Projekt som aldrig blev nåt

Allmän diskussion om Eddie Meduza
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by uy »

Det måste varit någon gång i början av 90-talet. Exakt år vet jag inte.
Skitarna ska va' lika långa i år
yommyn
Helgfyllo
Posts: 107
Joined: 06 Dec 2005, 10:11

Projekt som aldrig blev nåt

Post by yommyn »

Det gällde CBS skivorna från 1989 uy
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by uy »

Som jag har förstått det så var det Osadal som skulle ge ut skivor. Här är annonsen. http://web.telia.com/~u58113819/REKLAM2.JPG
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Projekt som aldrig blev nåt

Post by E-M »

Hehe dom annonserna är ju bara för bra Image.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Projekt som aldrig blev nåt

Post by E-M »

Det är nog denna hemsidan du menar http://web.telia.com/~u58113644/Meduza.htm. Tror även att repotaget kommer därifrån, mycket bra hemsida förövrigt.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Projekt som aldrig blev nåt

Post by overkill »

Fan jag vill att den där Live-plattan som Eddie jobbade med innan han dog ska släppas. Dåligt av Bert (eller vilka som nu skulle gett ut den) att inte släppa den. Jag förstår att han/dom valde att släppa en samling precis efter han dog, men han kunde ju ha släppt live´n senare.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Projekt som aldrig blev nåt

Post by E-M »

Jo det hade varit roligt om den släpptes. Eddie jobbade ju tydligen för fullt med att mixa den. Så hade varit väldigt roligt om den gavs ut.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by uy »

Några av låtarna so mskulle varit med på live-skivan finns ju på Just llike an eagle. och nu när Bert sålt sitt bolah lär vi väl aldrig få se live-skivan. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Projekt som aldrig blev nåt

Post by E-M »

Mmm varför bäver, värför Image Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Projekt som aldrig blev nåt

Post by overkill »

Upp =) Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Projekt som aldrig blev nåt

Post by overkill »

Den där studio-skivan som uy pratar om och som skulle kommit 1991 kom ju aldrig ut som bekant, men det berodde Inte på att You Ain´t My Friend sålde dåligt som så ofta sägs. Det är ett felaktigt rykte.
Däremot så funkar det ju så att ju mindre en artist säljer ju mindre betalt får man, om försäljningen ökar igen så höjs %-satsen av intäkterna. Men det är också till stor del en förhandlingsfråga mellan artist/skivbolag.

Orsaken till att den aldrig kom ut var att Eddie blev osams med musikerna som skulle lira på plattan (vet ej vilka det var dock) och tydligen så skaffade han inte andra musiker istället utan la ner projektet. Synd, men ungefär så var det. Kan inte svära på om han försökte få ihop det ändå på nått sätt (genom t.ex att spela in det själv eller skaffa andra musiker) efter bråket eller om han la ner det direkt.

Eddie snackar f.ö. lite om denna plattan i en radiointervjuv från 1990. Han nämner bl.a en låt som heter "Jag skiter i allt" som skulle varit med, jag har fått för mig att det är den som senare blev Jag ger fan i allt på Silver Wheels. Men jag är inte säker.
Last edited by overkill on 27 Mar 2010, 02:17, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by uy »

on 03/27/2010 at 02:15:50, Overkill wrote:Eddie snackar f.ö. lite om denna plattan i en radiointervjuv från 1990. Han nämner bl.a en låt som heter "Jag skiter i allt" som skulle varit med, jag har fått för mig att det är den som senare blev Jag ger fan i allt på Silver Wheels. Men jag är inte säker. [/quote]

I intervjun kallade han låten "Jag skiter i allt, bara jag får dricka brännvin" och jag tro det var den låten som senare hamnade på Alla tiders fyllekalas 5. I den låten finns just den textraden med.
Men "Jag ger fan i allt" skulle nog också varit med på den skivan. Eddie nämner den låten också på en spelning i Stockholm 1991.
Skitarna ska va' lika långa i år
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by raggarjojje »

on 03/27/2010 at 12:25:16, uy wrote:I intervjun kallade han låten "Jag skiter i allt, bara jag får dricka brännvin" och jag tro det var den låten som senare hamnade på Alla tiders fyllekalas 5. [/quote]

Den låten finns ju också med på Kräftkalas två från 1994.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Projekt som aldrig blev nåt

Post by uy »

Det gör den, ja! Jag kunde inte komma ihåg riktigt om den var en av de outgivna eller ej på Fyllekalas 5. Jag tror jag börjar bli gammal Image
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Projekt som aldrig blev nåt

Post by overkill »

uy & Raggarjojje: tackar för upplysningen, hade inte direkt tänkt på att det var den låten han menade. Var ett bra tag sen jag lyssnade på den kassetten dessutom.

Tror den hade kunnat bli bättre med lite riktig musik och vettigare slingor, melodier och bättre sång. Det här låter ju mest som förbättrad demo och inte gjord med nån större omtanke eller inlevelse. Men av texten att dömma låter det ju som låten han beskriver, så det är troligen den. Det kan ju hända att Jag ger fan i allt föddes i samma veva, att det är samma grundidé i botten som han sen byggde vidare på. Tvivlar på att han skulle haft med 2 ganska lika låtar på samma platta.
Last edited by overkill on 27 Mar 2010, 22:38, edited 1 time in total.
Post Reply