Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Allmän diskussion om Eddie Meduza
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by herrskogstrand »

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna när dom kom? hur mycke Brus va de? syftar på dom tre kassettrna MUH E.Hitler nr 1 och E.Hitler nr 2
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by BOB-blommorobin »

Det var helt okey kvalite på kassetterna när de kom ut, men de blir dåliga med tiden blir mer och mer brus och kan bli dovt ljud.

Sedan mastertapen har bättre ljud på just dessa låtar.
Last edited by BOB-blommorobin on 22 Feb 2011, 16:49, edited 1 time in total.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by herrskogstrand »

blommorobin wrote:Det var helt okey kvalite på kassetterna när de kom ut, men de blir dåliga med tiden blir mer och mer brus och kan bli dovt ljud.

Sedan mastertapen har bättre ljud på just dessa låtar.
Men på MUH och E.Hitler nr 1 säger han att ljud kavlitén på banden är kass
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by uy »

Herrskogstrand wrote:Men på MUH och E.Hitler nr 1 säger han att ljud kavlitén på banden är kass
Vilket han också gjort på senare kassetter, trots att de var inspelade med betydligt bättre utrustning är MUH och Luftkaffe 1. Image Så det kan man ju ta med en nypa salt.
Skitarna ska va' lika långa i år
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by Evert Meduza »

Kvalitén var nog inte den bästa, jag har MUH och Luftwaffe nr 1, fast man kan höra vad som händer, vilket nock e huvudsaken, men jag har tyvärr inte hört Luftwaffe nr 2 o kan därför inte bedöma den
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by herrskogstrand »

Per Hummer wrote:Kvalitén var nog inte den bästa, jag har MUH och Luftwaffe nr 1, fast man kan höra vad som händer, vilket nock e huvudsaken, men jag har tyvärr inte hört Luftwaffe nr 2 o kan därför inte bedöma den
efetersom ripparna är gjorda ca när banden va ca 30 år gamla är det inte konstigt att kavliten är kass
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by BOB-blommorobin »

Så var han medveten om att det skulle bli brusigt, jag hittade gamla band från 80-talet med TinTin och några från 70-talet, ett kassett låg kvar inplastad (hittade hos en kompis i hennes förråd) och några som legat nere i källaren.

När jag spelade av det brusade knappt något på den som låg inplastad i förrådet medans de på vinden hade dovt och brusande ljud och en som tydligen var spelad mest var näst intill ospelbar.

Nu har ju detta inte med kvaliten på Eddie's kassetter förutom att de blir brusiga med tiden.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by Evert Meduza »

blommorobin wrote:Så var han medveten om att det skulle bli brusigt, jag hittade gamla band från 80-talet med TinTin och några från 70-talet, ett kassett låg kvar inplastad (hittade hos en kompis i hennes förråd) och några som legat nere i källaren.

När jag spelade av det brusade knappt något på den som låg inplastad i förrådet medans de på vinden hade dovt och brusande ljud och en som tydligen var spelad mest var näst intill ospelbar.

Nu har ju detta inte med kvaliten på Eddie's kassetter förutom att de blir brusiga med tiden.
Tur att det finns teknik som gör att man kan bemästra ljudet på dessa kassetter Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by herrskogstrand »

nån som vet hur många kanler bandspelaren som han spelade in MUH hade?
ronka
Periodare
Posts: 443
Joined: 21 Oct 2004, 06:42
Location: Hemma
Contact:

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by ronka »

Herrskogstrand wrote:nån som vet hur många kanler bandspelaren som han spelade in MUH hade?
Image Låter som att Eddie spelade in sound on sound på en gammal 2 kanals rullbandare på dom tidiga kasseterna.Hur jag kommit fram till detta? Har själv ägnat mig åt denna ädla konst Image
Last edited by ronka on 27 Feb 2011, 12:51, edited 1 time in total.
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by herrskogstrand »

Evert Lundin wrote:Image Låter som att Eddie spelade in sound on sound på en gammal 2 kanals rullbandare på dom tidiga kasseterna.Hur jag kommit fram till detta? Har själv ägnat mig åt denna ädla konst Image
hörde du dessa kassetter när dom va nya?
ronka
Periodare
Posts: 443
Joined: 21 Oct 2004, 06:42
Location: Hemma
Contact:

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by ronka »

Herrskogstrand wrote:hörde du dessa kassetter när dom va nya?
Hörde MUH 1979 nån gång första gången dretadålig ljudkvalitet även då.
ronka
Periodare
Posts: 443
Joined: 21 Oct 2004, 06:42
Location: Hemma
Contact:

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by ronka »

Guitar Johnny wrote:Men då var den förmodligen kopierad flera gånger?
Jepp det var den säkert! Man undrar ju om anakronfilm sitter på originaltapen på rulle då alltså? Dom ljudtvättningar jag hört hittills lämnar mycket i övrigt att önska Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by retepnoslack »

ÅHÅ! DET vore någonting, det. Då kunde ju dessa herrar försöka sej på, att ge ut samtliga kassetter(Är det 25-stycken?) istället för kaffemannen (Löfberg).

Jag lyckades förresten lägga vantarna på ett begagnat exemplar utav "Alla Tiders Fyllekalas 12" på tradera, i jåns. Då blev man ju nöjd!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Hur Bra Kvalité var de på dom första kassetterna

Post by overkill »

Lustigt att så många (?) tycks ha gått på myten om att de 3 första banden och även vissa andra band ska ha haft skit kvalitét.

Såvida han inte avsiktligt försämrade ljudet (vilket jag defenetivt inte tror) på nått sätt så bör de ha låtit Ok när man först fick dem. Sen att de var inspelade med enkla medel är ju en sak, det blev ju ännu bättre ljud senare när han skaffade bättre utrustning med fler kanaler osv.

Men somliga verkar ju inte särskit smarta och tror att en kopia i 7 led som legat i en raggarbil i 10 år eller mer, eller en kopia som är avsiktligt försämrad (givetvis inte av eddie då utan en av nån som sitter på en bra kopia men som inte vill att den ska spridas med bra ljud) ska låta så. Bara för att man inte hört ett orginal i bra skick, utan bara sketna/försämrade kopior så betyder inte det att banden lät så när man köpte dem nya. När han säger på banden att de brusar och susar och att vi är lurade osv verkar många tro att det verkligen är så, HAHA! detta var ju givetvis bara nått han sa, möjligen också med åtanken att de skulle bli mycket spelade, ligga i raggarbilar osv och bli allmänt slitna. Men eddie sålde knappast kassetter med skitljud, hur de senare spreds och behandlades av andra är inte hans ansvar.

edit: det här fenomenet är inte nytt för den här tråden, har stött på liknande teoroier flera gånger förr. Därav inlägget.
Last edited by overkill on 10 Mar 2011, 21:52, edited 1 time in total.
Post Reply