Index över cover-låtar

Diskutera Låtarna
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

En annan låt som jag minns att vi diskuterat är Rockabilly Boogie, som ju är hyffsat lik Johnny Burnette & The Rock Roll Trio´s låt med samma titel. Vi diskuterade i en annan tråd huruvida det var samma låt eller inte och likheterna i dem. Jag minns inte precis vad vi kom fram till, men jag tycker nog att det är tillräckligt likt för att det ska klassas som cover, och låtarna har ju samma titel också.
Denna låten har jag f.ö. också med Lester C. Garreth, fast den är outgiven. När jag hörde den tänkte jag att det är väl Eddie´s låt, men jag fick senare reda på att den Johnny Burnettes. Kanske är gränsfall om man kan kalla Eddie´s version för cover men jag lutar åt det i alla fall. Vad säger ni andra ?

Sedan har vi Shovel Head Boogie som ju är Lester C. Garreth´s låt.
Haha, jag visste att det var nått vi inte nämnt. Antagligen är det ytterligare något...
Image
Last edited by overkill on 22 Apr 2009, 01:07, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Index över cover-låtar

Post by E-M »

Overkill wrote:Även Domieri Domera är ju en outgiven låt, som bör klassas som cover då musiken i låten är samma som Digiloo Digilej med Herryes.
Vi kan ju lägga alla dessa låtarna i en egen hög under de andra lite senare.
Domieri domera är inte outgiven, vad jag vill minnas. Den gavs väl ut på någon CD som bara innehöll "Hockey-låtar". Eddie hade väl specialskrivit den till den plattan. Lyckades hitta plattan här: http://www.megastore.se/template/next,P ... ource=1900. Den står inte med i spår-listan men jag har fattat att det är en bonuslåt. Det står även att Meduza medverkar i produktbeskrivningen.

Edit: Blir lite förbryllad, det står nämligen "Releasedatum: 2009-03-31" Image Står även i produktbeskrivningen att det har varit en massa reklam i TV 4. Jag har då inte sett något. Kan ju hända att det handlar om en återutgivning. Angående releasedatumet alltså.
Last edited by E-M on 22 Apr 2009, 01:46, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Det var lustigt E-M, att den släpps just nu (?).

För jag kan svära på att den inte har funnits att köpa innan. I alla fall inte en utgåva där låten med Eddie var med, kan ju hända att den släpptes utan den låten. Jag vill minnas att Martinsson pratade om detta, och det var nått tjafs med nissen som skrivit musiken till låten. Han gillade inte att Eddie (antagligen under inverkan av Bert) hade "lånat" musiken och gjort en annan text. Han tyckte det "förstörde" låten på nått sätt. Så det blev inte av men det är flera år sedan, och jag minns att det snackades om denna skivan då den skulle släppts från början. Jag tror det var 2001 eller möjligen 2002 men minns inte 100.
Den kan ju möjligen ha släppts utan Eddie-låten som sagt, men då är den ju inte intressant för oss Image

OM den nu verkligen är släppt och Eddie-låten finns med, så ska jag beställa plattan. Tackar för infon.
Nån reklam har inte jag heller sett vad jag kan komma på.
Last edited by overkill on 22 Apr 2009, 02:01, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Index över cover-låtar

Post by ELN »

Guitar Johnny wrote:Men frågetecknet kvarstår ju om det bara var en demoversion av Calle och de andra låtskrivarna, eller om det var en utgiven version av någon annan artist.
Om det bara var en demo är det ju troligt att Eddie var "först på kvarn".
Att den borde stå med i indexet håller jag med om eftersom Eddie inte har skrivit låten, men problemet är ju vem vi skall skriva som originalartist.
Calle spelade ju låten först, men han släppte den väl aldrig?? Jag vet att joyride släppte den på skivan "Godmorgon Världen" -98 och deras låt med samma namn har också skrivits av Calle och Co
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Versionen med Joyride har jag inte hört, får kolla upp. Om du har den får du gärna ladda upp den. Det kan ha varit denna versionen Eddie hörde.

Angående den där samlingsskivan Hockey Fever så har jag mailat Megastiore och frågat hur det ligger till - är låten med på skivan eller inte Image (inget svar hitils)
Mailade Ginza också då de har en samling med samma namn, men som inte visade sig vara samma samling (tror jag). På den plattan är låten i alla fall inte med, och de trodde inte att den var på med på plattan som finns på Megastore heller. Men de läste antagligen bara låtlistan och inte objektsbeskrivningen trots att jag påpekade olikheterna...

Sen var det ju det här med Rockbilly Boogie, ska vi klassa den som cover eller inte?
Jag "röstar" för det i alla fall. Likheterna överväger med marginal olikheterna, så jag tror det är den låten.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Index över cover-låtar

Post by ELN »

Versionen med Joyride har jag inte hört, får kolla upp. Om du har den får du gärna ladda upp den. Det kan ha varit denna versionen Eddie hörde.
Jo jag har den så kanske kan ladda upp den imorn. Annars talades de på den i en annan tråd och de var där jag fick nys om den Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Ladda gärna upp låten vid tillfälle om du har lust ELN Image

Jag fick svar från Megastore angående samlingen Hockey Fever:

"Hej, Vi kan dessvärre inte hitta någon information om att Eddie MEduza ska vara med på denna skiva. Vi har nu tagit bort den information om att han skulle vara med. Hoppas du hittar den på annat sätt."

Så de hade väl antagligen skrivit fel i beskrivningen. Låten stod ju med med i beskrivningen först, men inte i låtlistan. Det här innebär ju då att låten inte är officiellt släppt och därmed outgiven - hitils. Förvirrande? ingen överdrift.. Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Index över cover-låtar

Post by E-M »

Overkill wrote:Ladda gärna upp låten vid tillfälle om du har lust ELN Image

Jag fick svar från Megastore angående samlingen Hockey Fever:

"Hej, Vi kan dessvärre inte hitta någon information om att Eddie MEduza ska vara med på denna skiva. Vi har nu tagit bort den information om att han skulle vara med. Hoppas du hittar den på annat sätt."

Så de hade väl antagligen skrivit fel i beskrivningen. Låten stod ju med med i beskrivningen först, men inte i låtlistan. Det här innebär ju då att låten inte är officiellt släppt och därmed outgiven - hitils. Förvirrande? ingen överdrift.. Image
Ja detta var konstigt. För man hör ju t.ex. att det är andra med och körar. Det är ju inget Eddie gjorde helt själv. Kan det vara så att den var planerad/inspelad till skivan men sedan har den trots det aldrig givits ut Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Ja, enligt Martinsson så var det nått rättighetsbråk med den som skrivit musiken. Han tyckte väl att låten blev "förstörd" och förlöjligad eller nått sånt med den nya texten. Kan väl på ett sätt hålla med, då det är en så känd låt som alla vet vilken det är.
Hur som helst - detta ska enligt uppgift ha varit orsaken till att den inte blev släppt. och som jag skrev ovan i tråden så skulle den ha kommit redan för länge sen. Jag minns inte till 100 %, men jag vill minnas att den gode Magnus Olsson snackade om detta på sin hemsida runt 2001. Ska inte svära på årtalet, men det är flera år sen jag hörde talas om detta. Låten har ju cirkulerat som outgiven också under flera år. Har själv haft den i ca 4 år tror jag. Så att den var planerad att ges ut på den där samlingen är det väl inga tvivel om, men så sket det sig pga av rättighetsproblemen, om det nu är detta som var skälet. Kan ju varit nån annan orsak också.

Huruvida Eddie var själv eller inte om att spela in den vet jag inte, men det är väl knappast relevant för om varför låten inte blev släppt.
Men visst skulle det var kul att veta om fler medverkar på den på nått sätt. "Kören" kanske bara består av Eddie och kanske Patrik Tibell.
Last edited by overkill on 03 May 2009, 00:04, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Index över cover-låtar

Post by ELN »

Förlåt att jag varit så seg, men har inte haft tillfälle att ladda upp den än, men den kommer tids nog, det lovar jag Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Index över cover-låtar

Post by ELN »

Så där sônn, nu kan ni lyssna till örerna blôr Image Image

http://www.megaupload.com/?d=S8R7MY6C
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Tackar för den ELN Image (hade mer eller mindre glömt av tråden).

Håller på och uppdaterar listan nu, och behöver lite hjälp med låtskrivarna till de 3 sista tillagda låtarna (de längst ner). Tog med de 2 coverlåtarna på LP`n med Lester, och där är jag osäker på både orginalartisten och låtskrivarna. Låtskrivarna står visserligen på LP´n tror jag, men minns inte vad det stod. Får kolla såvida den inte finns inscannad nånstans. Båda de låtarna finns inspelade med flera andra artister i alla fall,har de i datorn med 3-4 artister var. Image

Rockabilly Boogie vet jag artisten, men är osäker på låtskrivaren. Är det samma som artisten månne?
Last edited by overkill on 19 Jun 2009, 23:37, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Index över cover-låtar

Post by Långis »

Som "Meskilstuna" konstaterade på forumet på bajs.dk: "Jag är flintis" och Secres Service:s låt: "Oh Susie" har väldigt stora likheter.

http://www.youtube.com/watch?v=3AwtOssxKOk
http://www.youtube.com/watch?v=YrACDPrufGc

Det är en inte helt vild gissning att Eddie inspirerats här, även om det kanske inte är någon regelrätt cover.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Sedär, ännu en låt som är väldigt lik en annan...ja jag vetifan. Cover eller inte? jag avvaktar med den tillsvidare. Ska uppdatera listan samt lägga till en egen kategori med outgivna covers strax, finns ju ett gäng sådana också. Säg gärna till om ni känner till någon.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Index över cover-låtar

Post by E-M »

Nu lyssnade jag bara i början, men den var lik tyckte jag. Undra om det inte är en cover.

Jag är lite trött men och orkar inte kolla men spelade inte Eddie in sin låt innan de gav ut sin? De gav ut Oh, Susie i början på 80-talet.
Post Reply