Nya Zeebras - de okända låtarna?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Just det, på den här suspekta skivan finns ju ett antal låtar som ingen tycks veta vem det är som har gjort, om det är Eddie´s egna, covers eller vad det är.

Därför är väl den här tråden egentligen meningslös - men OM nån vet vilka det här, kliv ut ur garderoben och skriv här! Om det är covers kanske nån känner igen någon och vet vilken det är. Om det är Errols egna låtar blir det väl nästintill omöjligt att få reda på vilka upphovs-personerna är (såvida man inte sitter på svåråtkomlig inside-info).

Låtarna det gäller är:
Nocturne - Öppningsspåret på skivan som är en instrumental historia. Jag tycker mig känna igen delar av låten (??) men kan inte placera den och kan lika gärna ha snurrat till det och förväxlat den med nån annan liknande låt. Tycker det låter lite som en melodi som skulle platsa i en film av nått slag, kanske är nått liknande (eller samma) jag tänker på.

Words - Enligt John-Johns sida är detta F.R. Davids låt, men jag tvivlar. Inte alls speciellt lik, och David har inte skrivit låten själv heller. Låten på Zeebras är mycket lugnare, Davids går i ett helt annat tempo (snabbare) och texten stämmer inte överens heller speciellt bra. Jämför själva:
http://www.youtube.com/watch?v=yHeseOjdgZI

I En Dröm - Kanske den svåraste låten att placera. Om jag får gissa är låten skriven av ingen mindre än Errol Leonard Norstedt men jag vet inte? texten låter som att det skulle kunna vara hans i alla fall...

Capri - En instrumental bit före Beatles-låten (de är ihopbakade till ett spår). Kan ju möjligen vara nån Beatles-låt även det här men det är inget jag känner igen alls...dock så är ju Beatles-låten "And I Love Her" ganska okänd även i Beatles-sammanhang. Den är från i början (ganska tidigt) av gruppens karriär om jag förstått det rätt och var aldrig i närheten av att bli nån av deras största hittar. Fin låt är det i alla fall. Hur som helst - Capri kanske möjligen kan vara nån annan tidig, mindre känd Beatles-låt eftersom de ligger i samma spår också.. det låter ju dock inte som nån typisk Beatles-låt men vem vet? Beatlarna gjorde ju några få instrumentala låtar och detta kankse är en av dem som Eddie har förvaltat? Image

De resterande låtarna är det väl inga större ?-tecken kring vad jag vet, inte vad gäller kompositörerna i alla fall.

Johns-Johns sida om skivan:
http://www.angelfire.com/ut/johnjohn/emzeebras.html
--------------------------------------------------------------------------------

Nocturne (Evert Taube)****
Wherever I Lay My Hat (Marvin Gaye, Norman Whitfield, Barrett Strong)*
Words (Bee Gees)*
Dancing In The Dark (Bruce Springsteen)**
I Don`t Love You Anymore (Eddie Meduza)*
I En Dröm *
Capri (Wilhelm Grosz) ****/ And I Love Her (John Lennon, Paul McCartney)*
Sad Songs (Elton John, Bernie Taupin)*
Memphis Tennessee (Chuck Berry)**
Hey Girl (Eddie Meduza)***

[Bonuslåt 1] Movie Love**
[Bonuslåt 2] I´m Ready**


* = Eddie på sång
** = Okänd sångare
*** = Stefan Sedvallson på sång
**** = Instrumentalare


De största frågetecknen som kvarstår är alltså, vad I En Dröm är för en låt? Eddies egen, nån annans eller nån cover?
En teori kan ju vara att det är nån annan som skrivit den, men att personen som skrev den kanske inte har spelat in den, vare sig själv eller med nån annan, eller i varje fall inte fått den utgiven. En okänd låt av en okänd artist/låtskrivare helt enkelt och därmed en form av cover, men som är väldigt svårt att veta eftersom den kanske inte existerar som låt med nån annan artist förutom i denna versionen då.

Sedan är ju "bonuslåtarna" också ett mysterium, vad är det för låtar? klart är ju i alla fall att Eddie tycks köra på Movie Love och möjligen I´m Ready också, och att tjejen som sjunger troligen är samma som hörs vagt i bakgrunden på Nocturne. Så låtarna hör ju helt klart till inspelningen men vad det är för låtar är oklart, likaså vilka de okända sångarna är (och övriga medverkade musiker etc).
Den manliga sångaren på Dancing In The Dark & Memphis Tennesse är också ett mysterium, vem är han?

Om nån vet nått, skriv i tråden!
Last edited by overkill on 11 Nov 2012, 13:29, edited 7 times in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by uy »

Words är en cover på Bee Gees
http://www.youtube.com/watch?v=M92QzPjg ... re=related
Anledningen till att det står F.R. Davids på andra sidor är nog för att de blandat ihop låtarna, då dem har samma namn.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Ja just det.. har nog hört detta förut, men glömt det. Man hör direkt att det är Bee Gee´s låten, inget tvivel om det. Tackar för upplysningen uy Image
Då kan vi stryka en låt i alla fall.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by ELN »

Och var kan man få tag i, och höra dessa fina bitar?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by E-M »

Bra jobbet, GJ! Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by E-M »

ELN wrote:Och var kan man få tag i, och höra dessa fina bitar?
Jag kan skicka de till dig om du vill. Fast jag har nog inte din msn. Men du kan PM:a mig eller skriva din mailadress i tråden så kan vi fixa det.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by ELN »

Ja gärna ett PM står att läsa till dig nu.

Annars kan du kika här:
http://meduzaland.suddenlaunch3.com/ind ... ername=ELN

Eller så skriver jag här: d_bosson@hotmail.com
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Bra jobbat Gitarr Johnny! du är verkligen något av en mästare på att luska rätt på orginal-versioner av covers Image i och Eddie-sammanhang verkar det finnas en hel del att gräva i. Ska leta rätt på mp3:s av dessa låtar vid tillfälle.

Det enda ?-tecknet som kvarstår är angående I En Dröm...men nån gång ska väl sanningen uppenbara sig kring denna låt också.
Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Hela sannnigen & därmed all info kring skivan är ju döljd i dunkel, tyvärr. Finns väldigt många obesvarade ImageImage-tecken.

Först det första så dök den ju upp först efter Eddie´s död, som hemma-gjord CD-R i liten upplaga (tror det var 300 ex eller liknande). Dock snyggt gjord med omslag, tryck på skivan osv. Före dess verkar ingen ha hört talas om den. Eddie nämnde den aldrig vad jag vet och som sagt ingen annan verkar ju känna till den (??). Enligt uppgift så ska Thomas Ljungqvist ha gjort de här CD-R plattorna efter hans Eddie´s död och sålt och/eller gett bort dem till diverse människor, men om det stämmer vet jag inte. Det är i vilket fall han som producerat skivan.
Han var ju även med på West A Fool Away som ljudtekniker/producent (eller om det bara var det ena av det, minns inte exakt).

Jag har en kopia av bootleg-CD´n och den lilla infon som står på den är följande (det står tryckt på själva skivan):

Låt 1-9: Inspelat & mixat i Studio Ronka av Thomas Ljungqvist. Inspelning av Hey Girl gjord i Östersund med Stefan Sedvallson sång.
Efter Capri / And I Love Her står även inom parentes: Dragspel Eddie.

Vilka Nya Zeebras är/var står ingenstans men jag gissar att det kanske bara är ett namn som Eddie eller nån annan hittade på. Det måste ju inte ha varit en grupp. Stefan Sedvallson är också ett okänt namn. Det kanske är Eddie som spelar allt på skivan men eftersom den ändå låter lite annorlunda och har ett typiskt 80-tals sound känns det inte omöjligt att han skulle kunna ha fått hjälp från nån/några, förutom av Thomas då.
Vidare så sägs ju skivan även finnas på LP i 50 ex och enligt ett rykte skulle de ha delats ut på en fest. Vilket bolag som skulle släppa skivan och varför det inte blev nått med det är en annan stor fråga.

Det finns ju 2 bonus-låtar också, som inte är med på bootleg-CD´n. Movie Love & I´m Ready. Det är nån tjej som sjunger på dessa men det låter som att Eddie körar på Movie Love men jag vet inte säkert. Har heller ingen aning om dessa låtarna hör till skivan, är inspelade i samma veva eller ens vad det är för nått. Men de borde höra ihop då ljudbilden i alla fall är samma/snarlik.

Krångligt? det är bara förnamnet.. Image Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by E-M »

Jag har alltid trott att det är ett band som Eddie har hjälpt eller bara medverkat för skojs skull. Jag tror inte det är Eddie som gör allt. Eddie sjunger ju några låtar men sedan är det ju andra som körar och sjunger också bl.a. den där bruden.

De här låtarna är ju Eddie som sjunger:

*Wherever I lay my hat
*Words
*I don't love you any more
*I en dröm
*And I love her
*Sad songs

De här sjungs inte av Eddie:

*Dancing in the dark
*Memphis Tennessee
*Moive love
*I'm ready
*Hey girl

De här är instrumentala:

*Capri
*Nocturne

De här tror jag mig kan höra att Eddie körar i:

*Movie love
*I'm ready

Hade varit väldigt roligt att få mera information om denna plattan, just eftersom den är så annourlunda.

Edit: Kan vara samma dam som sjunger "Movie love" och "I'm ready" som "körar" (eller vad det heter) i den instrumentala låten "Nocturne".

Edit igen: Eller är det bara en flöjt och ingen alls som "körar" i Nocturne? Eller är det både och?
Last edited by E-M on 11 Apr 2009, 23:08, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Det här blir bara rörigare & rörigare Image

Intressant det där med Klådfinger. Den där sångaren borde ju vara samma person, vore ju högst osannolikt om det inte vore så.
Kan inte nån kolla om det går att kontakta bandet och/eller Stefan och höra med honom om han vet nått om skivan?
Kanske Långis känner till bandet då han är från dessa trakterna?

Ett annat frågetecken som uppstår är när Hey Girl är inspelad. Den är ju inspelad i Östersund (antagligen i Thomas egen studio, då han hade en sådan där).
Om låten spelades in 1985 och om vi förutsätter/antar att Klådfinger existerar idag, så borde ju denna stefan vara i 40-års åldern eller så idag. Om han var kanske 20 år 1985 är han alltså 44 bast idag. Därav tanken att låten kan vara inspelad på senare år och Stefan kanske bara är i 25 års åldern eller så idag. Kontentan är alltså att det finns en möjlighet att Hey Girl kanske inte hör till orginalspelningen utav plattan eller var en ofärdig låt som han (Thomas) slutförde först efter Eddie´s död och i samband när han började disribuera skivan.
Allt det här är förstås bara vilda spekulationer, tankar och gissningar så ta inget bokstavligt.

Jag har aldrig hört Thomas sjunga vad jag vet så jag vet inte hur hans röst låter. Jag tror iof han körar på West A Fool Away på några låtar (har inte skivan framför mig nu), men då ihop med Eddie, Thomas Witt och kanske nån till så det är ändå omöjligt att höra
vilken röst som är vems. Däremot så vet jag att Thomas ska ha haft en studio i Östersund under många år men jag tror bara han var just studioägare, producent och ljudtekniker. Inte sångare eller musiker egentligen.
Last edited by overkill on 12 Jan 2012, 21:00, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Hoppas du får nått svar Gitarr-Johnny! håll oss uppdaterade Image
Annars kanske som sagt Långis kanske kan försöka luska lite ?

Thomas Ljungqvist dog f.ö. för ett antal år sedan (dock efter Eddie) så av honom blir nog svårt att få nån info av.

För att reda ur det där med hans medverkan på West A Fool Away så var han inblandad i den skivan en hel del.
Såhär står det på omslaget:

Producerad av Eddie Meduza, Thomas Witt och Thomas Ljungqvist. Sen så spelar han Sax & Keyboards på Hey Girl, Hold Your Fire, Punkarn å Raggarn och Skarapersiflage. Han körar även på Hey Girl & Hold Your Fire, samt var tekniker, och han mixade även skivan tillsammans med Eddie.

Vem vet - det kanske fanns en annan version av Hey Girl som inte blev klar då 1984-85, som han slutförde senare med just denna Stefan på sång då.
Är kanske väl långsökt men inte osannolikt eftersom den låten är inspelad i Östersund och inte i Studio Ronka, och denna Stefan verkar ju komma från just det - Östersund, där Thomas ska ha haft sin studio.

Vilka de andra sångarna är har jag ingen aning om, känner inte igen nån av dem...
Det låter faktiskt som det är en tjej som körar svagt i bakgrunden på Nocturne, har faktiskt inte tänkt på det innan. Fin låt, som man, eller i alla fall jag då inte lyssnat på så mycket eftersom det känns som att den aldrig riktigt kommer igång, och fungerar mer som ett långt intro till övriga skivan.
Rösten som körar låter dessutom väldigt lik rösten som sjunger på Movie Love & I´m Ready så det borde vara samma röst, vem den nu tillhör. Hoppas denna Stefan svarar och kan reda ut åtminstonde några frågetecken.
Finns ju väldigt lite att gå på överhuvudtaget kring denna mystiska inspelningen.

Det jag vill veta främst är nog om varför skivan aldrig blev släppt (om det var meningen överhuvudtaget), vem eller vilka som skulle gett ut den osv. Var det bara grej inspelad mest på skoj som sen glömdes bort? var den för dålig? kanske CBS dissade den? Eddie ville inte ge ut den ? rättighetskrångel? krångel med eventuella musiker och övriga medverkande på skivan?

Som sagt: det finns väldigt många ?-tecken men väldigt få svar.
Last edited by overkill on 12 Jan 2012, 21:00, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by E-M »

Om vi har riktigt tur kanske det står något om plattan i den kommande boken eller nämns i filmen. För Bo som har skrivit boken och gänget som håller på med filmen har nog gjort stora efterforskningar. Kanske har de kommit över info om Nya Zebrass-plattan?

Annars står allt hopp till den där Stefan. Det är bara att hålla tummarna att det är just den Stefan och att han kommer ihåg något om plattan, om det nu är honom.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

E-M:
Japp, jag håller med dig angående "gruppen" Nya Zeebras . Det står ju på skivan "Nya Zeebras Featuring Eddie Meduza" så man antar/tror ju att det är en grupp som Eddie gästade och spelad in ett gäng låtar med.
Det är det självklara intrycket.

Men eftersom det inte finns någon som helst info om Nya Zeebras, vilka de var, hur länge de fanns eller någon annan information överhuvudtaget förutom namnet i sig så börjar man ju undra. Därav tanken att det kanske är nått påhittat av Eddie, eller möjligen av Ljungqvist.
Eddie hittade ju på namn till allt möjligt, sina egna figurer och allt möjligt annat så därför tänkte jag att det här kan lika gärna vara ett figurerat namn likväl som nått annat. Men återigen så har jag noll belägg för det jag skriver, bara gissningar. Image

Men som jag skrev innan också så känns det inte osannolikt att andra musiker medverkar med tanke på den lite udda ljudbilden/produktionen. Inget annat med Eddie låter såhär Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by E-M »

Overkill:

Jo det kan ju vara något projekt av Eddie också. Fast då undrar man ju var den där damen och de andra sångarna/musikerna kommer in. Om det hade varit något Eddie hade hittat på borde det inte vara så många andra inblandade, tror jag Image

Jag får en känsla av att det är något litet lokalt band (hobby musiker) som Eddie har hoppat in och hjälpt/medverkat. För det är något jag mycket väl tror att Eddie skulle kunna ha gjort. Han brydde sig nog inte om, om plattan sålde bra eller inte. Han tyckte kanske bara det var roligt att få göra något lite annorlunda och bidra.

Fast din teori kan ju också stämma, Overkill. Det tål att sägas igen: Det hade varit roligt att få fram mera info om denna skivan. Finns så många frågor man vill ha svar på Image
Last edited by E-M on 12 Apr 2009, 15:28, edited 1 time in total.
Post Reply