Mest spelade plattan?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Mest spelade plattan?

Post by overkill »

Ja, vissa plattor spelas ju helt klart mer än andra. Så är ju det med all musik, säg att du har
alla plattor (eller i alla fall så gott som alla eller väldigt många) med ett band/artist, man gillar allt, men ändå så är ju vissa lite bättre än andra och blir därmed spelade lite oftare (det måste ju inte ha ett samband men kan ha det).

I Eddies fall räknas naturligtvis även kassetterna. För min del så ligger nog Eddie Meduza & Roaring Cadillacs, West A Fool Away, Silver Wheels och You Aint My Friend i toppen bland de vanliga skivorna. Bland kassetterna så är det Radio Ronka 1 & 2, Radio Abonnerad, Raggare och Jubelidioterna.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Mest spelade plattan?

Post by retepnoslack »

OJ, vilken svår fråga! I praktiken kan man ju bara inte svara på det, känns det som. Vissa skivor (och kassetter) köpte man FÖRST och andra skivor (och kassetter) köptes ju SENARE. Nja, jag får sätta ett kryss. Men jag återkommer, kanske, när jag funderat ett tag.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Mest spelade plattan?

Post by overkill »

Ja, NÄR man köpte och NÄR ett visst album faktiskt släpptes är ju en sak. Men NÄR man väl har plattan hemma kan ju ändå välja att spela det så ofta eller sällan som man vill.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Mest spelade plattan?

Post by Långis »

Ja, det där är svårt. Det går i perioder för mig. En period lyssnade jag enormt mycket på Svensktoppsrulle bland kassetterna och You aint my friend på LP. Men annars är det de vanliga skivorna. Tycker att Roarin Cadillacs är enormt bra.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Mest spelade plattan?

Post by retepnoslack »

overkill wrote:Ja, NÄR man köpte och NÄR ett visst album faktiskt släpptes är ju en sak. Men NÄR man väl har plattan hemma kan ju ändå välja att spela det så ofta eller sällan som man vill.
Javisst, men har man haft ett album i sjutton år och ett annat i bara två, så torde väl den första vara mest spelad. Även, om den andra kanske t.o.m. är bättre.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Mest spelade plattan?

Post by overkill »

retepnoslack wrote:
overkill wrote:Ja, NÄR man köpte och NÄR ett visst album faktiskt släpptes är ju en sak. Men NÄR man väl har plattan hemma kan ju ändå välja att spela det så ofta eller sällan som man vill.
Javisst, men har man haft ett album i sjutton år och ett annat i bara två, så torde väl den första vara mest spelad. Även, om den andra kanske t.o.m. är bättre.
Det där har ju ingenting med saken att göra egentligen. Oavsett när ett album släpptes eller när det inhandlades så är det ju fortfarande så att några spelas oftare och andra mer sällan. Finns ju inget som talar för att en skiva man ägt längre är mer spelad - i synnerhet inte om man tycker mindre om det, då snurrar det mindre. Resonemanget kanske verkar logiskt vid en första tanke men tänker man efter lite finns det inte mycket som styrker det. Långt ägande garanterar inte varken det ena eller det andra.

Sen var ju hela poängen med tråden bara att fråga om vad man Spontant säger att man spelar mest, det första som poppar upp i skallen utan att för den sakens skull gräva djupare i ämnet.
Om man ville så skulle det i teorin gå att räkna ut mest speltid sett över tid, och därmed få % siffror i ämnet om man tar bort tidfaktorn men en sån uträkning tror jag vi hoppar över ;-)
sharpie
Helgfyllo
Posts: 104
Joined: 08 Sep 2008, 11:40

Re: Mest spelade plattan?

Post by sharpie »

Den jag spelat mest med Eddie måste vara Collection. Om nu samlingsskivor gills? ;)
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Re: Mest spelade plattan?

Post by sten1972 »

"Raggare" är den jag lyssnat oftast på tätt följd av "Fräckisar".
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Mest spelade plattan?

Post by Evert Meduza »

Eddie Medza & Roarin' Cadillacs och Gasen I Botten tävlar med varandra hos mig. Fast alla de andra skivorna och kassetterna ligger inte långt efter med några större marginal.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply