiden, så mest troligt är I En Dröm från samma session.
Enda undantaget är Hey Girl med Stefan Sedvallson på sång som troligen är inspelad på 90-talet samt och sen återstår som sagt flera ???-tecken kring bonuslåtarna.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Evert Meduza »

overkill wrote:Kan du tänka dig att länka till den exakta videon på youtube?
Denna personen kan möjligen inte vara samma som sjunger på de låtarna med en okänd manlig röst?

Vi vet med ganska stor säkerhet att låtarna är inspelad runt 1984-85 enligt tidigare info i denna tråden och i linje med vad vi (och jag) har trott hela tiden, så mest troligt är I En Dröm från samma session.
Enda undantaget är Hey Girl med Stefan Sedvallson på sång som troligen är inspelad på 90-talet samt och sen återstår som sagt flera ???-tecken kring bonuslåtarna.
http://youtu.be/PG3Gsbe6Ato" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är den.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by ELN »

Oj! Kul med uppföljning. :)
Post Reply