Projekt som aldrig blev nåt

Allmän diskussion om Eddie Meduza
spinken
Helgfyllo
Posts: 61
Joined: 23 Oct 2004, 16:47
Location: Ljungbyhed
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by spinken »

Väg 14 som var uppföljaren till Väg 13, men Eddie dog innan projektet slutfördes o låtarna försvann.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by Långis »

låtarna försvann? Hur då?

Domeri domera, föresten, jag har hört talas om den, vad var det egentligen?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by Långis »

lilleman wrote:en cover på diggiloo diggiley som skulle varit med på en hockey-samlingsskiva, som annonserades på ginza och allt, men drogs in i sista sekund.
ah, ja just det ja, den hade jag glömt.

Väg 14 har jag hört talas om. minns inte källan just nu, bara...
Last edited by Långis on 03 Jan 2006, 01:43, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by Långis »

hehe, jag vet faktiskt inte så mycket mer. Spinken kanske har bättre minne än mig?
spinken
Helgfyllo
Posts: 61
Joined: 23 Oct 2004, 16:47
Location: Ljungbyhed
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by spinken »

Väg 14 var ett projekt som UT Records och Eddie höll på med när han dog. När han lämnade jordelivet så hade han några låtar färdiga till skivan men dessa försvann efter hans död.
spinken
Helgfyllo
Posts: 61
Joined: 23 Oct 2004, 16:47
Location: Ljungbyhed
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by spinken »

Uffe Hansen på UT Rec som har nämnt det för mej så det är nog ganska säkra uppgifter. Var ju en massa folk i Eddies hus efter hans död så det är väl nån av dem som har banden/skivorna idag
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Projekt som aldrig blev nåt

Post by overkill »

Domeri Domera har jag, rätt kul låt faktiskt. Har hört talas om den där Hockeyskivan för länge sen, men hade nästan helt glömt av det, tänkte inte heller på att denna låten var den som skulle vart på skivan.
Blev hela skivan indragen då eller bara just Eddie´s låt ?

Fan vad mycket grejer som planerats men aldrig blivit av, men det är knappast nått unikt för Eddie om det är nån tröst. Det blir inte alltid som man tänkt sig och strul med skivbolag, rättigheter etc etc kan ju vara saker som ställer till det.

I en interljuv i tidningen Okej -84 och även i en radiointerljuv från 84 som jag har så nämner Eddie att han vill göra en barnskiva. Alltså en skiva för barn med vänliga barnlåtar som jag fattat saken. Men det blev ju inget av heller. I radiointerljuvn nämns Råttan i Pottan som ett typexempel på låtar som skulle kunna vara med på en sån skiva. Eddie säger också nånting i stil med att det ibland är svårt att få gehör för sina ideér hos skivbolagsfolk, min gissning är att bolaget skrattade åt honom när han sa detta - skulle riksdåren Eddie Meduza göra en BARNSKIVA ? knappast...möjligen under annat namn då kanske. Man förstår ju skivbolagens tänknade lite också, men det är ändå synd att han inte fick mer repspons på sina idéer, men inte heller detta är nått unikt för eddie. Nästan alla band/artister har bråkat (och i flera fall bytt bolag) med skivbolag nån gång, av olika skäl.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Projekt som aldrig blev nåt

Post by E-M »

Jo det kan ju varit mycket av därför Eddie byggde egen studio och senare skivbolag och grejor så han kunde göra vad han ville. Inte va pösmunkarna på skivbolagen ville.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Projekt som aldrig blev nåt

Post by overkill »

Precis. Men jag tror också att del grejer blev nog inte av helt enkelt för att Eddie själv ångrade dom. De flesta artister är ju ofta självkritiska och så även Eddie. Så man ska nog inte bara skylla på bolagen.
Last edited by overkill on 03 Jan 2006, 04:37, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Projekt som aldrig blev nåt

Post by E-M »

Nej naturligtvis kan man inte skylla allt på skivbolagen.
elo
Periodare
Posts: 362
Joined: 21 Mar 2005, 17:20
Location: Färila

Projekt som aldrig blev nåt

Post by elo »

Fast han skrev faktiskt "När man är femton år" till något sånt där barn/ungdomsband (Status Kids eller nåt sånt)

I en tidningsintervju står det (kanske samma som Overkill läst) att det skall komma en barnskiva med Meduza, men som vi vet så kom det aldrig någon.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by uy »

Jag tror det skulle komma ett album 1991, men Sony (tidigare CBS) ville inte göra den, för att Eddies skivor sålt så dåligt den sista tiden.

När Eddie dog höll han ju på att ställa i ordning en live-skiva. Några av låtarna är med på Just Like An Eagle, men någon hel skiva kom aldrig ut.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Projekt som aldrig blev nåt

Post by E-M »

Jag kom att tänka på att det är så tråkigt att den där boken Eddie skrev aldrig hann bli klar Image.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Projekt som aldrig blev nåt

Post by E-M »

Jo han pratade ju något sånt i "Slitz-intervjuen" från 2001. Att han skulle "göra ett" psenonym där han kallar sig Brother Joseph, där skulle det bara vara han och bandspelaren. Han skulle inte ta någon hänsyn till vad fansen ville höra. Utan bara göra det han kände för.

Men det verkade inte hinna bli något med det Image, vilket är synd, hade varit intressant med en sådan platta.
Last edited by E-M on 29 May 2006, 01:48, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by uy »

I en annons från Osadal Ab står det att dem skulle ge ut en cd snart. Men med facit i hand ser vi att Osadal aldrig gjorde någon cd.
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply