Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Allmän diskussion om Eddie Meduza
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by overkill »

Vet inte om det redan finns (eller har funnits) en liknande tråd, här kommer i vilket fall en ny.
Här kan vi delge varandra diverse historier och anekdoter om och med Eddie. Saker man hört, men inte alltid vet om de är sanna eller inte. Om nån VET att det är sant kan den ju skriva ut det. T.ex om man träffat Eddie personligen och om han beättade något.
Det kan vara alltifrån saker Eddie sagt, saker andra sagt, historer där eddie på ett eller annat sätt ingått osv.

Jag träffade en nisse nyligen som hade kört taxi, och en gång fick han körning med en person som påstod sig vara Eddie Meduza. Han var tydligen väldigt angelägen med att berätta det och visade upp sitt körkort och där stod det just Eddie Meduza. Men taxi-chaufören verkade misstänksam och trodde inte riktigt på det då de flesta kändisar oftast vill vara i fred och är trötta på uppmärksamheten det medför att vara känd. Jag nämnde för han att Eddie är bara ett artistnamn, på Errols körtkort borde det stått Errol Leonard Norstedt, inte Eddie Meduza. Därför trodde inte jag heller på det.
Om man antar att detta stämmer borde det finnas nån som heter/hette Eddie Meduza på riktigt. Men detta ska ha varit ett bra tag sen, troligen på 80-talet eller möjligen 90-talet så det är ju inte säkert att han heter det idag. Namn går ju att ändra. Körkortet såg äkta ut i alla fall men vem vet ?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by Långis »

På körkortet stod det Errol iallafall. Tveksamt om någon varit galen nog att ta det som tilltalsnamn..
Låter som om någon drivit med denna chaufför..

En historia jag hört berätatts om flera gånger är när Errol besökte en gayklubb och drog loss en av Greve von Boegroeffs klassiker.
Vore kul om Leila eller någon annan kunde berätta mer om detta.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by E-M »

Overkill:

Det finns redan en tråd om det här, kommer inte ihåg vad den heter men vet att det finns Image

Långis:

Det har faktiskt Leila redan berättat här på forumet Image
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by wiking »

Långpanna wrote:Tveksamt om någon varit galen nog att ta det som tilltalsnamn..
Errol eller Eddie?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by E-M »

Jag tror att Långis syftar på hela namnet, "Eddie Meduza".
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by overkill »

Ja, nån drev ju uppenbarligen med chaufören. Det stod i alla fall Eddie Meduza på körkortet och det verkade äkta i alla fall. Dvs ingen leksaks-grej som följt med nått Corn flakes paket eller liknande, och nån förfalskning var det knappast inte. Men det är svårt att veta sånt säkert och det var flera år sedan det hände så chaufören kan ju minnas fel också.
Hur som helst så var det väl nån som ville skoja med andra som tog Eddie Meduza som namn.

Vart kan man läsa historien om när Eddie besökte gay-klubben? Image

Här är en annan story som jag hörde av en bekant, som i sin tur hade hört det av nån han hände.
Eddie hade ju som bekant en egen studio hemma (Studio Ronka alltså) och långt ifrån alla band och artister hade ju det. Åtminstonde inga avanserade grejer som Eddie hade (i jämförelse med amatör-utrustning vill säga). Så Eddie fick hur som helst då & då förfrågningar av diverse lokala band och förmågor som ville låna/hyra studion för en mindre peng och spela in några låtar. En gång var där några tjejer med fördelaktigt utseende som vill använda studion, och Eddie lär då ha svarat att han hellre ville sätta på dem istället Image
Last edited by overkill on 21 Sep 2009, 05:13, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by overkill »

Ingen annan som har nått kul att dela med sig av ? Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by uy »

En kompis brukade berätta för mig förut att Eddie hatade att spela ett visst instrument. Men jag tror inte han hade så stor koll på vilket instrument det rörde sig om. En gång berättade han att det var trummor, och en annan gång var det dragspel han inte tyckte om.
Om det låt någon sanning i detta vet jag dock inte.

Jag kom på en annan sak jag har hört. En annan kompis till mig var på en Finlandsbåt för några år sedan. Där hade en kille uppträtt som en en-mans-orkester. Han spelade gitarr och sjöng, trummor och dylikt hade han spelat in på en mp3-spelare som han kopplade in till några högtalare.
Mellan några låtar hade den där killen berättat att han hade spelat tillsammans med Eddie Meduzas son och sagt "Och han är också lika dum i huvudet".
Men vad jag förstått så har Eddies äldsta son aldrig sysslat med musik, och hans yngsta är kanske för ung. Så hittade musikern på, eller trodde han bara att han spelat med Errols son?

Ja, så kan jag väl berätta en kort skröna till, nu när jag ändå håller på. En gammal klasskompis till mig trodde när han var yngre att Onkel Kånkel var Eddie Meduzas son. Undrar hur han kunnat få för sig det?
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by overkill »

Det lär finnas en hel ocean av skrönor och de flesta är antagligen inte sanna, men det kan finnas ett uns av sanning i vissa av dem. Kul att läsa i vilket fall Image

Många tycker ju i princip att Eddie och Onkel Kånkel är samma sak. Båda använder ju grova ord och då måste det vara en släktning, eller hur? lagom korkat.
I det 4 timmar långa minnesprogrammet från 2003 så kommer sonen Anders på tal när de interljuvar Rosine, Errols 1:a fru och mamma till Anders. Just frågan om han sysslar med musik kom då upp och och då svarar hon nått i stil med, "nej, det har nan inte ärvt" eller nått sånt. Jag antar att hon menar Errols talang eller intresse för musik. Så det kan vi antagligen avfärda men vem vet?

Det där om att han skulle hatat nått instrument är inget jag känner igen. Men det kanske var så att han gillade att spela vissa mer än andra, men "hata" låter väl starkt.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by ELN »

Eddie sa ju att han inte var nått bra på trummor, kanske va de nån syftade på Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by overkill »

Jag tycker att den här tråden förtjänar ett lyft så upp & hoppa =)
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by overkill »

En sak som jag har hört talas om några gånger (och även fått intryck av själv) är att Eddie läste ovanligt många tidningar. Jag antar att det syftas på dags & morgontidningar tidningar i första hand, och inte veckoblaskor och likande (även om det säkert förekom också).
Det normala är väl att man har en morgontidning som alltid kommer och så kanske man köper en kvällstidning nån gång i veckan eller så. Men Eddie, ska enligt uppgift, ha köpt och läst 2-4 olika kvälls & dags blaskor om dagen. Blev nog inte billigt i längden Image

Verkar som att han ville hänga med i allt som hände och han var ju onekligen skärpt och allmänbildad så där är en del av förklaringen till varför han kunde så mycket om allt möjligt. Verkar som att han tapetserade delar av sitt hem och sin studio med urklipp också, det finns lite bilder på detta i olika tidningsrepotage. Han sparade ju på en del (skandal)rubriker osv också om sig själv, som kan synas i diverse utskick så det är väl därifrån det kommer, genom att han sparade på mycket. Image
Både på sånt som skrevs om han själv, och om annat, verkar det som.
Last edited by overkill on 28 Mar 2010, 04:13, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by uy »

Jag tror han läste "Illustrerad Vetenskap" också. När forumet var nystartat var det en medlem här som skrev att han hade en bunt med tidningar som Eddie har ägt. Jag ska se om jag kan hitta tråden där det skrevs.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by overkill »

Har också nått vagt minne av detta, uy, men minns inte mycket om det.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Historier, Skrönor & Anekdoter om och med Eddie

Post by uy »

Jag har hittat tråden! Det är konstigt hur vissa sker kan ligga kvar i ens minne. Jag kom ihåg vad tråden hette och att det postades någon gång omkring 2005.
Jag har varit i hans hus nere i Småland och jag måste säga att det såg förjävligt ut, han hade dragit up golv och sådant och trådde att det spökade där.
Det såg ut som att flera strider hade utspelats sig där.
Men sedan så renoverade dom stället (dom rev det dock inte) och min bror köpte stället. Å jag kan skryta med att jag har sovit där, i Eddies hus och man hörde faktiskt något skumt, typ bildörrar som stängdes utanför huset och liknande så visst spökade det lite.
å jag tror att min kusin har ett gammalt kassett band med outgivet material som han hittade där och jag har 12 nummer av illustrerad vetenskap som var hans mohahahahah.

Men jag har aldrig träfat honom
http://meduzaland.suddenlaunch3.com/ind ... y&start=15
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply