Nya Zeebras - de okända låtarna?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by herrskogstrand »

Last edited by herrskogstrand on 14 Jan 2011, 17:06, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Evert Meduza »

Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Evert Meduza »

Någon som har låtarna som Errol gjorde med "Nya zeebras"? I så fall så undrar jag om jag kunde få dessa, kanske en nerladdningslänk eller så tar vi't via PM Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by BOB-blommorobin »

Tror inte de vill att de ska spridas, så man får respektera detta.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

Jag har efter påminnelse nu lagt in artikeln om Nya Zeebras tillsammans med den info jag lyckats luska ut
http://luftkaffe.se/index.php?option=co ... bum&id=301

Zeebras tycks ha varit ett gammalt band som Thomas Ljungqvist hade.
Jag har dock ett bekymmer med denna följande bild. Är det möjligt att Ljungqvist hade en webbsida redan 1994 och vad står det som webadress? Det kan stå tjstudio.se men jag är osäker.
Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by ELN »

tlstudios.se tycker jag det står o de vore ju mest logiskt då han stavar Ljung... Med l.

Numret på skivan går förresten till en:
Peter Wildt
Verksamhetskonsult
Önevägen 27 FRÖSÖN

Edit: tycker också de kan se ut som sfstudio eller tfstudio
Last edited by ELN on 04 Dec 2011, 23:04, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

tlstudios.se tycker jag det står o de vore ju mest logiskt då han stavar Ljung... Med l.

Numret på skivan går förresten till en:
Peter Wildt
Verksamhetskonsult
Önevägen 27 FRÖSÖN

Edit: tycker också de kan se ut som sfstudio eller tfstudio
www.tlstudio.se är rätt.
http://web.archive.org/web/199902080209 ... studio.se/

Det ser ut som att Ljungqvist var tidigt ute på nätet. Numret har förmodligen bytt ägare numera då studion lades ned 2002 eller nåt åt det hållet i och med att Thomas avled.
Last edited by Långis on 04 Dec 2011, 23:11, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Intressant, tackar för denna infon Långis.

Ett antal ?-tecken kvarstår ju dock och samtidigt har en del nya uppkommit. Var denna CD´n på bilden såld offentligt eller bara nån in-officiell CD som Thomas hade? Är den "komplett" med bonus-spåren och om den såldes, kände eddie till detta och fick del av kakan (alltså intäckterna, även om de antagligen inte var särskilt stora). Såldes den genom normala butiker eller var det nått som bara kunde köpas via Thomas?

Man kan ju gissa att CD´n ovan antagligen är komplett med de 2 bonus-spåren, och när sen eddie dog tog Thomas bort dem när han gjorde CDr utgåvan eftersom inte eddie sjunger på dem förutom lite kör-sång antagligen. Men han sjunger ju inte på de alla de andra låtarna heller så varför han, eller vem det nu var, splittade inspelningen kan man ju fråga sig.
Men vad vet jag, jag bara gissar i vanlig ordning Image

Dock så verkar ju min teori stämma om att Hey Girl är inspelad på senare år och i inte samband med de övriga låtarna, som ju ska vara från 1985, om det nu stämmer.
Last edited by overkill on 12 Jan 2012, 21:02, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

Jag börjar tvivla på att det verkligen kom en LP 1985, då ingen verkar ha sett den.
Denna CD verkar ju vara äkta och det är mycket möjligt att det är den som menas. I så fall är utgivningsåret 1994 och formatet CD.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by uy »

Ja, det verkar lurt. Undrar var uppgiften om LP:n från -85 kommer ifrån? Visserligen låter soundet lite 80-tal, och flera av låtarna är från den tiden. Men det kan ju vara ett rent sammanträffande också.
Last edited by uy on 05 Dec 2011, 17:08, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Att den är inspelad 1985 tror jag vi kan anta, både ljudbilden och valen av coverlåtarna stämmer med tiden, och Eddie hade nyss samarbetat med Thomas på West A Fool Away året innan så att de fortsatte är ju inte osannolikt.
Detta känns ju i alla fall hyffsat säkert.
Nån LP tror jag inte heller existerar men vem vet. OM den existerar lär det ju i vilket fall bara handla om en testpress men jag är skeptisk.

Frågan är ju dock om CD´n ovan verkligen är utgiven på riktigt och verkligen har funnits att köpa officellt. Visst, den ser äkta ut (i varje fall själva CD´n, omslaget ser mer ut som nått hemmagjort), men det kan också handla om ett eller några enstaka ex som Thomas lät göra, och 1994 var nog då Thomas lät göra denna. Kan ju vart i denna vevan som Stefan Sedvalson sjöng in Hey Girl. Kanske tänkte han ge ut den då men att det blev stoppat om Eddie sa nej, eller så kanske Thomas gjorde det bakom Eddies rygg och Eddie fick reda på det.
Kollade runt lite på den gamla hemsidan och jag hittade i varje fall inte skivan där vad jag såg, så att dömma av den har han ju inte sålt den där.


Så, vi vet egentligen inte så mycket mer än förut. Däremot uppstod ännu mer förvirring Image - tyvärr Image
Last edited by overkill on 05 Dec 2011, 19:41, edited 1 time in total.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by BOB-blommorobin »

Ursäkta, men tror inte om man har skivbolag att man skriver ut en cd-etikett och sätter på skivan. Har jag aldrig varit med om. Image
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Den kan ju varit planerad för utgivning, tryckt & klar, men indragen/stoppad i sista stund. Det kan också handla om ett enstaka ex som nån på nått skivbolag tryckt upp ändå även om det är mindre troligt.

edit: jag menade troligt, inte "värt"

CD´n ser äkta ut men för allt vi vet kan det vara en snyggt gjord CDr också med tryck på skivan.
Last edited by overkill on 09 Dec 2011, 00:28, edited 1 time in total.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by BOB-blommorobin »

Overkill wrote[/url]:[/B]Den kan ju varit planerad för utgivning, tryckt & klar, men indragen/stoppad i sista stund. Det kan också handla om ett enstaka ex som nån på nått skivbolag tryckt upp ändå även om det är mindre värt.

CD´n ser äkta ut men för allt vi vet kan det vara en snyggt gjord CDr också med tryck på skivan.
Ser ut som det är en cd-etikett, brukar vara big no-no eftersom den lappen även om den är tunn kan göra stora skador i vissa musikspelare, om lappen av misstag råkar rivas upp eller bli bubblor eller ojämn gör...äsch behöver inte gå in på detalj. Är nog tryck på en vanlig skiva också, men ser lite hemmagjord ut av en amatör bara. Image
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

Ser ut som det är en cd-etikett, brukar vara big no-no eftersom den lappen även om den är tunn kan göra stora skador i vissa musikspelare, om lappen av misstag råkar rivas upp eller bli bubblor eller ojämn gör...äsch behöver inte gå in på detalj. Är nog tryck på en vanlig skiva också, men ser lite hemmagjord ut av en amatör bara. Image
Till saken hör att Thomas Ljungqvists studio var en ganska liten studio. De gjorde mycket själv så det kan nog stämma.
Sedan kan det hända att Thomas inte kostade på så mycket på denna eftersom den inte skulle distribueras.
Post Reply