Nya Zeebras - de okända låtarna?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

Intressant med kopplingen till Ljungqvist! Då blir läget något klarare och min teori då är att Nya Zeebras bara är ett namn på några låtar som Eddie och Ljungqvist med flera satte ihop som en kul grej. Den var aldrig menad att ges ut "på riktigt", utan trycktes upp i ett fåtal exemplar.
Ljungqvist och Eddie kände ju varandra och har producerat ihop, så att de lekte lite i studion är ingen omöjlighet.
Guitar Johnny wrote:Även på "Dancing in the dark" och "Memphis Tennessee" är det ju någon annan som sjunger, men det låter inte som samma som på "Hey girl", skulle det kanske kunna vara Thomas Ljungqvist? För det stod bara att Stefan sjöng på "Hey girl" på skivan enligt dig, och det är ju inte Eddie som sjunger på de låtarna hör man ju.
Ljungqvist har så vitt jag vet aldrig sjungit in något själv. Jag kan givetvis ha fel där, men han var ingen sångare, utan just producent skivstudioägare och inspelningstekniker.
Har aldrig hört något om att han själv spelade.
Guitar Johnny wrote:Jag gjorde iallafall en googling på "Stefan Sedvalsson" och det blev endast en träff, och det är på en sångare i ett band som verkar heta "Klåfinger":
http://www.klafinger.com/bandet.htm

Det är ju inte alls säkert att det är samma person, men det är ju inte ett särskilt vanligt namn och båda är sångare så det är ju inte omöjligt.

Edit: Jag såg nu att "Klåfinger" är från Östersund, och enligt Overkills inlägg är låten där Stefan sjunger inspelad i Östersund så det ser ganska troligt ut att det är samme man.
Sedär. Då är det så passande att jag känner killarna i bandet en aning. Brukar vara chaufför åt en av dem (Andreas) och de är även ofta återkommande band på raggarklubben jag jobbar på ibland.

Är inte så nära bekant att jag bara kan ringa dem, men ska ta upp det nästa gång vi ses.

Stefan är i 35-årsåldern och en rejält rolig filur.
http://www.klafinger.com/pics/stefan.jpg

Konstigt nog finns han varken på ratsit eller hitta.se
Måste vara nåt med efternamnet som är fel.

Har han varit inblandad i Nya Zeebras så har han med mycket stor sannolikhet en skiva hemma i original.
Det är nog ingen omöjlighet att jag ska få komma och fota av denna.
Last edited by Långis on 12 Apr 2009, 22:40, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by E-M »

Långis:

Vad gött! Du får ta och grilla honom om Nya Zeebras-skivan Image. Om det nu är rätt Stefan...
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by Långis »

Guitar Johnny wrote:Jag har en teori om att "Klåfinger" = "Nya Zeebras", men det kanske är helt åt skogen.
Det tror jag inte riktigt på. Dock är det en annan lustighet. Det finns ett coverband här som heter "Nocturne" och har en kvinnlig sångerska.
http://nocturnecover.dyndns.org/

Kanske är det lite väl långsökt, men kan det ha ett samband? Östersundskopplingen finns ju.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by E-M »

[
Långis wrote:Det tror jag inte riktigt på. Dock är det en annan lustighet. Det finns ett coverband här som heter "Nocturne" och har en kvinnlig sångerska.
http://nocturnecover.dyndns.org/

Kanske är det lite väl långsökt, men kan det ha ett samband? Östersundskopplingen finns ju.
Det är nog som du sa, lite långsökt. Klickade runt lite och såg att man kunde lyssna på några låtar. Jag tycker inte att sångerskan i bandet Nocturne låter som hon som sjuger på "Nya Zeebras": http://nocturnecover.dyndns.org/index2.htm
Last edited by E-M on 12 Jan 2012, 21:01, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by uy »

[
Guitar Johnny wrote:När vi ändå är lite inne på "West a fool away", är det någon som vet vilka personerna på omslaget är?
Det är väl iallafall Eddie med solglasögonen i bilen, men resten.
Killen längst till höger vet jag kommer från Älvdalen, jag tror han kallas för "Kenta".
Skitarna ska va' lika långa i år
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by uy »

Nej, det har jag tyvärr ingen aning om. Jag får se om jag kan fråga någon som känner honom när tillfälle ges.
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by ELN »

Superspännande det här, hoppas att vi får lite svar Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by ELN »

Hehe, försökte med att få lite info från 118100 som ibland har ett makalöst sätt att få fram info, men de visste inget, däremot så fick jag till svar att det pågick en het diskussion om det på forumet meduzaland Image Image Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by ELN »

Ja Image Men vad skall jag fråga då?
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by ELN »

Har ni nått mer på det här?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Spännade det här Image

Angående LP´n som enligt ryktet ska finnas, så börjar jag mer och mer tvivla på dennas existens.
Enligt ryktet gjordes ju 50 ex. Men OM den finns är det med största sannolikhet bara nån form av testpress med vita etiketter, handskriven info och utan omslag.
Sådana pressar görs som regel bara när en skiva ska ges ut och är en slags förhandsversion av plattan som iblandade parter får. Artist, bolag, producenter, musiker osv. Så då kan man dra slutsatsen, att OM en sådan testpress existerar, var tanken från början att den skulle getts ut. I detta fallet finns ju 3 möjliga kandidater till detta: CBS, Mariann eller Osadal AB + eventuellt nån okänd, som vi inte känner till i så fall.

OM nån sådan platta existerar så lär det ju vara utan Hey Girl låten som Stefan Sedvallson sjunger på. Om det är denne Stefan som det pratas om ovan, så var han ca 10 år 1985 och jag tror inte att han var någon extremt begåvad 10-åring.
Så om LP´n finns är det antagligen utan Hey Girl.

Nej, jag tror att hela den här inspelningen var inspelad mest på skoj och blev sen liggandes på ett rullband och antagligen hade Thomas och Eddie varsitt. När Eddie dog plockade Thomas Ljungqvist fram rullbandet, mastrade & gjorde iordning låtarna. Antagligen fanns det en halvfärdig version av Hey Girl utan sång och Thomas och Stefan känner med stor sannlikhet varandra då båda kommer från samma stad och båda pysslar med musik. Så, Thomas bjuder in Stefan att sjunga på Hey Girl och så är det klart, och Thomas börjar pressa upp bootleg-skivorna på CD. Det kan också förklara varför Hey Girl ligger sist på skivan (om man inte räknar med bonuslåtarna). Att den ligger sist måste ju inte nödvändigtvis betyda något, men det känns väl mest logiskt då den förmodligen spelades in "senast".

Detta tycker jag låter hyffsat logiskt - men vad vet jag egentligen ? skull inte förvåna mig alls om allt är helt åt helvete fel heller.
Det enda jag inte fattar i detta är var de 2 bonus-låtarna kommer från då de ej med är med på bootleg-CD´n som Thomas gjorde. De kan ju ha varit med på en förhandsversion av bootleg-CD´n, men togs sedan bort till den färdiga versionen av nån anledning. Men jag vet inte, känns långsökt det med.

Sist men inte minst får man inte glömma att, vad jag vet vet - så dök den här iinspelningen upp först efter Eddie´s död och det var genom just Thomas bootleg-CD den började spridas till fans och andra.
Före Eddie´s död verkade ingen överhuvudtaget ha kännt till den. Eddie pratade aldrig om den heller, och som sagt inga fans, samlare eller nån annan tycks ha kännt till den, och än mindre haft den. Som sagt - det verkar som att begreppet & mysteriet Nya Zeebras blev känt först när Errol hada tagit sitt sista andetag. Före dess verkar bara Eddie, Thomas och eventuellt övriga inblandade ha vetat om den och ingen av dessa har som sagt nämnt den. Nya Zeebras var alltså i princip osynlig 1985 - 2002, om den nu verkligen är inspelad 1985 - nått vi inte heller vet till 100 % egentligen (men troligen är det så).


Last edited by overkill on 15 Apr 2009, 23:25, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by hakan »

Vi lär få se mycket mer av sånt här i framtiden. Saker som "låter" Eddie, eller där det påstås att Eddie "körar" eller att han har skrivit musiken.

Jag tror helt enkelt att alltihop är en efterkonstruktion. För min personliga del saknar det betydelse vad det kallas, jag är av åsikten att allt som publicerats efter Eddies bortgång är sånt som Eddie omöjligtvis kunnat styra över, och därför kan man inte veta med säkerhet om Eddie stod för materialet eller kanske själv tyckte att det var skit och helst hade velat dynga det i papperskorgen.

Eddie Meduza för mig, är det som Eddie själv gav ut under namnet Eddie, Errol eller något av hans alias medan han levde. Detta har ju iofs inte ett skit med tråden att göra, men jag kände bara för att säga min mening i den frågan. Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by E-M »

Hakan:

Denna skivan är ju Eddie med på. Man hör helt klart att det är han som sjunger (inte alla låtar men några). Tycker som sagt även att man hör att han körar i ett par låtar.

Jag förstår vad du menar. Om något inte har givits ut finns det ju troligtvis en anledning. Eddie tyckte kanske det var skit och ville inte att det skulle se dagens ljus. Fast vi fans, vi skiter ju i princip vad det är, bara man hör att det är Eddie Meduza. Jag vill jätte gärna höra mera outgivet. Hellre att det ges ut så att vi fans kan njuta av det än att det ligger och samlar damm.

Angående Nya Zeebras. Jag vill ha det till att det bara är något lokalt projekt som har spelats in. Som troligtvis aldrig var mening att det skulle ges ut. Utan bara någon rolig grej. Men det är ju mängder med frågetecken och innan vi får några säkra svar kan vi bara spekulera.

Jag är i alla fall av den åsikten att är det något som Eddie har spelat in så vill jag höra det.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by hakan »

Fast vi fans, vi skiter ju i princip vad det är, bara man hör att det är Eddie Meduza. Jag vill jätte gärna höra mera outgivet.
Lite som materialet efter Beatles, Elvis eller Jimi Hendrix, eller vilka som helst som uppnått kultstatus. Om jag ska gå in djupare på själva känslan, så känns ett sådant "outgivet" verk mindre äkta för min del. För att dra det hela till sin spets skulle man kunna säga att det känns som en passiv form av stalking. Image

Jag förstår att det är intressant för många här, det är inte det jag säger. Bara att det kanske fanns en anledning till varför materialet aldrig såg offentlighetens ljus, så att sägaaaa. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Nya Zeebras - de okända låtarna?

Post by overkill »

Gitarr-Johnny, har du hört något från Stefan ännu?
Jag förmodar att svaret är nej eftersom du inte postat nått svar här, men frågar ändå.

Väldigt många ?-tecken återstår ännu men det känns ändå som vi kommit en liten bit på vägen. Kopplingen till Ljungqvist har ju funnits länge i och med att infon står på bootleg-CD´n. Likaså infon om att Stefan sjunger på Hey Girl, men ingen verkar ha grävt vidare i det förrens nu.

Gissningarna och spekulationerna forsätter Image
Lite slutsatser hitils.

Jag hade inte direkt tänkt på att rösten i bakgrunden på Nocturne låter som samma kvinnliga stämma som sjunger lead-sång på Movie Love & I´m Ready. När jag jämförde nu nyligen efter att nån skrev det här i tråden, hörde jag likheten direkt. Tycker det låter som exakt samma, vore välidgt märkligt om det inte vore samma röst, vem det nu är. Det är för likt för att det inte ska vara samma.
Detta, samt även det faktum att det finns 2 låtar med okända sångare ger väl lite trovärdighet till tesen att Nya Zeebras skulle varit en grupp som Eddie spelade in denna skivan tillsammans med, och med Ljungqvist vid mixerbordet. De okända sångarna kan ju tillhöra just medlemmarna i Nya Zeebras och OM Zeebras nu var en grupp är det sannolikt att de även spelar instrumenten på skivan, och även Eddie bidrog säkerligen med en del musicerande kan man gissa. Eddie spelar ju i alla fall dragspel på en låt, det vet vi ju (enligt bootleg-CD´n).

Den som sjunger på Dancing In The Dark och Memphis Tennessee skulle jag gissa är samma person. Kan inte svära på det, men man hör ju i alla fall att det inte är Stefan som sjunger på Hey Girl (tror jag). Det låter som olika röster.
Så, man kan ju gissa att den kvinnliga rösten och den manliga rösten på de ovanstående låtarna var 2 av medlemmarna i Nya Zeebras. Gruppen kanske bara bestod av 2 personer och de kanske la alla instrumenten tillsammans med eddie, eller så var de flera i gruppen. Jag gissar på det senare.
Nya Zeebras tror jag inte var nått etablerat band om de nu existerade, utan nått lokalt, osignat demo-band som Eddie sprang in i. Namnet i sig låter ju nästan som ett typiskt namn på ett coverband.
OM nu Eddie fick kontakt med Zeebras på nått sätt och bestämde sig för att spela in lite låtar ihop, vore det ju inte första gången han slog sig samman med okända band. Lester C Garreth var ju också ett sådant fall, i det fallet var det Lester som kontaktade Eddie och på den vägen var det.

Hey Girl tror jag som sagt är inspelad senare, både med tanke på att den är inspelad i Östersund och inte i Studio Ronka, samt att denna Stefan knappast sjöng på Hey Girl som 10-åring 1985. (Om vi utgår från att Stefan är denna Stefan som vi tror att det är).

Man kan ju fråga sig varför bonus-låtarna med den kvinnliga rösten inte kom med på bootleg-CD´n. De har ju egentligen inget med Eddie att göra, mer än att han körade lite (tror jag), samt att de förmodligen är inspelade i samma veva och hör till inspelningen så att säga. Men detsamma gäller ju egentligen för låtarna med den okända manliga sångaren och på dessa finns väl inte ens nån körsång, alls. Låtarna med den kvinnliga sångaren har alltså mer gemensamt med Eddie om man utgår från att det är Eddie som hörs i kören.
Så man kan ju fråga sig varför låtarna med manlig sång kom med på skivan och inte "bonus-låtarna" med kvinnlig sång.
Det naturliga hade väl varit att bara tagit med låtarna där Eddie sjunger (och möjligen de instrumentala bitarna) och Hey Girl med Stefan eftersom det är Eddie´s låt. Eller ta med alla låtarna från samma session. Det jag menar är att, Memphis Tennessee, Dancing In The Dark, Movie Love & I´m Ready har andra sångare än Eddie och har ingen annan koppling förutom att eddie möjligen körar lite. Så antingen borde man tagit med alla låtarna, eller skippat dessa 4. Image
Last edited by overkill on 21 Apr 2009, 04:21, edited 1 time in total.
Post Reply