Ulf Lundell Parodi

Diskutera Låtarna
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ulf Lundell Parodi

Post by E-M »

Overkill wrote:Klockren låt. Image Eddie härmar ju den gode Uffe-tuffe klockrent och texten låter också som en ganska typisk text som skulle kunna vara gjorde av Lundell.

Den ska för övrigt vara inspelad ca. 79-80, OM mina uppgifter nu stämmer vill säga.
Vet du att det är Eddie? Jag känner mig nämligen skeptisk. Det är så väldigt likt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

E-M, du menar om jag vet att det verkligen är Eddie som sjunger? (och ingen annan).
Jag tror att sången görs av nån annan än Eddie, men rösten som snackar lite ibörjan, slutet & under låten hör man ju solklart att det är han.

Jag vet däremot att den kommer från samma studio som Eddie brukade använda sig av, men om där var nån mer i studion samtidigt som Eddie och spelade in låten tillsammans med, det vet jag inte.
Man hör ju dock på slutet ganska tydligt att det är Eddíe som pratar där. Men själva sången kan lika gärna vara nån annan, eftersom det inte låter sålikt Eddie.
Last edited by overkill on 13 May 2009, 23:50, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ulf Lundell Parodi

Post by E-M »

Overkill wrote:E-M, du menar om jag vet att det verkligen är Eddie som sjunger? (och ingen annan).
Nej, det vet jag inte till 100 % men tror det.

Jag vet däremot att den kommer från samma studio som Eddie brukade använda sig av, men om där var nån mer i studion samtidigt som Eddie och spelade in låten tillsammans med, det vet jag inte.
Man hör ju dock på slutet ganska tydligt att det är Eddíe som pratar där. Men själva sången kan lika gärna vara nån annan, eftersom det inte låter sålikt Eddie.
Okej, jo precis i slutet låter det som Eddie igen. Men själva sången är jag tveksam till. Skulle väl i och för sig inte förvåna mig om Eddie sjunger också. Han var ju duktig på att förställa rösten. Hoppas att vi får något givande svar från forumet.

Edit: Nej jag ger upp, det är ingen som har svarat. Verkar inte vvara ett aktivt forum direkt. Ska kolla om någon vecka igen om någon har svarat. Här är länken om någon av er också vill kika om vi får något svar. Tråden heter "Behöver hjälp av fans!": http://alltomuffe.nu/forum/
Last edited by E-M on 06 May 2009, 19:04, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

Bra tråde på Uffe-forumet E-M. Jag tycker nästan du kan slänga upp texten till låten också på forumet också. Så kanske nån lättare känner igen den, OM det nu är nått som Uffe verkligen har gjort.

En annan långsökt teori är ju att det verkligen ÄR Uffe som sjunger på låten. Eddie och Ulf kanske sprang in i varandra, söp till och spelade in låten tillsammans?
Det är väl extremt långtsökt, jag vet - men ändå inte totalt osannolikt. Uffe sjunger, medans Eddie kanske la intrumenten samt snackar lite ibörjan/slutet. Den rösten hör man ju garanterat att det är Eddie´s i alla fall. Sång-rösten är ju skrämmande lik Uffes, därav misstanken att det är han. Eddie var ju som bekant en mästare på att förställa rösten men detta låter nästan lite för bra för att vara sant (??).

Skulle också vara kul att veta vad låten heter egentligen förresten. "Ulf Lundell Parodi" är väl bara en titel som vi fans antagit/döpt den till då nån riktig titel inte står nån stans som vi har sett. Men den kan ju vara titellös också eller bara ha nån slags arbets-titel, dvs ingen färdig/slutgiltlig titel. Nästan alla låtar har nån form av arbetstitel på skrivnings/inspelningsstadiet. När låten sen är klappad & klar brukar titeln bestämmas, det är det det vanligaste i alla fall.
Last edited by overkill on 13 May 2009, 00:33, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by Långis »

Jo. visst är det Eddie. Tycker bestämt att rösten är väldigt lik Eddies. Lyssnar ni noga så hör ni det mellan versena
Last edited by Långis on 13 May 2009, 22:07, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

Ja, rösten som pratar ibörjan & slutet tvivlar jag inte en sekund på att det är Eddie. Image
Den rösten (Eddie alltså) snackar ju lite grann under sångens gång också och säger bl.a "där fick du till det, för jaeavle bra!". Låter som att han "hejar på" sångaren eller hur man ska säga.

Det är sångaren jag är fundersam på vem det kan vara, då det i min öron absolut inte finns några som helst likheter med Eddie (?). Därav misstanken att det kanske är Ulf själv. Men som sagt - extremt långsökt, men man inte utesluta den möjligheten helt, tills fakta ligger på bordet, om vi nu nånsin får reda på den.
Last edited by overkill on 13 May 2009, 21:56, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ulf Lundell Parodi

Post by E-M »

Kan det kanske vara Patrik Tibell som sjunger då? För det låter inte som Eddie. Det kan ju vara Eddie som sjunger men sedan har han mixat rösten för att få den mera lik Uffes eller nåt Image

Eddie är bra på att imitera. Men hur mycket Eddie än förställer rösten så kan man höra att det är han i grund och botten. Om jag bara hörde denna sågen utan att Eddie snackar i bakgrunden hade jag nog inte ens trott att det var Eddie som hade gjort låten.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by Långis »

Det är just sången jag syftar på. Det är väldigt likt den stockholmska varianten av Eddie och jag hyser inga tvivel om att det är han.
Lyssna till exempel på orden "Jag vill känna efter" så lyser hans säregna röst igenom mycket tydligt.

också ordet "Tjena grabbar, jag drar nu" låter väldigt mycket som Eddie.
Last edited by Långis on 13 May 2009, 22:11, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Ulf Lundell Parodi

Post by ELN »

Har ikke hört låten i de heletatt
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ulf Lundell Parodi

Post by E-M »

Långis:

Mjo, vissa partier låter det ju lite likt Eddie. Men jag är fortfarande skeptisk Image

Leila (om du läser det här):

Du vet inte om det är Eddie (sången)? Du om någon borde ju kunna höra vad som är Eddie och inte. Om du inte har låten så finns den här: http://www.megaupload.com/?d=0YYFL6A5
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

Som jag nämnde ovan så är låten med enligt mina uppgifter inspelad ca 79-80. Patrik Tibell och Eddie börjat jobba ihop 94-95, så Tibell kan vi nog stryka direkt. Image

Lyssnade på låten nu igen, och kan hålla med om att vissa ord är lite likt på vissa ställen, men bara just LITE likt - Inte VÄLDIGT likt. Dags att köpa lite revaxör och tvätta ur öronvaxet kanske? Image Image
Det är ju inte så ofta som den gode Errol pratade Stockholmska heller så det finns lite att jämföra med också. Så att säga väldigt likt och vara bergsäker på sin sak när man har lite att jämföra med känns inte trovärdigt, i mina öron.
Nog för att Eddie extremt begåvad och ett geni på flera sätt, men jag tror att somliga (även jag) överskattar vissa sidor och egenskaper hos honom ibland.
Därmed inte sagt att sången kanske verkligen är Eddie. Men tills dess att vi får fram fakta så tror inte jag att det är Eddie.

OM det är Eddie så är imitationen väligt bra gjord.
En annan möjlighet kan ju vara att han har förvrängt rösten i efterhand på nått sätt, eller sjungit in i den genom nån teknisk apparatur som får rösten att låta annorlunda. Men eftersom detta var anno år 1979 och studion med största sannolikhet inte var nån superstudio tror jag få sådana möjligheter gavs. Därför känns inte det så trovärdigt heller.

Kom på en annan långsökt teori: rösten kanske tillhör Thomas Witt? hans röst har man ju hört en hel del i diverse interljuver och jag tycker nog att man kan finna vissa likheter, även om den inte är slående. Om låten är inspelad 1980 som mina uppgifter säger, så stämmer ju tiden bra också. Witt och Eddie jobbade ju ihop 78 - 84, av och till.
Last edited by overkill on 14 May 2009, 00:34, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Ulf Lundell Parodi

Post by Långis »

Revaxör lär knappast behövas för att konstatera att rösten är mer lik Eddies än någon annans.
Det enda han gör är att göra rösten lite hesare och släpigare. Prova själv där hemma så hör ni hur enkelt det är.
Last edited by Långis on 14 May 2009, 08:06, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

Något av hans "vanliga" röstlägen borde lysa igenom mer lite här och var om nu det är han. Men det gör det i princip ingen stans. På de flesta av hans andra röster och imitationer hörs det ju att oftast att det är han. Bra gjort förstås, men man känner ändå igen "botten" i rösten.
Även om han gjorde som du säger, gör rösten hesare och släpigare, så borde det ändå gå att känna igen tydligare.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Ulf Lundell Parodi

Post by sten1972 »

Har nu lyssnat på låten, och det är INTE Eddie som sjunger på den.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ulf Lundell Parodi

Post by overkill »

Sedär, ännu en som inte behöver köpa revaxör Image Image

Nej skämt åt sido, men alla i tråden förutom Långpannan verkar ju tycka/tro att det Inte är Eddie som sjunger.
Som jag skrev ovan så hör man på hans andra röster när han imtimerar någon eller gör nån av sina figurer, att det är han (fast kanske olika tydligt). Han var ju en mästare på det där med röster, men man hör ändå alltid att det är han. Nästan ingen imitaör klarar ju att trolla bort/dölja sin egen röst helt, den finns alltid i grunden om man lyssnar noga.
Men i den här sång-rösten finns lite eller inget (??) som påminner om Eddies röst.
Post Reply