Index över cover-låtar

Diskutera Låtarna
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Jag tänkte att det kanske kunde vara bra med en lista med över alla de covers som Eddie spelade in under årens lopp. Han gjorde ju som bekant ganska många, varav en del man knappt kännt till tack vare att det inte står på kassetterna att det är covers. Eventuellt så kan det finnas ännu fler insmugna på kassetterna som vi inte upptäckt, men jag skulle tro att vi har koll på de flesta nu. Vad tycker ni andra om denna idén ?
Indexet kanske senare kan läggas upp på Långpannas hemsida ? (bara en tanke).

Observera alltså att jag menar covers som Eddie själv spelade in, andra artisters låtar på sina skivor & kassetter.
Alltså INTE band som gjort covers på Eddie´s låtar, eller låtar som Errol skrev åt andra.
Somliga verkar ha svårt att hålla isär dessa sakerna.

Låtar med omgjorda/översatta texter räknas också som covers, t.ex Rockbilly Rebel. Däremot inte bara en låt som påminner vagt om nån annan.
Man kan ju även kompletera med mera utförlig info senare. T.ex på vilka fler skivor/kassetter låten finns, och om fler artister har spelat in låtarna skriva ut även dessa.

Svensk och/eller Engelsk titel - Utgåva låten finns på (LP, Kassett, CD & Singel) - Orginal artist/grupp

34:an (This Old House) - Gasen i Botten - Stuart Hamblen, Olle Adolphson/Per Myrberg
Dunder å Snus (Cigarettes, Whiskey and Wild, Wild Women) - West A Fool Away/Just Like An Eagle (live) - Tim Spencer/Simon Brehm
Bonna Boogie (Guitar Boogie) - Jubelidioterna/Bästa - Arthur Smith
It´s All Over Now - Singel/Collection (CD)/Ain't Got No Cadillac (CD) - The Valentinos/The Rolling Stones
The Wanderer - Singel/Collection (CD)/Ain´t Got No Cadillac (CD) - Ernie Maresca/Dion & The Belmonts
Nej, Inte Jag (Oh, What A Thrill) - För Jaevle Braa/Dåren e Lös - Chuck Berry
Roll Over Beethoven - Såssialdemokraterna (singel)/21 Värsta/Garagetaper (CD) - Chuck Berry
Sweey Little Rock'n'Roller - Dåren e Lös/Scoop - Chuck Berry
Little Queenie - Dåren e Lös - Chuck Berry
JPG-Rap (Johnny B. Goode) - Hjärndelerium 2000 - Chuck Berry
Calfornia Sun - För Jaevle Braa/21 Värsta (olika versioner) - Joe Jones/The Rivieras
Summertime Blues - Garagetaper - Eddie Cochran
Stupid Cupid - För Jaevle Braa - Neil Sedaka/Connie Francis
Route 66 - Live på Gröna Lund/Scoop - Bobby Troup/Nat King Cole
Rockabilly Rebel - För Jaevle Braa - Matchbox
Sverige (US Of America) - Singel/För Jaevle Braa - William Freestyle/Donna Fargo
Lonley Rider/Deep Forrest - Dårarnas Midsommarafton - The Shadows
Bara Man e Fantastisk - Harley Davidson - Jimmy Dean
Flickorna I Småland - Radio Abonnerad - Karl Williams/Delta Rhytm Boys
I Hear You Knocking - Dåren é lös - Smiley Lewis/Dave Edmunds
Alpens Ros - Dubbelidioterna - The Violents
Rockin All Over The World - Dåren e Lös - John Fogerty/Status Quo
Buono Sera - 21 Värsta - Louis Prima/Little Gerhard
King Bee - Scanaway - Slim Harpo
Han Eller Jag, Vem Ska Du Ha? (Him Or Me, Whats It´s Gonna Be?) - Singel/På Begäran - Paul Revere & The Raiders
Shovel Head Boogie - Rockligan - Lester C. Garreth
Good Rocking Tonight - Rock & Bluesband (LCG) - Roy Brown
Sweet Love On My Mind - Rock & Bluesband (LCG) - Jimmy & Johnny
Rockabilly Boogie - Börje Lundins Kräftkalas - Johnny Burnette & The Rock Roll Trio
Every Little Piece - Scoop - ? (Streaplers)
If You Really Wanna Know - Värsting Hits - ?

Låtskrivare
34:an (This Old House) - Stuart Hamblen - Olle Adolphson
Dunder Å Snus (Cigarettes, Whiskey and Wild, Wild Women) - Tim Spencer - Carl Lennart
Bonna Boogie (Guitar Boogie) - Arthur Smith
It's All Over Now - Bobby och Shirley Womack
The Wanderer - Ernie Maresca
Nej, Inte Jag - Chuck Berry - Meduza
Roll Over Beethoven - Chuck Berry
Sweey Little Rock'n'Roller - Chuck Berry
Little Queenie - Chuck Berry
JBG-Rap - Chuck Berry
California Sun - Henry Glover - Morris Levy
Summertime Blues - Eddie Cochran - Meduza
Stupid Cupid - Neil Sedaka
Route 66 - Bobby Troup
Rockabilly Rebel - Steve Bloomfield - Meduza
Sverige - Donna Fargo - William Freestyle
Lonely Rider/Deep Forest - Jerry Lordan
Bara Man E´Fantastisk - Jimmy Dean - Meduza
Flickorna I Småland - Karl Williams
I Hear You Knocking - Dave Bartholomew - Pearl King
Alpens Ros - Traditionell
Rocking All Over The World - John Fogerty
Buona Sera - Peter De Rose - Perotti - Carl Sigman
King Bee - Slim Harpo
Han Eller Jag, Vem Ska Du Ha? (Him Or Me, Whats It´s Gonna B?) - Mark Lindsay - T Melcer- Meduza
Good Rocking Tonight - Roy Brown/Claude Moine
Sweet Love On My Mind - Wayneamson/Walker/Webb
Every Little Piece - C Kindbom - T Thörnholm - E Meduza
If You Really Wanna Know - C Kindbom - C Lösnitz - P Pettersson - M Sanden


Outgivna Covers

Nocturne - Nya Zeebras - Evert Taube
Capri - Nya Zeebras - Wilhelm Grosz
And I Love Her - Nya Zeebras - The Beatles
Wherever I Lay My hat - Nya Zeebras - Marvin Gaye
Words - Nya Zeebras - Bee Gees
Sad Songs - Nya Zeebras - Elton John
Dom kommer och hämtar mig haha (They´re Coming To Take Me Away) - Napoleon/Lard/The Toy Dolls
Domeri Domera - Herrey´s "Diggi-Loo Diggi-Ley" (musiken är i det närmaste exakt samma, dock med helt annan text)

Ej covers men mer eller mindre uppenbara lån från andra artisters låtar

Volvo - Chuck Berry "You Cant Catch Me" (kompet)
Råttan i Pottan - The Beatles "All Together Now" (delar av riffet)
Ja E Flintis - Secret Service "Oh Susie" (melodin)
Living-Room Blues - Shadows "Apache" (och möjligen Spotnicks) inspirerat gitarr-lir
Last edited by overkill on 12 Dec 2011, 23:04, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Index över cover-låtar

Post by uy »

California sun - För jävle braa/21 värsta - Henry Glover/Morris Levy

Jag måste rätta dig, Overkill. Det är inte Per Myrbergs som skrivit 34.an, utan det är Olle Adolphson.
Last edited by uy on 21 Apr 2009, 08:53, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Index över cover-låtar

Post by ELN »

Stupid Cupid - Connie Francis.
Summertime Blues - Alan Jackson har gjort en cover av denna men originalet gjordes av Eddie Cochran. (Även Vincebus Eruptum har gjort en cover)
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Index över cover-låtar

Post by E-M »

The wanderer - Ain't got no Cadillac - Ernie Maresca
(Ernie Maresca skrev den men den blev en hit med Dion)

It's all over now - Ain't got no Cadillac - Bobby Womack and Shirley Womack.
(Blev kanske mer känd när Rolling Stones gjorde en cover på den)

Nej inte jag - För jaevle braa! - Chuck Berry
(Heter orginal "Oh, what a thrill")

Roll over Beethoven - Garagetaper - Chuck Berry

Sweet little rock 'n' roller - Dåren e lös - Chuck Berry
Last edited by E-M on 21 Apr 2009, 14:25, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Kul att fler hakar på idén! det verkar finnas en del missuppfattningar bland fans och andra vilka låtar som är Eddie´s och vilka som är covers. Så detta är ett bra sätt att rensa upp i träsket en gång för alla. Många tror t.ex att Sverige, Dunder å snus mfl. är Eddie´s låtar. I de fallen låtarna finns på kassetterna står ju inga låtskrivar-kredits och ibland har låtarna en annan titel så där är det ju svårare att se.
Jag kan lägga in de låtarna ni skriver i tråden i första inlägget. Jag lägger in de allteftersom.

Uy: Finns den inspelad i en version med Olle också då? är inte hans version på engelska och heter This Old House? och sen gjorde väl nån annan översättningen av texten - som sen Per Myrberg spelade in. Jag tycker nog vi håller oss till den versionen som Eddie har spelat in (med den artisten alltså), vem som skrivit låten om det inte är samma som spelat in den kan vi ju avvakta med.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Index över cover-låtar

Post by E-M »

Guitar Johnny wrote:Bara man e' fantastisk - Harley Davidson - Jimmy Dean.
Vi har diskuterat detta i en annan tråd och där la jag fram en hypotes om att det är denna Jimmy Dean-låt Eddie syftar på i creditsen på "Harley Davidson". Verserna har väldigt lika melodier, men inte refrängen, så en ren cover är det ju inte i sådanafall, men han kan ju ha fått inspiration från fler låtar också.
Just ja, en länk till låten kankse vore passande Image:
http://www.youtube.com/watch?v=J6Uq5VHGuPA

Vad tror ni om detta?
Om du inte hade sagt något så hade jag inte ens tänkt på den likheten som finns i versen. Jag tycker nog inte att det ska klassas som en cover egentligen. Fast nu har ju Jimmy Dean fått credit, så vi får väl ha med den som en cover då Image.
Last edited by E-M on 21 Apr 2009, 21:28, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

ELN, Stupid Cupid skrevs & spelades in först av Neil Sedaka, men låten blev väl mest känd med Connie Francis. Jag skriver ut båda de artisterna, men flera låtar har ju massa artister och band spelat in. Så vi håller oss till orginal-artisten i första hand tycker jag.
Låtskrivare känns inte som nått måste heller att skriva ut om denne är helt okänd och inte har spelat in låten.

Finns The Wanderer inspelad med de dom skrivit låten? eller vem har annars gjort den "först"?
Jag skrev Rolling Stones på It´s All Over Now. Hann nån annan spela in den för dem?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Index över cover-låtar

Post by E-M »

Lonely rider/Deep forrest - Dårarnas Midsommarafton - The Shadows

Jag upptäckte ju den låten och postade en tråd om den. Där verkade de flesta hålla med om att det är en cover. Här kan ni jämföra: http://www.youtube.com/watch?v=pY-rPDwzM9M.

Sedan hittade jag en låt till som jag tycker är lite lik, men där fick jag bara respons från "Eddie". Han tyckte inte alls att de var lika. Låten heter F.B.I. och spelas av The Shadows. Jag tycker den är lik Livingroom-blues på vissa ställen men man kan nog inte kalla det en cover. Ta och lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=zt9u5VFDcCs
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Index över cover-låtar

Post by E-M »

Overkill wrote:Finns The Wanderer inspelad med de dom skrivit låten? eller vem har annars gjort den "först"?
Jag skrev Rolling Stones på It´s All Over Now. Hann nån annan spela in den för dem?
Jovisst, den skrevs av Bobby Womack och Shirley Womack. Som senare spelade in den med sitt band The Valentinos. Däremot gjorde Rolling stones en cover på den och många förknippar den nog med Rolling stones. Men de är inte dem som har skrivit den. Det var därför jag skrev "Blev kanske mer känd när Rolling Stones gjorde en cover på den".

Här kan du läsa mera [url=http://en.wikipedia.org/wiki/It]http://en.wikipedia.org/wiki/It's_All_Over_Now[/url].

Edit: Så i det fallet är det mera rätt att skriva "Bobby Womack och Shirley Womack" eller "The Valentions" istället för "Rolling stones".
Last edited by E-M on 21 Apr 2009, 21:55, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

E-M: Ok, jag skrev både Valentions och Stones eftersom den blev mest känd med de rullande stenarna. Annars blir det nog enklast att hålla sig till orginalen, och jag skiter i att skriva ut låtskrivarna om den inte finns inspelad med denna.

Första inlägget är under ständig uppdatering så skriv i tråden om ni ser felaktigheter och/eller har tillägg.
Jag har fullt sjå här Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Eddie spelade verkligen in många covers. När man ser listan såhär blir det en del, och ändå är ju inte listan klar.
Fler jag kommer på nu på rak arm är Alpens Ros och Rockin all over the world.
Jag har en hel mapp i datorn med de flesta orginal-versioner av låtarna, men saknar vissa också.

Tackar för infon angående bara man e fantastisk, det kan nog stämma att det är den låten. Ska lyssna mera ordentligt senare.
Jag skrev ut Karl Williams på flickorna i småland eftersom den är så gammal, jag skrev också Delta rythm boys då jag tror att den är mest känd med dem, och spelade väl in den först tror jag?. Även Flamingokvintetten har spelat in den men jag hoppar den.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Denna tråden torde verkligen vara något av ett mecka för Guitar Johnny & E-M som tidigare har startat flera trådar om olika covers och dess ursprung. Image Image
Jag tycker som sagt att det är bra med en ordentlig förteckning över alla låtarna.

Jag skriver ut orginalartisten, men inte låtskrivaren om denne inte är samma som orginalartisten. Jag skriver också ut den artisten låten är mest känd med, även om det inte är orginalet. Ibland kan det alltså stå fler (2) artister, t.ex John Fogerty/Status Quo. Jag tycker det blir mest logiskt och enklast så.
Man kunde ju gjort det ännu mer detaljerat. T.ex en tabell med låtskrivare också men det kanske är överkurs? kanske nån som vill ta på sig det? Image
Last edited by overkill on 22 Apr 2009, 02:20, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Ang. If You Really Wanna Know, jag fick intrycket att Eddie bara råkade höra låten när han var hos Bert. Han måste ju ha hört nån form av inspelad version, och låten finns ju garanterat inspelad med nån/några andra.

Samma fråga uppstår ju med Every Little Piece på Scoop. Där står ju Eddie som medkompositör, men jag tror att det är en låt som han kanske bara ändrade eller la till något på. Tror knappast han skrev den ihop med de andra 2 som står med.
Vi kan ju avvakta lite med dessa 2 låtarna.

Har lagt till King Bee med Slim Harpo nu också.

En fråga angående It´s All Over Now: jag har en version med The Swingin Blue Jeans. När gjordes den och den är alltså inte nått orginal?
Last edited by overkill on 21 Apr 2009, 23:00, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Index över cover-låtar

Post by ELN »

När det gäller If You Really Wanna Know så tycker jag verkligen det skall klassas som cover, då både Eddie och andra band som gjort cover på denna låt har uppgett bl.a. Calle Kindbom som upphovsman.

Angåend Stupid Cupid så läste jag nån stans att båda skrivit låten menn att Connie Spelat in den först, men jag kan ju ha missupfattat Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Japp, håller med angående If You.. på Värsing Hits.
Det är absoulut en slags cover. Vi kan ju avvakta med denna låten och även Every Little Piece.

Som låtskrivare (på För Jaevle Braa) till Stupid Cupid står i alla fall bara Neil Sedaka och ingen annan så jag tror att han är ensam upphovsman. Men jag kan ha fel.

Jag la till Stuart Hamblem och Olle till 34:an samt skrev ut den engelsa titeln. Känns väl bra att nämna dem eftersom det var en engelsk låt från början som Olle översatte texten på. Så blir det ungefär sama som med Sverige. Annars skulle man ju nämnt bara William där eftersom det var hans version som Eddie spelade in.

Kom på sak till angående Dunder å snus. På vissa skivor står en Carl Lennart också med som kompositör. Hur kom han i bilden och vad var hans roll i denna låten?
Jag är dock inte säker på om han fått credit för låten på alla skivor som låten finns med på, men vissa.

Jag har lagt till ännu en till, Han eller jag, vem ska du ha?. Vi har rabblat en hel del nu, men ändå känns det som vi har missat någon eller några till. Image Image

Jag tycker gott vi kan ta med de outgivna coverlåtarna med Eddie som finns också, dom vi känner till. Finns väl inte supermånga, men det är ju ett gäng på Nya Zeebras, och sen har jag en låt som heter Dom kommer och hämtar mig, haha. Detta är egentligen engelsk låt som heter They are coming to take me away ha haaa. Finns med The Toy Dolls, Napoleon (vem nu det är?) men vilka som gjort den först vet jag inte. Det är dock inte så bra ljudkvalité på låten med Eddie som jag har men det går att lyssna på. Även Domieri Domera är ju en outgiven låt, som bör klassas som cover då musiken i låten är samma som Digiloo Digilej med Herryes.
Vi kan ju lägga alla dessa låtarna i en egen hög under de andra lite senare.
Last edited by overkill on 22 Apr 2009, 00:45, edited 1 time in total.
Post Reply