Var Eddie och "Sigge" Philemon Arthur & the dung?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Var Eddie och "Sigge" Philemon Arthur & the dung?

Post by Långis »

Jo, de tillhör en av mina absoluta favoriter.
Jag skulle säga att det är nästan fastslaget att männen bakom Philemon Arthur är Thomas och Mikale Wiehe. Speciellt i en av låtarna som Thomas Wiehe framför kan man få en liten ledtråd.
Från låten Dansmelodi:

"Vi har inget band som the Rolling Stones
och ingen röst som Jimi Henriksson
och ingen hemlighet som Philemon"
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Var Eddie och "Sigge" Philemon Arthur & the dung?

Post by Evert Meduza »

Långis wrote:Jo, de tillhör en av mina absoluta favoriter.
Jag skulle säga att det är nästan fastslaget att männen bakom Philemon Arthur är Thomas och Mikale Wiehe. Speciellt i en av låtarna som Thomas Wiehe framför kan man få en liten ledtråd.
Från låten Dansmelodi:

"Vi har inget band som the Rolling Stones
och ingen röst som Jimi Henriksson
och ingen hemlighet som Philemon"
Philemon Arthur & The Dung är legendarer, de hade helt klart sin egen stil. :D
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Var Eddie och "Sigge" Philemon Arthur & the dung?

Post by overkill »

Jag har också hört ryktas att det är Thomas och Mikael Wiehe som är personerna bakom detta "band" eller vad man nu vill kalla dom.
Dock är det väl inget som är bekräftat till 100% vad jag vet och båda bröderna Wiehe har mig veterligen dementerat att det skulle vara dom, minns dock inte riktigt källan var jag sett eller hört det bara. Rätta mig gärna om jag har fel.

Men har det florerat nått rykte att det skulle vara Eddie och Sigge som låg bakom? Med tanke på rubriken. I så fall är det i varje fall inget rykte som jag har hört talas om innan vad jag minns. och inte heller skulle det vara särskilt utbrett som florerat länge (?).
Dock en intressant tanke, stilen skulle mycket väl kunna varas deras och kanske i synnerhet Eddies då med tanke på hans förmåga att göra olika röster, breda humor och fantasifulla lyric etc.

Men jag tror inte att eddie och sigge och var inblandade, och har aldrig trott det heller. Det känns bara inte sannolikt även om som sagt stilen skulle kunna vara deras. Eddie hörde knappast hemma i proggrörelsen (även om denna så förvisso var stor, bred och lite knepig att definiera), det är mest sannolikt några ur denna rörelse som det kommer från och där ligger ju bröderna Wiehe nära till hands även om det finns många andra tänkbara. T.ex nån eller några medlemmar ur gruppen Träd, Gräs & Stenar som även gjorde en egen version av "hiten" (trologen deras enda f.ö.) In kommer Gösta.

Sen är jag tveksam till om Eddie och Sigge umgicks så tidigt som tidigt 70-tal, dvs tiden då albumet kom. Vad jag vet umgicks de snarare mot slutet av 70-talet och framåt men jag kan ha fel där. Sigge började ju dyka upp på eddies kassetter & plattor runt 79-80 och han medverkar också lite på den första promotion singeln 7" för Eddie Meduza & The Roaring Cadillacs där eddie spelar smakprov från plattan kombinerat med snack & sketcher, där bl.a är sigge med.
Eddie kan ju visserligen ha spelat in Philemon Arthur & The Dung själv också eller med andra kompisar men det känns inte särskilt sannolikt.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Var Eddie och "Sigge" Philemon Arthur & the dung?

Post by ELN »

Philemon Arthur & The dung omnämns(diskuteras) i podden Snedtänkt med Kalle Lind. Avsnittet om Silence.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Var Eddie och "Sigge" Philemon Arthur & the dung?

Post by Evert Meduza »

ELN wrote: 27 Jan 2020, 23:30 Philemon Arthur & The dung omnämns(diskuteras) i podden Snedtänkt med Kalle Lind. Avsnittet om Silence.
Det stämmer:
https://www.youtube.com/watch?v=R-ZmzZVh5S8&t=13s
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Var Eddie och "Sigge" Philemon Arthur & the dung?

Post by ELN »

Klart det stämmer, jag har ju lyssnat på hela programmet. 👍

Jag lyssnade för ovanlighetens skull på lokalradion en helg i slutet av -19. I ett program där som oftast spelar ovanligt bra musik togs Philemon Arthur and the dung upp och de påstod då att det nu var oomkullrunkligt bekräftat vilka som ligger bakom. Men jag kände inte igen namnen då och minns dem inte nu och hur det ligger till vet jag verkligen inte.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Var Eddie och "Sigge" Philemon Arthur & the dung?

Post by Evert Meduza »

ELN wrote: 28 Jan 2020, 20:40 Klart det stämmer, jag har ju lyssnat på hela programmet. 👍

Jag lyssnade för ovanlighetens skull på lokalradion en helg i slutet av -19. I ett program där som oftast spelar ovanligt bra musik togs Philemon Arthur and the dung upp och de påstod då att det nu var oomkullrunkligt bekräftat vilka som ligger bakom. Men jag kände inte igen namnen då och minns dem inte nu och hur det ligger till vet jag verkligen inte.
Det är sant att i princip ingen vet vilka de är, mycket då de kör på mellanhänder både vad gäller stim och kontakt.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
User avatar
EddieM
Helgfyllo
Posts: 129
Joined: 22 Mar 2015, 07:29
Location: DALARNA

Re: Var Eddie och "Sigge" Philemon Arthur & the dung?

Post by EddieM »

Det bor en man i skogarna.
Post Reply