Jag vill ha en brud med stora bröst

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Jag vill ha en brud med stora bröst

Post by Evert Meduza »

http://luftkaffe.se/meduza/component/mu ... ora-broest

Finns det verkligen en låt som heter så, eller är namnet på omslaget bara "censurerat"?
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Jag vill ha en brud med stora bröst

Post by Långis »

Det är samma låt, något nedklippt där ett parti om Carolas pattar tagits bort. Det var Bert Karlsson som var den skyldige och denna skiva ska ha fått Eddie att lämna Mariann och gå över till CBS där han gav ut singeln på nytt, ocensurerad.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Jag vill ha en brud med stora bröst

Post by BOB-blommorobin »

Det stämmer det Långpanna säger.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Jag vill ha en brud med stora bröst

Post by overkill »

Sedan så skiljer sig även mixen något mellan låtarna. Line-upen på singeln ska för övrigt vara samma som på Live - Dåren é lös
om jag minns rätt. Denna infon framgår ju inte på singeln, men det lär vara så enligt vad jag hört.

Det var väl egentligen Carolas farsa som låg bakom detta från början. Han var hennes dåvarande manager och blev tydligen vansinnig då han hörde detta. Både Carola och Eddie låg ju på Mariann då, och eftersom Carola troligen sålde mycket mer än Eddie så fick väl Bert i praktiken mer eller mindre välja; Eddie eller Carola, och han valde den senare. Hade inte Eddie lämnat Mariann så hade troligen Carola gjort det och han ville ju inte förlora sin guldkalv Carola.

Carolas farsa lär f.ö. ha varit en riktig idiot. Bl.a så lär han tydligen ha låtit ta betalt när småungar kom och ville ha aoutgrafer av Carola efter spelningar och i andra sammanhang. 10 kr per aoutgraf, visst inga stora summor, men ändå jävligt gnidet, i synnerhet mot
småungar. Men sniket i vilket fall - har knappt hört talas om nån som vill ha betalt när man frågar om deras aoutgraf. Detta lär som sagt ha varit farsans påfund och inte Carolas eget dock.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Jag vill ha en brud med stora bröst

Post by retepnoslack »

Jag har, också, hört att Carolas farsa var en girig person. Han såg ju sin stora chans, att försörja sig på sin unga dotter och detta anammade han ordentligt. Detta bekräftas i en bok om komikerparet "Stefan och Krister", som jag har, här, hemma.
User avatar
Holmerup98
Glad amatör
Posts: 5
Joined: 25 Jan 2014, 21:59
Location: Residans någonstans i skåne

Re: Jag vill ha en brud med stora bröst

Post by Holmerup98 »

Långis wrote:Det är samma låt, något nedklippt där ett parti om Carolas pattar tagits bort. Det var Bert Karlsson som var den skyldige och denna skiva ska ha fått Eddie att lämna Mariann och gå över till CBS där han gav ut singeln på nytt, ocensurerad.
Någon som har den "censurerade" versionen att slänga upp på tuben?
KOM Å KÖP ANNARS BLIR JAG VAAAAAANSINNIIIIIIIG!!!!

Adjö, Mina vännerrrrrrrrrrrrrrr!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Jag vill ha en brud med stora bröst

Post by retepnoslack »

Fast i en radiointervju ifrån 2001, så skulle Eddie Meduza sagt, själv, att nerklippningen utav låten skulle ha skett INNAN Carolas farsa skulle ha kommit och klagat. Jag tror nog snarare det var så, att Eddie blev irriterad över det faktumet, att han fick ge ut sina skivor på ett slags "dotterbolag" till "Marianne", som Bert kallade för "Dirty Records".
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Jag vill ha en brud med stora bröst

Post by overkill »

Ja, känner igen det där när du säger det. Jag har intervjuven här nånstans också, från Radioprogrammet
Curry Curry år 2000.

Exakt hur det låg till får vi nog inte inte 100 % klarhet i, jag tror att Bert var så smart att han klippte låten innan carolas farsa hann klaga, då han fattade att han garanterat skulle göra det om han inte hade gjort det. Sen var inte relationen mellan Bert och Eddie helt friktionsfri från början. Bl.a så lär eddie ha fått en räkning för fotograferingen av omslaget till För Jaevle Braa! LP´n, en kostnad som skivbolaget i normala fall står för, eller i alla fall hjälper till att betala. Så det här med Bröst singeln var nog droppen för både eddie och Bert. Som tur var blev de ju sedemera vänner och eddie återvände så småningom till Mariann på 90-talet. Att han skulle varit irriterad på dotterbolaget Dirty Records är inget jag hört, källa?

Nån som har koll på förresten om Mariann/Dirty har gett ut Fruntimmer... på nån av Ocensurerat samlingarna de släppte? låten finns ju i vilket fall inte på nån av samlingarna med bara eddie som mariann släppt. Ocensurerat finns det 2 st av (tror jag) och är samlingar med olika artister.
Last edited by overkill on 06 Apr 2015, 01:36, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Jag vill ha en brud med stora bröst

Post by overkill »

Såg nu att den finns med på åtminstonde en av samlingarna, exakt vilken version det är vet jag inte riktigt dock. Fruntimmer.. finns som bekant i några olika versioner.

http://gamla.tradera.com/item/340491/22 ... a-med-fler" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply