Eddie live "solo" utan kompband

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie live "solo" utan kompband

Post by overkill »

Jag har hört talas om ett antal spelningar som Eddie ska ha gjort i princip helt själv utan kompband bakom ryggen. Alltså bara Eddie själv med gura. Nån som har bevittnat nån sådan spelning?

Verkar som t.ex att de här spelningarna var sådana tillställningar, av bilderna att dömma: http://w1.581.telia.com/~u58113819/ROCK.JPG
http://w1.581.telia.com/~u58113644/sivansv.htm

Jag läste nyligen i ett annat forum där jag skriver ibland, om en tjej som hade varit med & anordnat en sådan spelning genom sin skola. Då var han själv, men en skolorkester (fråga mig inte vad exakt den bestod av) hade visst kompat på en låt.

Såhär skriver hon bl.a:

Vi (ena studentorkestern jag spelade med i Uppsala, Wijkmanska Blecket) kom på att det vore kungligt att ordna en konsert med Eddie. Managern kontaktades och man kom fram till att vi hade inte råd att ta dit honom med orkester, så vi hyrde in Eddie med gitarr. En kille i orkestern hade arrat Sveriges kompani som vi hade repat in.
Eddie kom dit, mycket skeptisk då han ju bara tagit spelningen för att få in pengar, som vi fattade det. Han trodde att han skulle bli utskrattad av ett gäng töntiga akademiker. Han började mycket halvhjärtat (jag kommer inte ihåg vilken låt) och blev totalt förbluffad när det visar sig att hela publiken (nästan iaf) kunde texterna bättre än han själv! Emil (kort snubbe på klarinett i konkurrerande orkester) fick gå upp och sjunga hela Saxofånen eftersom Eddie inte kom ihåg nåt av texten. Den låten hade Eddie inte spelat sen han spelade in den, typ. Det var helt fantastiskt att se hans min när han fattade att alla dyrkade honom där, och han blev jätteglad att folk kunde hans texter som han själv supit i glömska. Vi avslutade med att spela Sveriges kompani tillsammans. Det var fullständigt fantastiskt!

Hon är osäker på årtalet, men tror att det var året innan Edde dog, så troligen 2001.

Värt att påpeka är också att, bilderna i länkarna har såvitt jag vet inget att göra med just den spelningen som beskrivs ovan, men det ser ut att vara samma typ av spelning.
Undra hur det lät. Image Image
Personen ovan låter ju inte besviken i alla fall så det är ju ett gott tecken. Vore guld om nån av dessa spelningarna finns förevigade på nått sätt.
Last edited by overkill on 13 Nov 2009, 15:10, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie live "solo" utan kompband

Post by overkill »

Det stämmer gott det Johnny. Det var det Moderata Ungdomsförbundet (MUF) som hade arrangerat spelningen, och den ägde rum år 1999 på Sivans, i Växsjö.
Last edited by overkill on 17 Nov 2009, 00:59, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie live "solo" utan kompband

Post by overkill »

Ok, det är mer än jag minns just nu. Var det bara ett skojigt uttryck för att säga att han skulle spela live, eller var nått special-arr för just barn/ungdomar han avsåg måntro ?
Rykten om att han hade planer på en barnskiva har ju florerat lite då & då, så vem vet. Eddie hade nog passat till att framföra lite väl valda låtar (inget snusk dock) i vis-versioner, det hade säkert gått hem hos barn, säg 7-12 år gamla. Tänk er lite småroliga låtar som Hakan, Summertime Blues m.fl i lite lugnare tappning, framförda av Eddie med gura.
Men nu gled jag visst ifrån ämnet lite här.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Eddie live "solo" utan kompband

Post by ELN »

"Råttan I Påttan" & "Grisasången" är ju väldigt roliga barnlåtar, tyckte jag när jag var liten i alla fall
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie live "solo" utan kompband

Post by overkill »

Jaha, ja det där med barnskive-planerna var nog inte så allvarligt menat men man vet aldrig.

Trist hur som helst att han kände sig tvingad att nästan bara spela svenska låtar, oavsett om de är snuskiga eller bara roliga. Man förstår lätt hur han menar med det är uttalandet, när han i princip säger att publiken gillar inte riktig musik utan bara roliga och/eller snuskiga låtar. Många fans verkar ju ha inställningen att allt utan en rolig/ekivok/fyndig text är inget att ha, det är humorn i det dom är ute efter. Musiken är bara en slags bakgrundsmusik mer eller mindre. och engelska är ju absolut inte roligt, och även om texten skulle vara rolig fast på engelska så är de väl ändå för korkade för att fatta humorn i den ändå. Trist, men en hel del verkar ju resonera så även om långt ifrån alla gör det.

Dock så smög han ju in engelska låtar då & då också. Det ultimata hade ju varit, om han hade kört ca 50/50.
han testade ju ibland att köra merparten engelskt men då blev han ju i princip utbuad så det var väl inte så smart kanske. Jag hade dock mer än gärna hört bara engelskt nån gång, finns precis hur mycket bra som helst att välja på.
joxter
Glad amatör
Posts: 4
Joined: 01 Nov 2009, 09:54
Location: Småland

Eddie live "solo" utan kompband

Post by joxter »

ELN wrote:"Råttan I Påttan" & "Grisasången" är ju väldigt roliga barnlåtar, tyckte jag när jag var liten i alla fall

Glöm inte "mussången"
joxter
Glad amatör
Posts: 4
Joined: 01 Nov 2009, 09:54
Location: Småland

Eddie live "solo" utan kompband

Post by joxter »

joxter wrote: Glöm inte "mussången"
Musorkestern menar jag så klart, ja e lite dum i huvet men det kan inte jag rå förrr...
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddie live "solo" utan kompband

Post by overkill »

Finns här nån som har bevittnat en spelning av karaktären som beskrivs ovan? Image

Jag hörde förresten ett rykte en gång att när Eddie fyllde 50 år 1998, så hade han en fest för vänner och bekanta, i samband med detta gjorde han en form av mer eller mindre improviserad mini-spelning där han drog några låtar själv alltså utan kompband. Ryktet sa också att det ska finnas på förevigat på video. Det var dock som sagt inget som vem som helst fick gå på utan bara för inbjudna. Var nog en rejäl baluns till fest Image
Post Reply